Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Digitale combinatorische schakelingen31759/1764/1920/1/65
Studiegids

Digitale combinatorische schakelingen

31759/1764/1920/1/65
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat elektromechanica (uitdovend - Antwerpen)
In andere opleidingen:
  • Graduaat elektromechanica (uitdovend - Mechelen) als Digitale combinatorische schakelingen
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Debroyer Sebastiaan
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 182,00 uren

Korte omschrijving

Dit OLOD heeft tot doel de student vertrouwd te maken met de beginselen van de Booleaanse algebra en met de elektronische systemen waarvan het werkingsprincipe berust op de Booleaanse algebra. De studenten krijgen inzicht in de werking en topologie van digitale schakelingen en leren digitale schakelingen ontwerpen en testen met behulp van discrete poorten of programmeerbare bouwstenen.

Begincompetenties (tekst)

Voorkennis (niet vereist, wel adviserend): * basis elektriciteit * basis elektronica * labo elektriciteit / elektronica

OLR-Leerdoelen (lijst)

specifieke eindcompetenties
De student beschrijft de werking van basispoorten en afgeleide poorten.
De student gebruikt talstelsels en digitale codes.
De student beschrijft de functionaliteit van een combinatorische schakeling a.d.h.v. de geƫigende methodes (logische vergelijking, waarheidstabel, schema, tijdsdiagram).
De student ontwerpt en vereenvoudigt een combinatorische schakeling a.d.h.v. de geƫigende methodes (Booleaanse algebra, KV-kaart).
De student licht de werking van een specifieke (monolithische) functie toe a.d.h.v. een toepassing (bv. comparator, multiplexer, adder).
De student licht de werking van een schakeling met Flipflops toe (bv. teller, schuifregister).
De student beschrijft de werking van een Flipflop.
De student programmeert een automatisatiecomponent d.m.v. logische blokfuncties.
De student gebruikt een simulatiepakket.
De student controleert de werking van een digitale schakeling a.d.h.v. metingen.
De student implementeert in- en outputsignalen afhankelijk van de technologie.
De student bouwt een digitale schakeling correct op aan de hand van een schema.
De student herkent de soorten externe informatieopslag bij micro-computer/controllers.
De student vergelijkt de soorten externe informatieopslag bij micro-computer/controllers.

Leerinhoud

  • Het begrip logische 0 en logische 1 en hun elektrische implementatie
  • De basis- en afgeleide poorten en functies
  • Waarheidstabel, logische vergelijking, schemasymbool en tijdsdiagram
  • Vereenvoudigen van logische functies: de algebra van Boole, de wetten van De Morgan, Karnaugh-Veith diagram , de NEN- of NOR-equivalente schakeling
  • Combinatorische schakelingen: comparator, encoder, decoder, multiplexer, demultiplexer
  • Talstelsels en omzettingen tussen talstelsels
  • Digitale voorstelling van informatie (getallen en codes)
  • Flipflops en enkele toepassingen (bv. tellers)
  • AD- en DA-conversie
  • De digitale technologieën
  • Programmeerbare logica

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Het cursusmateriaal zal op het elektronisch leerplatform Digitap ter beschikking worden gesteld.
  • Tijdens de contactmomenten moet de student een papieren versie van de cursus en bijlagen bij hebben.
  • Laptop (LOGO!, gratis software)
  • De aankoop van de materialen is ten laste van de student.

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Practicum en/of oefeningen9,00 uren
Voorziene tijd voor toetsing (avondtraject)2,00 uren
Werktijd buiten de contacturen151,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets55,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets55,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht15,00Niet herneembaar in tweede zit
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)30,00Labo, niet herneembaar in tweede zit

Toetsing (tekst)

Algemeen:

  • Digitale examens worden continu gemonitord op mogelijke fraude. Indien van toepassing kan de student bij aanvang van het examen gevraagd worden om een monitoringapplicatie op te starten. De student die dit weigert, mag niet deelnemen aan het examen.

Permanente evaluatie:

  • Aanwezigheid tijdens labozittingen is verplicht.
  • Tijdens labo wordt er permanent geëvalueerd.
  • Een student die 2 of meer keer afwezig is tijdens de labozitting, wettig of onwettig, krijgt een code F van Fail voor het desbetreffende labo. Meer informatie over de code F vind je in het onderwijs- en examenreglement.
  • Een code F voor een deelexamen resulteert in een code F voor het gehele opleidingsonderdeel.
  • Bij elke afwezigheid krijgt de student een 0-score voor de permanente evaluatie van dat labo-onderdeel.
  • De student die hierbij wettig afwezig is, kan een labozitting inhalen. Hiervoor dient de student contact op te nemen met de betrokken lector en de afspraken te volgen zoals beschreven in de cursus. De inhaalzitting moet ten laatste 2 sessies voor het einde van de labozittingen aangevraagd worden.