Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Mechanica / Sterkteleer31765/1764/1920/1/75
Studiegids

Mechanica / Sterkteleer

31765/1764/1920/1/75
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat elektromechanica (uitdovend - Antwerpen)
In andere opleidingen:
  • Graduaat elektromechanica (uitdovend - Mechelen) als Mechanica / Sterkteleer
  • Graduaat elektromechanische systemen (Antwerpen) als Mechanica
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Vyncke Dirk
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 182,00 uren

Korte omschrijving

Bij het ontwerpen van machineonderdelen of constructieonderdelen is sterkteleer nodig om de specifieke karakteristieke grootheden te berekenen of te controleren.
In deze cursus wordt de algemene basiskennis aangeleerd in verband met sterkte van materialen onder een bepaald type belasting. Hierbij wordt er een verband gelegd tussen de materiaaleigenschappen (materiaalkunde), belasting (statica/dynamica) en geometrische eigenschappen van een doorsnede.
Het doel is inzicht te verwerven in de relatie tussen de eigenlijke belasting en de materiaal- en geometrische eigenschappen. Analyseren en kritisch evalueren of een bepaalde structuur voldoet aan de toelaatbare eisen op gebied van maximale spanning en doorbuiging. Ontwerpen van eenvoudige constructies opdat voldaan kan worden aan de vooropgestelde eisen in verband met spanning en doorbuiging.

Begincompetenties (tekst)

Er zijn geen begincompetenties vereist, maar een basiskennis van de mechanica(statica) is een pluspunt.

OLR-Leerdoelen (lijst)

specifieke eindcompetenties
De student construeert de dwarskrachtenlijn van een balk belast op buiging.
De student construeert de buigmomentenlijn van een balk belast op buiging.
De student berekent het traagheidsmoment van een reguliere doorsnede.
De student berekent de wringingshoek en de specifieke wringingshoek van een as onder belasting.
De student reproduceert de verschillende fasen die in een spanning- rekdiagram van een trekproef tot uiting komen.
De student past de begrippen van de wet van Hooke toe op praktische voorbeelden.
De student omschrijft de begrippen trek, druk, neutrale lijn en de soorten bealstingen en spanningen.
De student berekent de toelaatbare spanning in functie van de belastingswijze voor het opgegeven materiaaltype en vergelijkt deze met de optredende spanning.
De student berekent de grootte en de zin van een moment of koppel uitgaande van kracht(en) en geometrie.
De student berekent de spanning (trek/druk/schuif of een combinatie) van belaste werktuigonderdelen.
De student berekent de wringspanning die optreedt in balken en assen onder belasting en vergelijkt deze met een veilige wringspanning.
De student kiest een geschikt profiel aan de hand van een casus met betrekking tot buiging met behulp van tabellen.
De student kiest op basis van de optredende spanningen in een eenvoudige constructie een materiaal.
De student berekent de invloed van de temperatuur op de materiaalspanning.

Leerinhoud

  • Doel van de sterkteleer
  • Begrippen: soorten belastingen, inwendig evenwicht, spanningen, trekcurve, toelaatbare spanningen, veiligheidscoëfficiënt, vermoeiing
  • Belasting door normaalkrachten
  • Afschuiving
  • Traagheidsgrootheden
  • Buiging
  • Wringing
  • Knik

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Het cursusmateriaal zal op het elektronisch leerplatform Digitap ter beschikking worden gesteld.
  • Tijdens de contactmomenten heeft de student een papieren versie van de cursus en bijlagen bij zich.
  • Handboek: Tabellenboek voor de metaaltechniek - Plantijn - ISBN 978-90-301-4295-9 
  • Eigen wetenschappelijke rekenmachine.
  • De aankoop van boeken is ten laste van de student.

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Hoor- en/of werkcolleges (avondtraject)21,00 uren
Practicum en/of oefeningen (avondtraject)10,50 uren
Voorziene tijd voor toetsing (avondtraject)2,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)148,50 uren
Dagtraject
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)24,00 uren
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)10,50 uren
Voorziene tijd voor toetsing (dagtraject)2,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)145,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets10,00
AcademiejaarKennistoets permanent (Permanente evaluatie)10,00tussentijdse evaluatie. Dit examen is herneembaar in de examenreeks van module 2.
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off60,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)20,00tussentijdse evaluatie. Dit examen is herneembaar in de examenreeks van module 2.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets20,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off80,00

Toetsing (tekst)

Tussentijdse evaluatie:

  • Om de slaagkansen te verhogen kan het examen van module 1 hernomen worden in de eerstvolgende examenreeks. Hierbij kan zowel de student die niet slaagt, als de student die slaagt, beslissen opnieuw aan dit examen in de eerstvolgende examenreeks deel te nemen. Het hoogst behaalde cijfer uit beide examenreeksen wordt dan het definitieve cijfer van het betreffende olod.


Algemeen:

  • Digitale examens worden continu gemonitord op mogelijke fraude. Indien van toepassing kan de student bij aanvang van het examen gevraagd worden om een monitoringapplicatie op te starten. De student die dit weigert, mag niet deelnemen aan het examen.