Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Bedrijfs- en interculturele communicatie31779/1766/1920/1/52
Studiegids

Bedrijfs- en interculturele communicatie

31779/1766/1920/1/52
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat hotel- en cateringmanagement (uitdovend), trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 10 studiepunten
Co-titularis(sen): Fierens Koen, Hoxhaxhiku Riad
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 260,00 uren

Korte omschrijving

Bedrijfscommunicatie met het onderdeel Interculturele communicatie wil cursisten inzicht geven in de vorm en inhoud van typische communicatie in gelijk welke organisatie, met specifieke voorbeelden uit de eigen beroepscontexten. Online communicatie krijgt zeker een prominente plaats. Cursisten leren ook een communicatieplan opstellen en hebben aandacht voor de verschillende doelgroepen. Het deel ""intercultureel"" legt de nadruk op de toepassing van het communicatiemodel in de verschillende culturen.

Begincompetenties (tekst)

er wordt een algemene kennis eindniveau secundair onderwijs verwacht, en extra aandacht wordt sowieso besteed aan basisgrammatica en spelling

OLR-Leerdoelen (lijst)

specifieke eindcompetenties
De student legt culturele verschillen uit.
De student toont aan de hand van een voorbeeld hoe men elke persoonlijkheid het best kan beïnvloeden vanuit het Discovery Personality model
De student presenteert in groep een gekozen onderwerp met betrekking tot communicatie of het hotelwezen, conform de vereisten
De student schrijft een marketingcommunicatieplan op basis van een stappenplan.
De student neemt actief deel aan discussies op het forum in Smartschool.
De student legt de 4 P's van marketing uit.
De student beschrijft de 4 verschillende persoonlijkheidkleuren van het Discoverymodel
De student geeft feedback aan medestudenten op basis van het 6 stappenplan voor het geven van feedback.
De student benoemt de verschillende elementen van het theoretisch communicatiemodel en legt ze meer in detail uit.
De student legt de dimensies van Hofstede uit.
De student verklaart de zes elementen die in de praktijk een grote rol spelen bij interculturele communicatie.
De student toont aan hoe je interculturele competenties kan ontwikkelen.
De student illustreert wat cultuur is a.d.h.v. het uimodel.
De student verklaart het belang van interculturele communicatie.
De student licht een jaarrekening kritisch door en becommentarieert ze. Aan de hand hiervan geeft hij aanbevelingen aan het management van een horecabedrijf.

Leerinhoud

De student kent na afloop de verschillende elementen van het theoretisch communicatiemodel en legt ze meer in detail uit.
De student leert over het belang van goede externe en interne communicatie in het bedrijfsleven en beroepsveld.
De student presenteert in groep een gekozen onderwerp met betrekking tot communicatie of het horecawezen, conform de geziene leerstof en vereisten.
Op basis van het stappenplan voor feedback geeft de student feedback aan zijn/haar medestudenten.
De student leert de 4 P's van marketing kennen en ze toepassen in een communicatieplan
De student beschrijft de 4 verschillende persoonlijkheidskleuren van het Discovery Model en kan aan de hand van een voorbeeld uitleggen hoe elke persoonlijkheid het beste kan worden beïnvloed.
De student leert de onderdelen van een marketingcommunicatieplan en schrijft er een aan de hand van een zelfgekozen onderwerp (mits aanwijzingen).

In het onderdeel interculturele communicatie:
De student maakt kennis met dimensies van Trompenaars en Hofstede en kan ze uitleggen
De student illustreert wat cultuur is a.h.v. het uimodel en waarom culturele verschillen bestaan
De student leert welke zes elementen een grote rol spelen bij interculturele communicatie en hoe je de competentie daartoe kunt ontwikkelen.
De student is na afloop in staat om het belang van interculturele communicatie kort weer te geven.

=> in beide lesonderdelen is er aandacht voor helder en correct taalgebruik en actieve deelname aan discussie op Smartschool

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Michels, Will (2016) Communicatiehandboek, Noordhoff Uitgeverij, 5de editie

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges60,00 uren
Practicum en/of oefeningen60,00 uren
Werktijd buiten de contacturen140,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets25,00
AcademiejaarReflectieopdracht69,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off6,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets25,00
Tweede examenperiodeReflectieopdracht69,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off6,00

Toetsing (tekst)

Een combinatie van opdrachten tijdens het werkjaar en eindexamen