Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Boekhoudkundige en ICT- vaardigheden31780/1766/1920/1/86
Studiegids

Boekhoudkundige en ICT- vaardigheden

31780/1766/1920/1/86
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat hotel- en cateringmanagement (uitdovend), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Deze module omvat twee verschillende componenten: 1. De student maakt kennis met het informaticapakket MS Excel. Dit onderdeel wordt gerealiseerd in afstandsonderwijs. 2. De student maakt kennis met het systeem van het dubbel boekhouden. 

Begincompetenties (tekst)

De student beheerst de competenties gerealiseerd in het secundair onderwijs

OLR-Leerdoelen (lijst)

specifieke eindcompetenties
De student maakt gebruik van het informaticapakket MS Excel met toepassing van praktijkoefeningen.
De student definieert alle posten uit het MAR en verklaart van iedere post de invloed op het resultaat van het boekjaar.
De student demonstreert vanuit verschillende invalshoeken wat het belang is van het voeren van een (dubbele) boekhouding.
De student boekt alle documenten (zoals aan- en verkoop van handelsgoederen, activa, personeelslasten, creditnota's en financiële transacties) in volgens de principes van het dubbel boekhouden.
De student stelt een balans en een resultatenrekening op, op basis van inboekingen van facturen, personeelskosten, uittreksels van financiële instellingen, creditnota's en interne overboekingen.
De student herkent problemen met gasten en gaat hier correct mee om.

Leerinhoud

1. Basisbeginselen van het dubbel boekhouden 1.1. Inleiding 1.2. De Balans 1.3. Resultatenrekening en resultaatbestemming 1.4. De toelichting en de bijlagen bij de jaarrekening 1.5. Basiselementen van het registratieproces 2. Registratie van de aan- en verkoopcyclus 2.1. De belasting over de toegevoegde waarde 2.2. Boekingen in verband met aankopen van goederen en diensten 2.3. Boekingen in verband met verkopen van goederen en diensten 2.4. Boekingen in verband met financiële verrichtingen 3. Registratie van de anderen elementen van de ondernemingscyclus 3.1. De personeelscyclus 3.2. Investeringen in materiële vaste activa 3.3. Financieringsstromen 3.4. De belasting over de toegevoegde waarde 3.5. Uitgewerkt voorbeeld van een onderneming 4. Afsluitverrichtingen (inventaris) – resultaatbepaling – opstellen van de jaarrekening 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

VAN DEN BROECK, E. & CUYPERS, E., 2008, MS Excel 2010, De Boeck uitgeverij, Antwerpen, 260p. DE LEMBRE, E., CAEN, R., COPPENS, C, PATFOORT, C. en PODEVIJN,S., recentste editie, Basisboekhouden: van begin- tot eindbalans, Intersentia, Antwerpen-Cambridge, 322p. + aanvullingen door de docent bezorgd tijdens de colleges of via het leerplatform. 

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen8,00 uren
Werktijd buiten de contacturen58,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets85,00
AcademiejaarPortfolio15,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets85,00
Tweede examenperiodePortfolio15,00

Toetsing (tekst)

Permanente evaluatie: Schriftelijke opdrachten doorheen de hele module over de leerinhouden van de hele module: tellen mee voor 12,5% van het totaal. Tijdens het eerste college overlopen wij de te kennen onderdelen uit het programma MS Excel. Tijdens de colleges krijgt de cursist de op te lossen oefeningen uit het handboek meegedeeld. Er is pas aan een opdracht voldaan wanneer deze zowel in geprinte versie als digitaal via Smartschool (en niet via mail) ingeleverd werden en voorzien van de identiteit van de student. De evaluatie gebeurt als volgt: er worden steekproefsgewijs 4 oefeningen geselecteerd ter evaluatie. De student kan pas geslaagd zijn voor de module indien hij/zij voor beide onderdelen afzonderlijk geslaagd is. Het tijdig en volledig indienen van de opdrachtenbundel is een vereiste om aan de examenzittijd te mogen deelnemen. Eerste examenperiode: Schriftelijk examen op het einde van het semester over de leerinhouden van de module: telt mee voor 87,5% van het totaal. De behaalde score voor de permanente evaluatie telt mee voor 12,5%. Tijdstip: zie examenrooster eerste zittijd, verdeeld door de coördinator van de opleiding. Tweede examenperiode: schriftelijk examen eind augustus /begin september over de leerinhouden van de module: telt mee voor 87,5% van het totaal. De behaalde score voor de permanente evaluatie uit de eerste zittijd blijft behouden en telt aldus mee voor 12,5%. De student kan pas geslaagd zijn voor de module indien hij/zij voor beide onderdelen afzonderlijk geslaagd is. Het tijdig en volledig indienen van de opdrachtenbundel is een vereiste om aan de examenzittijd te mogen deelnemen. Studenten die hun opdrachtenbundel niet tijdig inleverden voor de eerste examenperiode krijgen een nieuwe opdrachtenreeks voor de tweede examenperiode.