Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Financieel management en e-business31781/1766/1920/1/23
Studiegids

Financieel management en e-business

31781/1766/1920/1/23
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat hotel- en cateringmanagement (uitdovend), trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 10 studiepunten
Co-titularis(sen): Buelens Luc
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 260,00 uren

Korte omschrijving

De module Financieel management en E-business bestaat uit twee delen. Het financiële luik is een uitbreiding van en een vervolg op de module Boekhoudkundige- en ICT vaardigheden. Er wordt aandacht besteed aan de financiële werking van een internationale hotelonderneming, met de realisatie van een gezond financieel beleid voor ogen. 

Wij trachten de student inzicht te geven in de wereld van elektronische distributiekanalen. Tegelijk worden aspecten uit de marketing, communicatie en commerciële activiteiten vanuit allerlei perspectieven bekeken. 

Een optimaal gebruik van moderne vreemde talen in een internationale managementcontext maakt eveneens deel uit van deze module. 

Het spreekt voor zich dat voor beide onderdelen een aantal verschillende tools zullen meegegeven worden die in de praktijk toegepast worden.

Begincompetenties (tekst)

Competenties gerealiseerd in het secundair onderwijs. 
De basiscompetenties bereikt via de voorgaande modules van de opleiding Hotel- en cateringmanagement (zie supra).

OLR-Leerdoelen (lijst)

specifieke eindcompetenties
De student stelt een financieel plan op voor een horeca-onderneming.
De student gebruikt de technieken van budgetteren.
De student formuleert de financiële impact van leasing in de hotelsector.
De student leest en interpreteert beursberichten.
De student benoemt een aantal vormen van e-business in de hotelsector.
De student onderkent een aantal basisprincipes van e-marketing en past deze toe.
De student beheerst het basisinzicht in de elektronische distributiekanalen uit de hotelsector.
De student gebruikt moderne media.
De student past marketing via website toe.
De student coördineert het proces dat aan de creatie van een website voorafgaat.
De student beschrijft de sociale mediamarketing.
De student beheerst de basisprincipes van e-procurement.
De student schetst de werking en het belang van een CRM.
De student werkt met specifieke programma's om sociale mediakanalen te analyseren.
De student beoordeelt de basisprincipes die aan bod komen bij het creëren van een website, nl. de opbouw, de doelstellingen, het doelpubliek, de concurrentie en de structuur.
De student geeft de terminologie eigen aan financiële analyse van een hotelonderneming weer.
De student krijgt inzicht in financiële analyse en leert de boordtabel samenstellen.
De student heeft de door het bedrijf verwachte werknemersattitude.

Leerinhoud

1. Financieringslandschap 
2. Het financiële beheersinstrument 
3. Financieel management in enge & ruime zin 
4. Waardering 
5. Kredietfinanciering 
6. Enkelvoudige & samengestelde intrest 
7. Annuïteiten, perpetuïteiten 
8. Investeringsanalyse 
9. Uitbreidings- & vervangingsinvesteringen 
10. Cash-flow 
11. Ratio-analyse 
12. Bank en beurs 
13. E-business vs. e-commerce 
14. Intranet & internet 
15. CRM 
16. E-procurement 
17. Opbouw en beoordeling van websites 
18. Schrijven voor het web 
19. Ontwerpen voor e-commerce 
20. E-marketing 
21. Sociale media 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Extract onder de vorm van hoofdstukken uit 
-- CHAFFEY, D., 2011, E-business en e-commerce: een managementperspectief (4e editie), Pearson, Amsterdam, 592p. 
-- AERNOUDT, R., 2012, Financieel management toegepast: Hoe financier ik mijn onderneming?, Intersentia, Antwerpen-Cambridge, 399p. 

PowerPointpresentaties tijdens de lessen door de lector gebruikt + aanvullingen door de lector overhandigd tijdens de colleges. 

Realisatie case studies financieel management en opdracht E-Business (op basis van concept dat studenten uitwerkten voor de module “Management voeding en drank”). Presentatie door studenten.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges32,00 uren
Practicum en/of oefeningen20,00 uren
Vormen van groepsleren8,00 uren
Werktijd buiten de contacturen200,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets80,00
AcademiejaarProjectopdracht20,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets80,00
Tweede examenperiodeProjectopdracht20,00

Toetsing (tekst)

Vereiste aanwezigheid: 75% van contactonderwijs 

Permanente evaluatie: Schriftelijke + mondelinge opdrachten doorheen de hele module over de leerinhouden van de hele module: telt mee voor 20% van het totaal. Het indienen van alle opdrachten is vereist. Het slagen in de opdrachten is geen vereiste om aan de examenzittijd te mogen deelnemen. Schriftelijke opdrachten gerealiseerd in de 1° zittijd, blijven verworven in de 2° zittijd. Op voorwaarde dat student hiervoor is geslaagd, wordt hij hiervan vrijgesteld bij het overdoen van de module. 

Eerste examenperiode: Schriftelijk examen op het einde van het semester over de leerinhouden van de module: telt mee voor 80% van het totaal. 
Tijdstip: zie examenrooster eerste zittijd, verdeeld door de coördinator van de opleiding. 

Tweede examenperiode: Schriftelijk examen eind augustus /begin september over de leerinhouden van de module: telt mee voor 80% van het totaal. Het behaald resultaat op de permanente evaluatie blijft behouden en telt mee voor 20% van het totaal. 
Tijdstip: zie examenrooster tweede zittijd, verdeeld door de coördinator van de opleiding.