Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Inleiding in de hotel- en cateringindustrie31784/1766/1920/1/28
Studiegids

Inleiding in de hotel- en cateringindustrie

31784/1766/1920/1/28
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat hotel- en cateringmanagement (uitdovend), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement als Oriëntatie op de hospitality sector
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Inleiding in hotel-en Cateringindustrie behandelt en bespreekt de verschillende sectoren, actuele trends en logies binnen de hospitality sector. De student maakt kennis met de basisprincipes en voorwaarden binnen het Vlaams logiesdecreet, de soorten hotels die op de markt worden aangeboden, de actualiteit en trends binnen de sector (o.a. a.d.h.v. opdrachten en opzoeking van vakartikels), alsook de diverse hotelstructuren, -uitbatingsvormen en -functies. 

Het olod Inleiding in hotel-en Cateringindustrie bereidt voor op een goede algemene kennis en begrip van de belangrijkste principes binnen de hospitality sector: o.a. de operationele werking van verschillende soorten logies, het begrip 'gastvrijheid', de heersende trends binnen de sector en de nieuwe hotelbrands op de markt, alsook de duurzaamheidsmaatregelen die de sector tegenwoordig promoot.

 

Begincompetenties (tekst)

Geen begincompetenties van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

specifieke eindcompetenties
De student schetst de verschillende sectoren binnen de hospitality industrie.
De student verklaart de verantwoordelijkheden van verschillende functies in de hospitality sector.
De student identificeert de internationale hotellerie en hun vertegenwoordiging in het Belgische hotelwezen.
De student beschrijft de doelstellingen en categorieën van het Toeristisch Logiesdecreet
De student illustreert de verschillende hotelstructuren a.d.h.v. praktijkvoorbeelden.
De student presenteert a.d.h.v. eigen onderzoek via vakartikels een trend en/of ontwikkeling binnen de hospitality sector.
De student hanteert het Vlaams logiesdecreet en het comfortclassificatiesysteem binnen een verwerkingsopdracht.
De student geeft verschillen en overeenkomsten aan m.b.t. de classificerende kenmerken van hotels.
De student legt verbanden tussen de factoren die kwaliteit, klantenverwachting en klantentevredenheid bepalen in de logiessector.
De student illustreert a.d.h.v praktijkvoorbeelden en eigen reflectie het belang van ‘gastvrijheid' binnen de hospitality sector.
De student verwerft kennis met betrekking tot vakterminologie in het Nederlands, Frans en Engels.

Leerinhoud

  • Invloedsfactoren op ondernemen in de sector
  • Actualiteit binnen de sector opvolgen o.a. a.d.h.v. opdrachten en bespreken van vakartikels
  • Voornaamste waarborgen en kenmerken van het Vlaams logiesdecreet kennen (erkende benamingen en onderverdeling, definities, basis en specifieke voorwaarden)
  • Taken en functies binnen de hospitality sector bespreken (o.a. a.d.h.v. de functieclassificatie)
  • De klantenmarkt en tussenpersonen bespreken (o.a. segmentering)
  • Verschillende logies uitbatingsvormen en belangrijkste hotelketens (brands en segmentering) 
  • Marktontwikkelingen, trends... en enkele commerciële aspecten bespreken (o.a. klantenbeïnvloeding)
  • Algemene inleiding tot klantgerichtheid en kwaliteitszorg (o.a. begrip 'gastvrijheid')


Studiematerialen (tekst): Verplicht

Eigen cursusmateriaal uit publicaties:

  • Blomme, R., Josephi, S., Melissen, F. & van der Rest, J.P. (2014). Hospitality Experience: An Introduction to Hospitality Management (eerste editie). Groningen: Noordhoff Uitgevers. 
  • Walker, J.R. Exploring the Hospitality Industry (derde editie). New York: Pearson Education.
  • Cackaert, S., Goyvaerts, P., Hermans, E., Loiseaux, F., Malbrancke, F., Nicolay, H., Remeysen, A. & Vekemans, K. Wat is hotel: Gastheerschap in de Horeca (derde editie). Malle: mjPublishing.
  • Verschillende publicaties en rapporten van Toerisme Vlaanderen, www.toerismevlaanderen.be
  • Actuele artikels uit vakmagazines

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges40,00 uren
Werktijd buiten de contacturen38,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets70,00Permanent uitgestelde toetsen zijn de opdrachten (30%)
AcademiejaarProjectopdracht30,00Opdrachten en klassikale medewerking.Opdrachten kunnen niet herhaald worden. Punten uit eerste zittijd worden overgenomen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets70,00Permanent uitgestelde toetsen zijn de opdrachten (15%)
Tweede examenperiodeProjectopdracht30,00Opdrachten en klassikale medewerking.Opdrachten kunnen niet herhaald worden. Punten uit eerste zittijd worden overgenomen.

Toetsing (tekst)

  • Het tijdig en volledig indienen van de opdrachten via Smartschool zijn een vereiste om aan de examenzittijd te mogen deelnemen. 
  • De student kan pas geslaagd zijn voor het opleidingsonderdeel indien hij/zij voor alle onderdelen afzonderlijk geslaagd is.
  • De student wordt verplicht aanwezig te zijn tijdens mogelijke bedrijfsbezoeken.
  • Vereiste aanwezigheid: 70% van contactonderwijs.