Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Management: receptie en hotelhuishouding31785/1766/1920/1/62
Studiegids

Management: receptie en hotelhuishouding

31785/1766/1920/1/62
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat hotel- en cateringmanagement (uitdovend), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 10 studiepunten
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 260,00 uren

Korte omschrijving

In deze module zullen de managementaspecten van de receptie  evenals de hotelhuishouding van een hotel aan bod komen. De studenten krijgen inzichten in het reilen en zeilen van de receptie en hotelhuishouding  in de brede zin van het woord, waarbij algemene dagelijkse procedures besproken worden. Het zijn de managementaspecten die hier vooral aan bod zullen komen: het vermarkten van het product, receptiebeheer, personeelsbeleid, productiebeheersing, prijsbeleid, kostenbeheersing, het voorspellen van omzet en afzet. Dit alles situeert zich binnen het departement van Rooms Division. Belangrijk is ook dat de student in staat moet zijn om reputatie management te analyseren, interpreteren en aan de hand hiervan acties uit te schrijven. 

Begincompetenties (tekst)

De student beheerst de competenties gerealiseerd in het secundair onderwijs

OLR-Leerdoelen (lijst)

specifieke eindcompetenties
De student stelt taken op in Standaardnederlands en voert administratieve taken correct uit.
De student werkt probleemoplossend via het forum.
De student past de actualiteit toe op het vakgebied management: receptie- en hotelhuishouding
De student formuleert opbouwende feedback op het werk van medecursisten.
De student past het gastvrijdheidsmodel toe op een hotel.
De student herkent verschillende uitbatingsvormen en kent de specifieke verschillen.
De student situeert functies van een afdeling Rooms Division en van andere afdelingen in een hotelorganogram.
De student beschrijft de taken van leidinggevend en uitvoerend personeel van een afdeling Rooms Division en van andere afdelingen en licht deze toe.
De student berekent een verkoopprijs en kosten in een afdeling Rooms Division.
De student kent de werking van een channelmanager en internationale reserveringssystemen.
De student kent de eisen die gesteld worden aan een PMS en kan op basis hiervan een selectie maken van het juiste systeem.
De student kent de SOP’s van de receptie en de hotelhuishouding
"•
De student past revenumanagement toe.
De student analyseert en interpreteert de KPI’s van een hotel.
De student berekent de minimale personeelsbehoefte en stelt een personeelsplan (uurrooster) op.
De student stelt een verbeterplan op met betrekking tot reputatie management.
"•
De student past total quality management toe.
De student kent het belang van de hotelhuishouding
De student beschrijft hoe de werking van de hersenen effect heeft op gedrag en psychische processen.

Leerinhoud

1. Gastvrijheidsmodel. 2. Uitbatingsvormen 3. Trends in de industrie 4. Organigram, functiebeschrijvingen en minimale staffing 5. Selecties PMS 6. Revenue management 7. KPI 8. Segmentatie 9. Financieel management en night audit 10. SOP check in  11. SOP check out 12. Total quality management 13. reputation management 14. managing hospitality 15. training for hospitality 16. Promoting in house sales 17. security 18. Executive housekeeping 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Bardi, James A, 1947, Hotel Front Office Management, 5th edition, ISBN 978-0-470-63752-4
Verschillende hand-outs met betrekking tot trends in de markt.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges48,00 uren
Practicum en/of oefeningen6,00 uren
Vormen van groepsleren6,00 uren
Werktijd buiten de contacturen200,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets75,00
AcademiejaarKennistoets75,00
AcademiejaarProjectopdracht25,00Bij het begin van de module krijgen de studenten de ge?ntegreerde opdrachten meegedeeld. Er is pas aan een opdracht voldaan wanneer deze zowel in geprinte versie als digitaal (enkel in Word geldig) via Smartschool (en niet via mail) ingeleverd werden, voorzien van de identiteit van de student en gepresenteerd aan de medestudenten
AcademiejaarProjectopdracht25,00Bij het begin van de module krijgen de studenten de ge?ntegreerde opdrachten meegedeeld. Er is pas aan een opdracht voldaan wanneer deze zowel in geprinte versie als digitaal (enkel in Word geldig) via Smartschool (en niet via mail) ingeleverd werden, voorzien van de identiteit van de student en gepresenteerd aan de medestudenten
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets75,00
Tweede examenperiodeKennistoets75,00
Tweede examenperiodeProjectopdracht25,00De behaalde score voor de permanente evaluatie uit de eerste zittijd blijft behouden en telt aldus mee voor 25%. Studenten die hun opdrachtenbundel niet tijdig inleverden voor de eerste examenperiode krijgen een nieuwe opdrachtenreeks voor de tweede examenperiode. Het is de verantwoordelijkheid van de student om zelf voor 1 juli de nieuwe opdrachten op te vragen bij de lector.
Tweede examenperiodeProjectopdracht25,00De behaalde score voor de permanente evaluatie uit de eerste zittijd blijft behouden en telt aldus mee voor 25%. Studenten die hun opdrachtenbundel niet tijdig inleverden voor de eerste examenperiode krijgen een nieuwe opdrachtenreeks voor de tweede examenperiode. Het is de verantwoordelijkheid van de student om zelf voor 1 juli de nieuwe opdrachten op te vragen bij de lector.

Toetsing (tekst)

Permanente evaluatie: Schriftelijke + mondelinge opdrachten doorheen de hele module over de leerinhouden van de hele module: telt mee voor 25% van het totaal. 
Het tijdig en volledig indienen van de opdrachtenbundel is een vereiste om aan de examenzittijd te mogen deelnemen. De student kan pas geslaagd zijn voor het geheel van de module indien hij/zij voor beide onderdelen (opdrachten en examen) afzonderlijk geslaagd is.

Schriftelijk examen over de leerinhouden van de module: telt mee voor 70% van het totaal.