Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat hotel- en cateringmanagement (uitdovend), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement als Logiesorganisatie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
11 studiepunten
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 286,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Receptie & Hotelhuishouding behandelt de basisbeginselen van de operationele werking van Rooms Division. De student krijgt een duidelijk beeld van de operationele afdelingen Housekeeping en Front Office in al hun facetten. De student leert via praktijkgerichte simulatieoefeningen werken met het Property Management System OPERA.
Het olod Receptie & Hotelhuishouding bereidt voor op een goede algemene kennis en begrip van de belangrijkste basisprincipes van Rooms Division o.a. door het klassikaal bespreken van actualiteit en trends binnen de logiesorganisatie en specifiek via het opzoeken van en reflecteren over vakartikels alsook het maken van opdrachten.
Begincompetenties (tekst)
Geen begincompetenties van toepassing.
OLR-Leerdoelen (lijst)
specifieke eindcompetenties
De student legt verbanden tussen de behoeften van gasten, rekening houdend met de culturele achtergrond. |
De student beschrijft de gangbare check-in en check-out procedures. |
De student reflecteert op vakartikels via het forum. |
De student identificeert en kent de verschillende soorten gasten. |
De student kiest aan de hand van een casus aangepaste werkzaamheden binnen de receptieafdeling. |
De student beheert gastenprofielen en reservaties via OPERA. |
De student beschrijft de verschillende kamertypes en kamerprijzen. |
De student interpreteert begrippen uit 'Rooms Division- rapporten'. |
De student verwerkt sectorgebonden informatie binnen gegeven opdrachten. |
De student analyseert het werkschema volgens een gegeven situatie binnen het de housekeeping afdeling. |
De student stelt een werkinstructie op voor het housekeepingdepartement en houdt hierbij rekening met ergonomische |
De student verwerft inzicht in de basisprincipes van de front-officemodule van een Property Management System en verwerkt gegevens m.b.t. front-officeactiviteiten in het Opera PMS Front Office System. |
De student definieert wat 'standard operating procedures' zijn binnen de afdelingen Receptie en Hotelhuishouding. |
De student presenteert stapsgewijs oplossingen voor mogelijke problemen met gasten. |
De student verklaart verworven sectorgebonden vaktermen. |
De student illustreert aan de hand van een voorbeeld het belang van safety & security binnen receptie en hotelhuishouding. |
De student duidt de verantwoordelijkheden van en de onderlinge relaties tussen de hotelmedewerkers alsook het belang van een goede communicatie onderling. |
De student interpreteert en ontrafelt een hotelresultatenrekening en stelt er zelf een op. |
Leerinhoud
Front Office Operations
- Cyclus van de gast
- Organogram Rooms Division - functies en verantwoordelijkheden diensten
- C/I- en C/O-proces
- Soorten hotelkamers en prijzen
- Front Office Systems
- Reservatie afdeling en reservatie maken
- Dagelijkse standaardprocedures en verantwoordelijkheden m.b.t. de organisatie van front office
- Guest relations management en klachtenbehandeling
Housekeeping Operations
- Dagelijkse standaardprocedure en verantwoordelijkheden m.b.t. de organisatie van de housekeeping
- Werkinstructie/ schoonmaakprogramma
- Uitbesteding (voor- en nadelen)
- Laundry & linnenbeheer
Documenten & vaktermen gebruikt door de front-officemedewerkers
Kwaliteit v/d dienstverlening & begrip gastvrijheid
OPERA-begrippen en het NAVO Telefoonalfabet
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Eigen cursusmateriaal
- Handboek: Cackaert S., Goyvaerts P., Hermans E., Loiseaux F., Malbrancke F., Nicolay H., Remeysen A. & Vekemans K. (2011). Wat is Hotel: Gastheerschap in de Horeca (derde editie). Malle: mjPublishing.
- Verschillende actuele vakartikels en publicaties
- Oefeningen (OPERA) aangereikt via de elektronische leeromgeving
- PowerPointpresentaties over de behandelde leerstof tijdens de les aangereikt via het leerplatform
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 45,00 | |
Academiejaar | Projectopdracht | 30,00 | Opdrachten en klassikale medewerking.Opdrachten kunnen niet herhaald worden. Punten uit eerste zittijd worden overgenomen. |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 25,00 | OPERA PMS praktijkoefeningen |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 45,00 | |
Tweede examenperiode | Projectopdracht | 30,00 | Opdrachten en klassikale medewerking.Opdrachten kunnen niet herhaald worden. Punten uit eerste zittijd worden overgenomen. |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 25,00 | OPERA PMS praktijkoefeningen |
Toetsing (tekst)
- Het tijdig en volledig indienen van de opdrachten via Smartschool zijn een vereiste om aan de examenzittijd te mogen deelnemen.
- De student kan pas geslaagd zijn voor het opleidingsonderdeel indien hij/zij voor alle onderdelen afzonderlijk geslaagd is.
- De student wordt verplicht aanwezig te zijn tijdens de bedrijfsbezoeken.
- Vereiste aanwezigheid: 70% van contactonderwijs.