Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Receptie en hotelhuishouding31790/1766/1920/1/38
Studiegids

Receptie en hotelhuishouding

31790/1766/1920/1/38
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat hotel- en cateringmanagement (uitdovend), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement als Logiesorganisatie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 11 studiepunten
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 286,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Receptie & Hotelhuishouding behandelt de basisbeginselen van de operationele werking van Rooms Division. De student krijgt een duidelijk beeld van de operationele afdelingen Housekeeping en Front Office in al hun facetten. De student leert via praktijkgerichte simulatieoefeningen werken met het Property Management System OPERA.
Het olod Receptie & Hotelhuishouding bereidt voor op een goede algemene kennis en begrip van de belangrijkste basisprincipes van Rooms Division o.a. door het klassikaal bespreken van actualiteit en trends binnen de logiesorganisatie en specifiek via het opzoeken van en reflecteren over vakartikels alsook het maken van opdrachten.

Begincompetenties (tekst)

Geen begincompetenties van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

specifieke eindcompetenties
De student legt verbanden tussen de behoeften van gasten, rekening houdend met de culturele achtergrond.
De student beschrijft de gangbare check-in en check-out procedures.
De student reflecteert op vakartikels via het forum.
De student identificeert en kent de verschillende soorten gasten.
De student kiest aan de hand van een casus aangepaste werkzaamheden binnen de receptieafdeling.
De student beheert gastenprofielen en reservaties via OPERA.
De student beschrijft de verschillende kamertypes en kamerprijzen.
De student interpreteert begrippen uit 'Rooms Division- rapporten'.
De student verwerkt sectorgebonden informatie binnen gegeven opdrachten.
De student analyseert het werkschema volgens een gegeven situatie binnen het de housekeeping afdeling.
De student stelt een werkinstructie op voor het housekeepingdepartement en houdt hierbij rekening met ergonomische
De student verwerft inzicht in de basisprincipes van de front-officemodule van een Property Management System en verwerkt gegevens m.b.t. front-officeactiviteiten in het Opera PMS Front Office System.
De student definieert wat 'standard operating procedures' zijn binnen de afdelingen Receptie en Hotelhuishouding.
De student presenteert stapsgewijs oplossingen voor mogelijke problemen met gasten.
De student verklaart verworven sectorgebonden vaktermen.
De student illustreert aan de hand van een voorbeeld het belang van safety & security binnen receptie en hotelhuishouding.
De student duidt de verantwoordelijkheden van en de onderlinge relaties tussen de hotelmedewerkers alsook het belang van een goede communicatie onderling.
De student interpreteert en ontrafelt een hotelresultatenrekening en stelt er zelf een op.

Leerinhoud

Front Office Operations

  • Cyclus van de gast
  • Organogram Rooms Division - functies en verantwoordelijkheden diensten
  • C/I- en C/O-proces
  • Soorten hotelkamers en prijzen
  • Front Office Systems
  • Reservatie afdeling en reservatie maken
  • Dagelijkse standaardprocedures en verantwoordelijkheden m.b.t. de organisatie van front office
  • Guest relations management en klachtenbehandeling

Housekeeping Operations

  • Dagelijkse standaardprocedure en verantwoordelijkheden m.b.t. de organisatie van de housekeeping
  • Werkinstructie/ schoonmaakprogramma
  • Uitbesteding (voor- en nadelen)
  • Laundry & linnenbeheer

Documenten & vaktermen gebruikt door de front-officemedewerkers

Kwaliteit v/d dienstverlening & begrip gastvrijheid

OPERA-begrippen en het NAVO Telefoonalfabet

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Eigen cursusmateriaal
  • Handboek: Cackaert S., Goyvaerts P., Hermans E., Loiseaux F., Malbrancke F., Nicolay H., Remeysen A. & Vekemans K. (2011). Wat is Hotel: Gastheerschap in de Horeca (derde editie). Malle: mjPublishing.
  • Verschillende actuele vakartikels en publicaties
  • Oefeningen (OPERA) aangereikt via de elektronische leeromgeving 
  • PowerPointpresentaties over de behandelde leerstof tijdens de les aangereikt via het leerplatform


Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
Practicum en/of oefeningen30,00 uren
Werktijd buiten de contacturen226,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets45,00
AcademiejaarProjectopdracht30,00Opdrachten en klassikale medewerking.Opdrachten kunnen niet herhaald worden. Punten uit eerste zittijd worden overgenomen.
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off25,00OPERA PMS praktijkoefeningen
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets45,00
Tweede examenperiodeProjectopdracht30,00Opdrachten en klassikale medewerking.Opdrachten kunnen niet herhaald worden. Punten uit eerste zittijd worden overgenomen.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off25,00OPERA PMS praktijkoefeningen

Toetsing (tekst)

  • Het tijdig en volledig indienen van de opdrachten via Smartschool zijn een vereiste om aan de examenzittijd te mogen deelnemen. 
  • De student kan pas geslaagd zijn voor het opleidingsonderdeel indien hij/zij voor alle onderdelen afzonderlijk geslaagd is.
  • De student wordt verplicht aanwezig te zijn tijdens de bedrijfsbezoeken.
  • Vereiste aanwezigheid: 70% van contactonderwijs.