Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Strategisch en commercieel management31791/1766/1920/1/72
Studiegids

Strategisch en commercieel management

31791/1766/1920/1/72
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat hotel- en cateringmanagement (uitdovend), trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 10 studiepunten
Co-titularis(sen): Buelens Luc
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 260,00 uren

Korte omschrijving

Deze module behandelt de strategische en commerciële managementtaken van een manager in de dienstensector, waartoe een hotelmanager binnen een hotel en hotelketen in het binnen- en buitenland behoort. Voorts komen strategische modellen, marketing- en verkoopbeleid uitgebreid aan bod. 
 
De analyse van en het inspelen op nieuwe commerciële trends in de hotelindustrie maken integraal deel uit van deze module vertrekkend van de theoretische concepten van sales. 
 
Kwaliteitszorg is een belangrijke item in het kader van strategisch en commercieel management. 
 
Een globale opdracht is te realiseren en te presenteren. 
 
Een optimaal gebruik van moderne vreemde talen in een internationale managementcontext maakt eveneens deel uit van deze module.

Begincompetenties (tekst)

Competenties gerealiseerd in het secundair onderwijs. De student heeft tevens de basiscompetenties bereikt via voorgaande modules binnen de opleiding HBO hotel- en cateringmanagement.

OLR-Leerdoelen (lijst)

specifieke eindcompetenties
De student past kwaliteitszorgsystemen toe.
De student doorgrondt het belang van veranderingsmanagement.
De student legt verbanden tussen de verschillende fases van strategisch management en strategievorming.
De student bepaalt de marketingmix.
De student speelt in op ontwikkelingen en trends die zich voordoen.
De student doet aan zelfanalyse en -reflectie.
De student streeft marketingdifferentiatie na.
De student beschrijft diverse strategiemodellen en past ze toe.
De student detecteert voor- en nadelen van kwaliteitszorg in commerciële processen.
De student gebruikt de moderne media.
De student communiceert (mondeling en schriftelijk) op professionele wijze met gasten, klanten en personeel.
De student doorgrondt het strategische en commerciële luik van bedrijfskunde.
De student doorziet de mogelijkheden en moeilijkheden in een organisatie.
De student reflecteert over actuele thema's met betrekking tot dit vakgebied.

Leerinhoud

Strategisch management 
? Algemeen denkkader en inleidende begrippen 
? Organisatie en omgeving 
? Impact omgevingsveranderingen op de organisatie 
? Groeimogelijkheden en kernvaardigheden van de organisatie 
? Trends in de hotel en cateringsector 
Commercieel management 
? Klantwaarde & waardepositie 
? Klantbehoefte 
? Klanttevredenheid 
? Langetermijnrelatie 
Verandermanagement 
? Actoren & hoogtepunten 
? Verbetermanagement 
? Relatiemarketing 
Strategisch marketingplan 
Kwaliteit en kwaliteitszorg 
Communicatie 
? Verwerving & verwerking van informatie 
? Schriftelijke, mondeling en interculturele communicatie

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Handboek – Strategie voor dienstverleners – 30 managementvragen en antwoorden 
Wouter de Vries jr., Niels Dekker, Hans Hylkema 
Noordhoff Uitgevers Groningen/Houten – recentste druk. 
ISBN 978-90-01-79714-0 

PowerPointpresentaties tijdens de lessen door de lector gebruikt + aanvullingen door de lector overhandigd tijdens de colleges. 

Uitschrijven van een strategisch marketingplan voor een zelf gekozen hotel: globale opdracht uit te werken door de studenten en te presenteren op basis van een powerpoint.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
Practicum en/of oefeningen26,00 uren
Vormen van groepsleren4,00 uren
Werktijd buiten de contacturen200,00 uren
  • Duur: Academiejaar

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets60,00
AcademiejaarProjectopdracht20,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on20,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets60,00
Tweede examenperiodeProjectopdracht20,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on20,00

Toetsing (tekst)

Vereiste aanwezigheid: 75% van contactonderwijs 

Permanente evaluatie: Schriftelijke + mondelinge opdracht over de leerinhoud van de hele module: telt mee voor 25% van het totaal. Het indienen van de opdracht is vereist. Het slagen in de opdrachten is geen vereiste om aan de examenzittijd te mogen deelnemen. 

Eerste examenperiode: Schriftelijk examen op het einde van het semester over de leerinhouden van de module: telt mee voor 75% van het totaal. 
Tijdstip: zie examenrooster eerste zittijd, verdeeld door de coördinator van de opleiding. 

Tweede examenperiode: Schriftelijk examen eind augustus /begin september over de leerinhouden van de module: telt mee voor 75% van het totaal. Het behaald resultaat op de permanente evaluatie blijft behouden en telt mee voor 25% van het totaal. 
Tijdstip: zie examenrooster tweede zittijd, verdeeld door de coördinator van de opleiding.