Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Communicatie- en organisatietechnieken31795/1767/1920/1/07
Studiegids

Communicatie- en organisatietechnieken

31795/1767/1920/1/07
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat informatica (uitdovend - Antwerpen)
In andere opleidingen:
  • Graduaat digitale systemen en netwerken als Communiceren
  • Graduaat informatica (uitdovend - Mechelen) als Communicatie- en organisatietechnieken
  • Graduaat programmeren als Communiceren
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Van de Velde Chris
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Communiceren behandelt de sociale en communicatieve vaardigheden die nodig zijn voor een functie in de IT-sector. 
Het olod Communiceren bereidt voor op het opstellen van documentatie en het communiceren in teamverband.

OLR-Leerdoelen (lijst)

- E.4. Relationship Management
De student kan luisteren naar een groep, de elementaire elementen sythetiseren en registreren.
De student kan op basis van consultatie van een opdrachtgever een informaticaproject formuleren.
De student kan een automatiseringsontwerp (prototype) voorstellen en bespreken met de betrokkenen.
De student kan een werkgroep leiden, de resultaten synthetiseren en rapporteren.
De student kan de te automatiseren processen modelleren op basis van de informatie die werd verkregen aan de hand van interviews en denktanks.
De student kan op bevattelijke wijze een schematische voorstelling geven van het informaticaproject en de daarmee verbonden implicaties.
De student kent de algemene theoretische context van een relationele databank.

Leerinhoud

  • COMMUNICATIE 
    • Definitie communicatie 
    • Het communicatiemodel 
    • Communicatieaxioma’s van Watzlawick 
    • Soorten communicatie 
    • The medium is the message 
    • Welk medium kies ik? 
    • Non-verbale communicatie 
  • GESPREKSTECHNIEKEN 
    • Vraagstelling  
    • Actief luisteren 
    • Structuur in een gesprek
    • Communiceren met een doel  
    • Interviewtechnieken
  • TEAMWERKING 
    • Teamrollen - Belbin
    • Teamrollen (korte samenvatting)
    • Conclusies teamrollen Belbin 
  • VERGADERTECHNIEKEN 
    • Inleiding
    • Wat is vergaderen? Definitie en doelen 
    • Wat gebeurt er tijdens een vergadering?  
    • Wat komt er kijken bij vergaderen?  
    • De vergadering voorzitten 
    • Besluiten nemen 
  • NOTULEREN 
    • Waarom wordt er genotuleerd? 
    • Wat wordt er genotuleerd? Vormen? 
    • Notulen vorige vergadering 
    • Manieren van notuleren
    • Het uitwerken van de notulen  
    • Taken van de notulist tijdens (en na) de vergadering 
    • Vaardigheden van de notulist 
  • RAPPORTEREN & DOCUMENTEREN
    • Voorbereiding 
    • Structuur 
    • Formulering van de tekst 
  • PRESENTEREN 
    • Voorbereiding van de presentatie
    • Drie fasen 
    • Presentatie 
    • Didactische hulpmiddelen 
    • Stressmanagement 

Onderwijsorganisatie

Dagtraject
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)26,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on55,00Presentaties, opdrachten en eindrapport
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie55,00Presentaties, opdrachten en eindrapport
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht30,00Systeemdossier en groepspresentatie (PPT)
AcademiejaarReflectieopdracht15,00Peerevaluatie

Toetsing (tekst)

Permanente evaluatie met verplichte aanwezigheid.
Alle opdrachten zijn gerelateerd aan een gemeenschappelijk groepsproject. Er is geen tweede zittijd mogelijk. Aangezien de studenten gedurende de ganse module aan het groepsproject werken en hierbij alle competenties moeten gebruiken, kunnen deze werkomstandigheden niet meer herhaald worden. De studenten worden ook geëvalueerd op hun aanwezigheid en participatie bij het groepswerk. Bij 4 afwezigheden verkrijgt de student automatisch een 0 score. (enkel van toepassing voor het dagtraject voor het avondtraject worden hiervoor afspraken rechstreeks met de lector gemaakt).

Laattijdig indienen van een opdracht resulteert in een 0 score voor die opdracht tenzij de student o.w.v. medische redenen of een andere overmachtssituatie de toestemming kreeg om de opdracht later in te dienen dan de opgegeven deadline.
De student die omwille van medische redenen of overmacht de opdracht niet tijdig indient, kan uitstel aanvragen volgens volgende procedure:
De student uploadt binnen de 2 kalenderdagen, na de dag waarvoor hij een uitstel van afgifte wil aanvragen, via de iBaMaFlex-module ‘mijn afwezigheden’ een geldig medisch attest, zoals omschreven onder de begripsbepaling van het onderwijs- en examenreglement, of het nodige bewijsmateriaal voor de overmachtssituatie én brengt de verantwoordelijke lector via mail op de hoogte.
De student die voldoet aan de voorwaarden voor uitstel van afgifte bepaalt in overleg met de betrokken lector een nieuwe inleverdatum.