Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat logistiek, transport en mobiliteit (uitdovend)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): De Brucker Klaas, Schwagten Marina
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 40,00 uren
Korte omschrijving
De doelstelling van deze module bestaat erin de studenten een aantal basisinzichten bij te brengen in een aantal essentiële begrippen en theorieën van (strategisch) management en organisatie, die relevant kunnen zijn voor bedrijven en andere actoren in de logistieke sector.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Specifieke eindcompetentie
Kan het onderscheid tussen de begrippen efficiëntie (incl. productiviteit) en effectiviteit (incl. stakeholderbenadering) toelichten en toepassen |
past de aspecten van de beginsituatie toe op een casus |
Leerinhoud
Lesinhouden
De cursus Algemeen Management behandelt een aantal topics die verband houden met de organisatie, het management en de strategiebepaling van ondernemingen, zoals :
- De systeembenadering: de relatie tussen een organisatie en haar omgeving (invloeden in beide richtingen)
- De begrippen efficiëntie (incl. productiviteit) en effectiviteit (incl. de stakeholderbenadering)
- Strategische analyse: Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats (SWOT)
- Ondernemingsstrategie (‘Corporate Strategy’): Het vijfkrachtenmodel van Porter
- Concurrentiestrategie (‘Business Strategy’) : Lagekostenstrategie en Differentiatiestrategie
De kans bestaat dat, in bepaalde gevallen (bijv. inspelend op de actualiteit), een aantal leerinhouden worden toegevoegd aan de cursus. Ook bestaat de kans dat (bijv. bij tijdsgebrek) bepaalde leerinhouden worden aangeboden via (begeleide) zelfstudie.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Leermateriaal (+ extra kosten)
Verplicht:
- Teksten en cases door de titularis ter beschikking gesteld via het elektronisch leerplatform (door de studenten af te printen op kosten van de student, max. 200 blz.).
- Notities door de studenten te nemen gedurende de colleges (op papier en met inkt aan te kopen door de student, max. 60 blz.).
Ander (louter aanbevolen, niet verplicht):
- Houthood N. (2013 of recenter), Strategisch management, Academia Press, Gent (ISBN editie 2013: 978-90-382-2114-4) (ongev. €35)
- Heene A., J. Vanhaverbeke en S. Vermeylen (2012), Praktijkboek strategie, Lannoo campus, Leuven (ISBN editie 2012: 978-90-77432-53-2)
- Jegers M., R. Moenaert en A. Verbeke (derde herziene uitgave of recenter), Begrippen van Management. Strategische Planning en Organisatie, Academic & Scientific Publishers, Brussel. (ISBN derde herziene uitgave : 978-90-5487-336-5)
- Grant R.M. (2012), Contemporary Strategy Analysis, Wiley (ISBN editie 2012 : 978-1-1199-4188-0)
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 60,00 | |
Academiejaar | Projectopdracht | 15,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 25,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 60,00 | |
Tweede examenperiode | Projectopdracht | 15,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 25,00 | |
Toetsing (tekst)
Traditioneel schriftelijk examen (eindevaluatie) op het einde van de module + Afstandstaken.
Een beperkt aantal afstandstaken dienen te worden gemaakt. Studenten dienen ook te participeren in de klassikale discussies over deze afstandstaken, incl. de afstandstaken gemaakt door andere studenten. De afstandstaken worden geëvalueerd op basis van inhoud, vorm (incl. taal) en presentatie.
De inhoud van de afstandstaken (ook deze gemaakt door de andere studenten) behoort tot de examenleerstof en wordt mede geëvalueerd op het eindexamen. Daarnaast kan ook, in functie van de prestaties op de afstandstaken, het eindresultaat (van de eindevaluatie) worden verhoogd met één punt of verminderd met één punt (telkens op 20). Studenten die de afstandstaken niet hebben ingeleverd tegen de voorziene indieningsdatum of die afstandstaken hebben ingediend die niet voldoen aan de minimale kwaliteitsvereisten, hebben niet de competenties bereikt die nodig zijn om te slagen voor deze module (en kunnen derhalve niet slagen voor deze module).
Tweedekansexamen: Volledig conform het eerstekansexamen. Indien de afstandstaken niet werden gemaakt tegen de voorziene datum of wanneer deze niet voldoen aan de minimale kwaliteitsvereisten, dan heeft de student ook dan weer niet de competenties bereikt die vereist zijn om te kunnen slagen voor deze module en kan hij/zij derhalve niet slagen, ook niet voor het tweedekansexamen.