Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat logistiek, transport en mobiliteit (uitdovend)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Schwagten Marina, Van Bauwel Steven
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het distributievraagstuk vertoont op zichzelf tal van facetten. Vermits het echter ook een onderdeel vormt van de marketingmix-benadering, kan het niet los gedacht worden van de diverse componenten van de marketingstrategie. Strategische keuzes op het vlak van product, prijs, communicatie en promotie beïnvloeden het distributievraagstuk en worden er ook door beïnvloed. Waarom opteert een bedrijf voor bepaalde distributievormen? Hoe creatief nieuwe distributiestructuren implementeren? Waarom fysieke tussenschakels, hun commercieel nut en hoeveel niveaus inbouwen? Hoe evolueert het distributiegegeven in functie van de sterk veranderende marktomgeving?
Het beantwoorden van onder meer deze vragen is de ambitie van deze eenheid en verschaft de studenten een inzicht in hun strategisch beleid en den alternatieven m.b.t. het opzetten van distributiestructuren en hun invloed op de organisatie van de goederenstroom.
In dit vak wordt een sterke klemtoon gelegd op actuele thema's en een gedeelte van de lessen zal gebeuren d.m.v. werkplekleren (4u).
Diverse praktijkcases zullen geanalyseerd worden.
Begincompetenties (tekst)
OLR-Leerdoelen (lijst)
Generieke eindcompetentie
De student past de basisprincipes van de distributiestrategie toe. |
De student analyseert zelf distributiekanalen. |
De student verklaart de factoren die invloed hebben op de distributiestrategie. |
De student geeft een toelichting bij de verschillende types van distributie. |
De student geeft een toelichting bij de verschillende soorten direct en online marketing |
De student analyseert de logistieke keten aan de hand van casus. |
Leerinhoud
Analyse van het distributiefenomeen
Factoren met invloed op de distributiestrategie
Distributiedoelstellingen
Distributiebeslissingen
Distributiebeleid
Direct en online marketing
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Boek: Distributiekanalen in marketingperspectief (ISBN 978 90 455 2771 0) Editie 2018
Cursus
Powerpointpresentaties
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 60,00 | 1 avond: schriftelijk examen |
Academiejaar | Projectopdracht | 20,00 | Verslag Werkplekleren |
Academiejaar | Reflectieopdracht | 20,00 | Opdracht afstandsonderwijs |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 80,00 | |
Tweede examenperiode | Projectopdracht | 20,00 | Punten worden overgedragen van examentijd 1 |
Toetsing (tekst)
Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluatie.
Schriftelijk examen