Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Dodoens
Leopoldstraat 42 - 2800 Mechelen
mc@ap.be
Inkoopmanagement29358/1769/1920/1/70
Studiegids

Inkoopmanagement

29358/1769/1920/1/70
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat logistiek, transport en mobiliteit (uitdovend)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Co-titularis(sen): Schwagten Marina, Van den Broeck Peter
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 80,00 uren

Korte omschrijving

Inkoop krijgt in het ondernemingsbeleid steeds meer aandacht. Niet alleen de onmiddellijke financiële impact maar ook het waarborgen van de continuïteit van het bedrijfsproces staan voorop. Dit niet alleen in productiebedrijven maar ook steeds meer in de dienstverlenende sector. Hoe kan uw bedrijf door het voeren van een efficiënte inkoopstrategie een competitief voordeel verwerven? Waarom verdient inkoop minstens evenveel aandacht als marketing en verkoop? Welke elementen spelen een rol voor een succesvolle implementatie en wat zijn de uiteindelijke resultaten? Dit onderdeel tracht een antwoord te geven op al deze vragen door een vernieuwende en bredere kijk op inkoop, gekoppeld aan praktijkgetuigenissen uit verschillende sectoren. Naast de 'traditionele' aankoop van goederen ten behoeve van productie, komen ook de inkoop van diensten aan bod. Tevens wordt ook het belang van inkopen in de dienstensector toegelicht. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

Generieke eindcompetentie
Student analyseert verschillende soorten inkopen door gebruik te maken van specifiek technieken(prijsniveau,onderhandelingen)
De student verklaart het inkoopprocesmodel.
De student hanteert op en correcte manier inkoop begrippen.
De student legt uit hoe het werkveld op een maatschappelijk verantwoorde manier omgaat met inkoopethiek en maatschappelijk verantwoord inkopen.
De student verklaart het leveranciersmanagement.
De student is in staat de voorraad cyclus te kunnen uitleggen

Leerinhoud

1. De rol van inkoop binnen de keten van vraag en aanbod
2. Inkoopprocessen: structuur en besluitvorming
3. Management en inkoop
4. Organisatie van inkoop
5. inkoopanalyse en -strategie
6. Inkooptraject en implementatie
7. Operationele inkoop en inkoopinformatiesystemen
8. Contractbeheer en leveranciermanagement
9. Risico- en stackholdermanagement
10. Duurzaamheid, integriteit en ethiek

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Presentaties
Handboek - Inkoop in strategisch perspectief

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges32,00 uren
Werkplekleren en/of stage32,00 uren
Werktijd buiten de contacturen16,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets60,00
AcademiejaarProjectopdracht40,00Via Werkplekleren-Afstandsleren
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00Taken worden niet overgenomen naar 2de zit

Toetsing (tekst)

Het examen wordt schriftelijk afgenomen aan het einde van de module.