Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Dodoens
Leopoldstraat 42 - 2800 Mechelen
mc@ap.be
Kwaliteitszorg1019/1769/1920/1/45
Studiegids

Kwaliteitszorg

1019/1769/1920/1/45
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat logistiek, transport en mobiliteit (uitdovend)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Co-titularis(sen): de Ruijter Annelies, Schwagten Marina
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 60,00 uren

Korte omschrijving

In de huidige (globaliserende) wereld neemt logistiek een steeds belangrijkere plaats in. Hierbij zijn vertrouwen, correctheid en snelheid van leveren uiterst belangrijk. 
Logistieke bedrijven moeten ervoor zorgen dat de kwaliteit beantwoordt aan de door de klant vooropgestelde doelen. Dit leidt tot tevreden klanten. 

Om deze kwaliteit te kunnen leveren zullen ondernemingen moeten:

  • kwaliteit deel laten uitmaken van het dagelijkse beleid
  • focussen op bedrijfsprocessen 
  • gebruik maken van kwaliteitsmanagementsystemen
    • projectmatig handelen
  • kwaliteitsinstrumenten kunnen hanteren

OLR-Leerdoelen (lijst)

Generieke eindcompetentie
Studenten moeten impact van kwaliteit in de bedrijfsvoering kunnen analyseren / evalueren.
Studenten moeten bedrijfsvoering kunnen vertalen naar processen en deze kritisch kunnen evalueren.
Studenten moeten beschikbare kwaliteitsmanagementsystemen in functie van noodzaak kunnen selecteren en assisteren bij de implementatie ervan.
Studenten moeten in functie van noodzaak en vooropgestelde kwaliteitsdoelstellingen geschikte instrumenten kunnen selecteren en gebruiken
Kan het onderscheid tussen de begrippen 'business' ('strategische scope'), 'business definitie', 'business model' uitleggen (K)

Leerinhoud

  1. Wat is kwaliteit?
  2. Kwaliteitsbeleid & Kwaliteitsmanagement binnen de organisatie
    • rol kwaliteitsmanager, RACI
  3. Procesbeheersing
    • beschrijving processen
    • 'Redesign'
    • Lean denken en werken
    • ...
  4. Werken met kwaliteitssystemen
    • ISO 9001
    • ISO 14000
    • OHSAS
    • TAPA
    • SMETA 4Pillars
    • HACC / IFS / BRC
    • AEO
    • SKAL / BIO
    • ....
  5. Kwaliteitsinstrumenten
    • KPI's
    • Benchmark
    • KTO & Perceptie indexen
    • Continue verbetering (PDCA-cyclus)
    • Audits
    • Managementreviews kwaliteitssystemen
    • ...


Studiematerialen (tekst): Verplicht

powerpoint
artikels (internet downloads)
persberichten

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges38,00 uren
Practicum en/of oefeningen22,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets50,00Mondeling met schriftelijke voorbereiding
AcademiejaarProjectopdracht50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00Mondeling met schriftelijke voorbereiding