Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Dodoens
Leopoldstraat 42 - 2800 Mechelen
mc@ap.be
Marketing Management1028/1769/1920/1/60
Studiegids

Marketing Management

1028/1769/1920/1/60
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat logistiek, transport en mobiliteit (uitdovend)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 40,00 uren

Korte omschrijving

""Marketing zijn de activiteiten die ertoe leiden dat producten of diensten bij zoveel mogelijk klanten bekend worden en bijgevolg zoveel mogelijk omzet genereren."" 

Deze activiteiten zijn bekend als de  'marketing mix' (de 5P's): 

  • product
  • prijs
  • plaats
  • promotie
  • personeel  


Deze elementen leiden tot het marketingcommunicatie plan. Hierbij wordt afstemming gezocht tussen de 5P's om tot een zo goed mogelijk resultaat te komen voor elke onderneming.

Het is vooral de kunst van waarde te creĆ«ren door te beantwoorden aan de behoeften en wensen van klanten of doelgroepen. 

Marketing vormt zo een belangrijke hefboom om de bedrijfsdoelen te bereiken. 

Hoe pak je dit aan? Je maakt kennis met de belangrijkste begrippen en concepten uit het marketingmanagement en past ze toe.
 

Begincompetenties (tekst)

Eindtermen secundair onderwijs

OLR-Leerdoelen (lijst)

Generieke eindcompetentie
Uitleggen waarom bedrijven distributiekanalen gebruiken en de functies van deze kanalen beschrijven.
Specifieke eindcompetentie
Een externe omgevingsanalyse voor een organisatie of een bedrijf uitvoeren
Een interne analyse voor een organisatie of bedrijf uitvoeren
Een SWOT-analyse uitvoeren op basis van de gegevens vermeld in de interne en externe analyse
Een strategische optie SMART vertalen in een strategische doelstelling voor een bedrijf of een organisatie
Marketingmanagementconcepten correct gebruiken
Aangespast communiceren in een schriftelijk verslag
De student is in staat het belang van productiemanagement in een organisatie en de goederenstroom aan te tonen.

Leerinhoud

Plannen en strategisch management op ondernemings- of businessunit niveau vormen de start. Analyse van de marketingomgeving leidt tot strategische keuzes. Welke marketingstrategie kiezen  en hoe die vertalen in concrete programma's voor je aanbod: met welke prijs, welke beschikbaarheid (convenience) van je goederen of diensten (logistiek) en hoe communiceer je dit in de markt?

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Kotler, Ph. (2016) Marketing, de essentie, Pearson Benelux.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges34,00 uren
Werktijd buiten de contacturen6,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets50,00
AcademiejaarProjectopdracht50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00

Toetsing (tekst)

Studenten moeten minstens 80% van de lesmomenten aanwezig zijn en actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluatie