Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat logistiek, transport en mobiliteit (uitdovend)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 40,00 uren
Korte omschrijving
""Marketing zijn de activiteiten die ertoe leiden dat producten of diensten bij zoveel mogelijk klanten bekend worden en bijgevolg zoveel mogelijk omzet genereren.""
Deze activiteiten zijn bekend als de 'marketing mix' (de 5P's):
- product
- prijs
- plaats
- promotie
- personeel
Deze elementen leiden tot het marketingcommunicatie plan. Hierbij wordt afstemming gezocht tussen de 5P's om tot een zo goed mogelijk resultaat te komen voor elke onderneming.
Het is vooral de kunst van waarde te creƫren door te beantwoorden aan de behoeften en wensen van klanten of doelgroepen.
Marketing vormt zo een belangrijke hefboom om de bedrijfsdoelen te bereiken.
Hoe pak je dit aan? Je maakt kennis met de belangrijkste begrippen en concepten uit het marketingmanagement en past ze toe.
Begincompetenties (tekst)
Eindtermen secundair onderwijs
OLR-Leerdoelen (lijst)
Generieke eindcompetentie
Uitleggen waarom bedrijven distributiekanalen gebruiken en de functies van deze kanalen beschrijven. |
Specifieke eindcompetentie
Een externe omgevingsanalyse voor een organisatie of een bedrijf uitvoeren |
Een interne analyse voor een organisatie of bedrijf uitvoeren |
Een SWOT-analyse uitvoeren op basis van de gegevens vermeld in de interne en externe analyse |
Een strategische optie SMART vertalen in een strategische doelstelling voor een bedrijf of een organisatie |
Marketingmanagementconcepten correct gebruiken |
Aangespast communiceren in een schriftelijk verslag |
De student is in staat het belang van productiemanagement in een organisatie en de goederenstroom aan te tonen. |
Leerinhoud
Plannen en strategisch management op ondernemings- of businessunit niveau vormen de start. Analyse van de marketingomgeving leidt tot strategische keuzes. Welke marketingstrategie kiezen en hoe die vertalen in concrete programma's voor je aanbod: met welke prijs, welke beschikbaarheid (convenience) van je goederen of diensten (logistiek) en hoe communiceer je dit in de markt?
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Kotler, Ph. (2016) Marketing, de essentie, Pearson Benelux.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 50,00 | |
Academiejaar | Projectopdracht | 50,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 100,00 | |
Toetsing (tekst)
Studenten moeten minstens 80% van de lesmomenten aanwezig zijn en actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluatie