Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat marketing (uitdovend - Antwerpen)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Bouts Patrick, Laureys Peter, Van der Kraan Harold
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
De module behandelt actuele bevindingen over menselijk arbeidsgedrag en over de effecten van Human Resources Management voor de organisatieprestaties.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Analytisch vermogen
De student beschrijft de organisatiecontext van HRM. |
De student kan het doel en de aanpak van de HR-functie "instroom" beargumenteren en beoordelen. |
specifieke eindcompetenties
De student licht de noodzaak van een geïntegreerd HRM toe. |
De student kan het doel en de aanpak van de HR-functie "beoordelen en evalueren" beargumenteren en beoordelen. |
De student kan het doel en de aanpak van de HR-functie "belonen" beargumenteren en beoordelen. |
De student kan het doel en de aanpak van de HR-functie "ontwikkelen" beargumenteren en beoordelen. |
De student kan het doel en de aanpak van de HR-functie "doorstroom" beargumenteren en beoordelen. |
De student kan het doel en de aanpak van de HR-functie "uitstroom" beargumenteren en beoordelen. |
zet interne communicatie efficiënt in bij het managen of besturen van een organisatie of bedrijf |
Leerinhoud
Modellen uit diverse disciplines willen de studenten beter greep geven op de complexe werkelijkheid waarin zich Human Resources situeert. Zowel theorie als operationele praktijk komen aan bod. De module is opgebouwd uit 4 delen: 1. De organisatiecontext 2. HRM-modellen, bedrijfsstrategie en organisatie 3. HR-expertisedomeinen 3.1 Instroom 3.2 Beoordelen en evalueren 3.3 Belonen 3.4 Ontwikkelen 3.5 Doorstroom 3.6 Uitstroom 4. Topics uit hedendaags HRM
Studiematerialen (tekst): Verplicht
De leermiddelen bestaan uit een handboek, samenvattende slides, de digitale leeromgeving, e-learning, case-studies, … Het handboek is “Personeel in goede handen. Basishandboek HRM” (editie 2015) door Pascal Roskam, uitgegeven door Academia Press in 2015 (ISBN 978-90-382-2492-3). Let op: de editie 2015 is uitgebreid t.o.v. de editie 2014-2015.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 60,00 | |
Academiejaar | Portfolio | 40,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 60,00 | |
Tweede examenperiode | Portfolio | 40,00 | |
Toetsing (tekst)
De evaluatie bestaat uit een toets die naar de verwerving van de leerdoelstellingen peilt. Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluatie.