Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat marketing (uitdovend - Antwerpen)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
7 studiepunten
Co-titularis(sen): Baccarne Jan, Van der Kraan Harold
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 182,00 uren
Korte omschrijving
Dit is een praktisch georiënteerde cursus die de volgende onderwerpen behandeld:
- Kennis en kunde van de structuur van een marketingplan
- Kennis van B2C-marketingbegrippen
- Kennis en kunde van het opstellen van een basis marketingplan op basis van SMARTdoelstelling
- Kunde van het uitvoeren van een interne en externe analyse
- Kunde van het opstellen van de SWOTanalyse op basis van analyses
- Kunnen afleiden van strategische mogelijkheden op basis van SWOT om smart-doel te bereiken
- een nieuwe marketingmix kunnen opstellen met financiele onderbouwing
- Aanbevelingen doen in de vorm van een todo-list
OLR-Leerdoelen (lijst)
Analytisch vermogen
Kent het belang van portfoliomanagement |
Student kan een duidelijke mediabrief maken |
Communiceren
Student kan een adequate methode gebruiken om het A&P budget vast te stellen en om promotiemateriaal over klanten te verdelen |
De student kan een go to market strategie opstellen , kan een lanceringsplan opstellen |
Klantgericht
Communiceert op een heldere manier met alle betrokkenen. |
Kan een P&L lezen en opstellen |
de student kan een analyse maken van een retailer aan de hand van de 6 P's |
Resultaatgericht
zal inzicht krijgen in de bodylanguage van de gesprekspartner en het belang van de eigen bodylanguage |
Samenwerken
de student zal de verschillende klanten types kunnen herkennen en de eigen verkoopstijl bepalen |
specifieke eindcompetenties
Student kan een marketingpresentatie voor klanten maken . |
De student begrijpt de technische termen van de mediaplanning |
de student kent de verschillen tussen de verschillende marketingvormen |
de student kent het belang van lokale relevantie . |
de student zal het proces van de mediaplanning kunnen opnoemen en beschrijven |
de student begrijpt en kan uitleggen wat een geïntegreerd media plan is |
De student berekent inwendige krachten die optreden op specifieke plaatsen in balken en assen van specifieke materialen. |
Leerinhoud
structuur marketingplan / B2C begrippen / interne en externe analyses met theoretische modellen (Porter, Ansoff, Treacy & Wiersema)(marketingmix, value chain, ABCD analyse, DESTEP, vijf krachtenmodel, generieke concurrentiestrategieen Porter, waardedisciplines Treacy & Wiersema) / SWOT / strategische opties afleiden / financiele onderbouwing kosten-baten analyse / aanbevelingen todo lijst
Studiematerialen (tekst): Verplicht
slides van de lector die gebruikt worden in de les , Principes van Marketing ( Kotler ) , Grondslagen van Marketing ( Verhage )
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Projectopdracht | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Projectopdracht | 100,00 | |
Toetsing (tekst)
De eindevaluatie gebeurt van het inleveren van een totale opdracht (100%) adhv beoordelingsformulier. Begeleiding gefaseerd door middel van de ELO (dropbox en onbeperkte feedback lector)