Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat marketing (uitdovend - Antwerpen)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
5 studiepunten
Co-titularis(sen): Bollaerts Bart, Van Boven Geert, Van der Kraan Harold
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 130,00 uren
OLR-Leerdoelen (lijst)
Creatief
staat open voor nieuwigheden en is bereid daarover mee te denken |
Kritisch
bekijkt de gegevens vanuit verschillende invalshoeken, onderzoekt en bevraagt |
Leervermogen
kent de verschillende onderdelen van een marktonderzoek en begrijpt hoe een marktonderzoek de marketing ondersteunt |
Samenwerken
Signaleert en herkent belangrijke informatie en legt een verband tussen de gegevens |
ziet de essentie van een gegeven, vraag of probleem |
Leerinhoud
Doelstelling Leerinhoud situering en traject marktonderzoek Inleiding hoe pak je een marktonderzoek aan ? onderzoeksproces ? bepalen van de benodigde informatie ? opmaak onderzoeksplan ? verzamelen en registratie gegevens ? verwerking van de gegevens ? werken met een marktonderzoeksbureau Welke informatie heb ik nodig ? ? Beslissing of probleem en informatiebehoefte ? Situatieanalyse ? Onderzoeksdoel & hypotheseopbouw ? Onderzoeksopzet Desk Research • Nut o Desk research op basis van interne bronnen • Mogelijke externe bronnen o Desk research op basis van externe bronnen • Tips en valkuilen • Standaardonderzoeken Hoe pak ik een kwantitatief onderzoek aan ? o Enquêtemethode • Persoonlijke interviews • Straatinterviews • Telefonische enquêtes • Schriftelijke enquêtes • Online-enquêtes • Overzicht • Omnibusonderzoek o Steekproeven • Basisprincipes • Normaalverdeling • Standaardfout • Betrouwbaarheidsinterval • Vertekening en nauwkeurigheid • Samenstellen van een steekproef o Opstellen van een vragenlijst • Belang van de vragenlijst • Gewenste informatie • Manier van gegevensverzameling • Inhoud van de vragen • Vragentypes • Formulering van de vragen • Schalen • Lay-out van het enquêteformulier o Veldwerk • Uitvoering steekproeftrekking • Fouten veroorzaakt door interviewers • Fouten bij de respondenten • Aandachtspunten voor de opdrachtgever • Praktische wenken bij afname mondelinge enquête o Verwerking van de gegevens • Gegevenscontrole- en bewerking • Representativiteitscontrole- en correctie • Samenvatten, verklaren en begrijpen van gegevens • Frequentietabellen • Kruistabellen • Toetsen van verschillen • Correlatie en regressie • Het rapport Hoe pak ik een kwantitatief onderzoek aan ? o Bedoeling van kwalitatief onderzoek • Doel/aard • Kwalitatief vs. kwantitatief • Situering in het onderzoeksproces • Consumentengedrag o Technieken van kwantitatief onderzoek • Observatie • Laboratoriumtests • Associatietest • Diepte-interview • Groepsdiscussie • Projectieve technieken • Kellyrooster • Laddering • Online kwantitatief onderzoek en analyse sociale netwerken o Metrisch verklarend onderzoek • Relevantie • Methodologie • Opzet • Analyse o Causaal onderzoek • Principes • Oorzaak-gevolg • Onderzoek ontwerpen • Gecontroleerde ontwerpen • Meervoudige ontwerpen
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Marktonderzoek in rechte lijn Marc De Laet, Pol Toye ISBN : 978 90 455 3143 4
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 50,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands on | 50,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 50,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands on | 50,00 | |
Toetsing (tekst)
Om aan de eindevaluatie te kunnen deelnemen dienen alle taken van het afstandsonderwijs te worden ingediend, idem voor 2e zit Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluaties.