Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat marketing (uitdovend - Mechelen)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
13 studiepunten
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 640,00 uren
Korte omschrijving
Onlinemarketing en veeleisende klanten zorgen vandaag voor grote uitdagingen. In deze module maak je kennis met de algemene basisprincipes van marketing. Daarnaast leer je ze praktisch toepassen.
Begincompetenties (tekst)
De student kan zich mondeling en schriftelijk uitdrukken in Standaardnederlands.
OLR-Leerdoelen (lijst)
specifieke eindcompetenties
Kan het vijfkrachtenmodel van Porter toepassen op een case. |
Kan uitleggen waarom bedrijven bepaalde distributiekanalen gebruiken |
Kan kritisch de merkstrategie van bedrijven bespreken |
Kan het proces van adoptie van nieuwe producten beschrijven |
Kan de fasen in het besluitvormingsproces van de consument benoemen en definiëren |
Kan een eenvoudig model construeren van het koopgedrag van consumenten |
Kan een SWOT -analyse maken |
Kan bespreken hoe men bedrijfsportfolio's analyseert volgens de BCG methodiek |
Kan de levenscyclus van een product afleiden uit een case |
Kan de factoren die van invloed zijn op de prijszetting toepassen |
Kan de vraaggeoriënteerde prijszetting uitleggen |
Kan de kostengeoriënteerde prijszetting uitleggen |
Kan illustreren hoe de detailhandel waarde kan creëren voor hun beoogde klanten |
Kan het belang van marketinglogistiek en supply chain management bespreken |
Kan de belangrijkste stappen in het verkoopmanagement beoordelen |
Kan het persoonlijk verkoopproces kritisch beoordelen |
Kan de beslissingen die gemoeid zijn bij de ontwikkeling en marketing van producten toepassen |
Kan producten en diensten classificeren |
Kan een document aanmaken, opslaan en openen |
Kan opmaak aanbrengen en bewerken in een document |
Kan grafische elementen invoegen en bewerken, zoals er zijn: tekstvak, object, figuur, diagram, enz. |
Kan vanuit andere toepassingen grafische elementen invoegen |
Kan een opmaakprofiel en stijl aanmaken en bewerken |
Kan een voetnoot en eindnoot invoegen |
Kan een inhoudsopgave aanmaken en bewerken |
Kan een professionele presentatie voorbereiden |
Kan een professionele presentatie maken met behulp van geschikte software |
Kan een professionele presentatie presenteren |
Kan informatie ingegeven in een werkblad |
Kan eenvoudige formules maken in een werkblad |
Kan eenvoudige berekeningen maken in een werkblad |
Kan de staat van een persoon omschrijven |
Leerinhoud
1. Waarde creëren en krijgen 2. Strategische marketing 3. De marketingomgeving 4. Marktonderzoek 5. Consumentengedrag 6. Business-to-businessmarketing 7. Marktsegmentatie en positionering 8. Product- en merkstrategie 9. Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën 10. Marketing van diensten 11. Prijsbeleid 12. Distributiebeleid 13. Detailhandel en groothandel
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Kotler, Ph. Principes van Marketing (2016, 7e Editie), Benelux: Pearson
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 75,00 | |
Academiejaar | Kennistoets | 50,00 | |
Academiejaar | Kennistoets | 75,00 | |
Academiejaar | Kennistoets | 50,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 50,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 50,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 5,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 5,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 20,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 20,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 75,00 | |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 50,00 | |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 75,00 | |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 50,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 50,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 5,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 50,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 5,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets simulatie | 20,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets simulatie | 20,00 | |