Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Dodoens
Leopoldstraat 42 - 2800 Mechelen
mc@ap.be
Business to business marketing31833/1771/1920/1/10
Studiegids

Business to business marketing

31833/1771/1920/1/10
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat marketing (uitdovend - Mechelen)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Van der Kraan Harold, Van Dyck Marc
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Bijzondere maatregelen Coronacrisis

De hogeschool bevindt zich in een overmachtssituatie als gevolg van de maatregelen die door de overheid werden genomen om de verspreiding van het coronavirus in te dijken. Daardoor werd de hogeschool genoodzaakt om, naast de afwijkingen t.o.v. de voorziene werkvormen en studiematerialen in de ECTS-fiche, ook afwijkingen te voorzien t.o.v. de informatie over de toetsing in deze ECTS-fiche van dit opleidingsonderdeel. Voor de toetsing wordt/worden de volgende afwijking(en) voorzien:

Update voor de toetsing in de 2de examenperiode d.d. 29.06.20

kennistoets (mondeling) 60% / reflectieopdracht 40% (behoud van de scores op de ingediende taken)

Let op! Deze wijzigingen vervangen dus de informatie over de toetsing in deze ECTS-fiche.

Indien verdere maatregelen vanuit de overheid de hogeschool ertoe zouden noodzaken nog verdere afwijkingen te voorzien voor de toetsing, dan zal de student hier zo gauw mogelijk per e-mail van op de hoogte worden gebracht. 

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 40,00 uren

Korte omschrijving

Vaardigheden en instrumenten voor accountmanagement en business development  zoals  accountplan maken , klantenportefeuille beheren , bedrijfseconomische berekeningen worden aangeleerd.

Begincompetenties (tekst)

Nee

OLR-Leerdoelen (lijst)

specifieke eindcompetenties
Kan het waarde/prijs/kosten denkkader becommentarïëren
Kan het concept van de commodity magnet gedetailleerd bespreken
Kan de rol van DMU becommentariëren
Kan de veranderende rol van AM in een digitale communicatie strategie uitleggen
kan het onderscheid uitleggen tussen business development en accountmanagement
Met kennis van zaken een tevredenheidsanalyse uitvoeren bij klanten
Een klantenportefeuille op een evenwichtige manier ontwikkelen en beheren
De plaats van AM binnen verschillende organisatiestructuren kunnen uitleggen
Kan cases en schrijfopdrachten kritisch en nauwkeurig analyseren

Leerinhoud

Verschillen B2B vs B2C,spanningsveld ts AM en BD, waardecreatie in B2B markten, essentie van accountmanagement, plaats van accountmanagement i/d organisatie , geïntegreerde accountplanning, klantentevredenheid en CRM, commerciële calculaties

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Accountmanagement 3.0, johan Vanhaverbeke, uitgeverij ACCO

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
Practicum en/of oefeningen10,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets60,00
AcademiejaarReflectieopdracht20,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie20,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets60,00
Tweede examenperiodeReflectieopdracht40,00

Toetsing (tekst)

Mondelinge informele toetsing tijdens onderwijs/leergesprek.