Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Dodoens
Leopoldstraat 42 - 2800 Mechelen
mc@ap.be
Communicatievaardigheden130/1771/1920/1/69
Studiegids

Communicatievaardigheden

130/1771/1920/1/69
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat marketing (uitdovend - Mechelen)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Co-titularis(sen): De Craene Charis
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 240,00 uren

Korte omschrijving

Dit opleidingsonderdeel richt zich op het aanleren en oefenen van bedrijfscommunicatie, zowel mondeling als schriftelijk, zowel intern als extern. 

Begincompetenties (tekst)

Beheersing van het Nederlands: minimum niveau B2, Eindtermen secundair onderwijs behaald 

OLR-Leerdoelen (lijst)

specifieke eindcompetenties
Kan cases en schrijfopdrachten kritisch analyseren
Kan zich vlot en accuraat mondeling en schriftelijk in de beroepscontext uitdrukken.
Kan de theorie in de praktijk toepassen (cases en schrijfopdrachten)
Kan een project uitwerken
Kan de juiste onderhandelstrategie kiezen en toepassen
Kan de verschillende communicatiestrategieën toepassen naargelang de situatie
Kan vlot teksten schrijven: offerte, verkoopbrief
Kan een groepspresentatie voorbereiden en naar voren brengen
Kan professionele e-mailberichten schrijven
Kan een overtuigende salespitch houden
Kan een verkoopgesprek voorbereiden en houden
Kan zich op een professionele, nauwkeurige en stipte manier inzetten tijdens de colleges.
Kan de 6 universele principes van overtuigen van R. Cialdini opsommen en uitleggen.
Kan zichzelf of een product professioneel voorstellen
Kan zich op een professionele, nauwkeurige en stipte manier inzetten.
past zijn boodschap aan het communicatievermogen van het medium aan

Leerinhoud

Bedrijfscommunicatie: mondelinge vaardigheden: communicatie: theorie, samenwerken en feedback formuleren, een groepswerk (project, bedrijf) presenteren, non-verbale communicatie, onderhandelen, overtuigen & argumenteren, salespitch, verkoopgesprek & schriftelijke vaardigheden: verkoopbrief, offerte, e-mail

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Het lesmateriaal wordt ter beschikking gesteld via Smartschool.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges32,00 uren
Hoor- en/of werkcolleges40,00 uren
Vormen van groepsleren6,00 uren
Werktijd buiten de contacturen14,00 uren
Werktijd buiten de contacturen22,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio40,00
AcademiejaarPortfolio40,00
AcademiejaarPortfolio40,00
AcademiejaarPortfolio40,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie60,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie60,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie60,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie60,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio40,00
Tweede examenperiodePortfolio40,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie60,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie60,00

Toetsing (tekst)

Permanente evaluatie van de mondelinge opdrachten en van het digitale portfolio. Geen examen, dus volledige deelname: alle taken moeten gemaakt worden en de deadlines moeten gerespecteerd worden. Peerevaluatie bij groepswerk telt mee in de eindbeoordeling. De lesgever behoudt de eindverantwoordelijkheid om af te wijken van of te beslissen geen rekening te houden met de peerevaluatiescores bij het bepalen van de cijfers per student voor het groepswerk..