Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat marketing (uitdovend - Mechelen)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
5 studiepunten
Co-titularis(sen): De Craene Charis
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 240,00 uren
Korte omschrijving
Dit opleidingsonderdeel richt zich op het aanleren en oefenen van bedrijfscommunicatie, zowel mondeling als schriftelijk, zowel intern als extern.
Begincompetenties (tekst)
Beheersing van het Nederlands: minimum niveau B2, Eindtermen secundair onderwijs behaald
OLR-Leerdoelen (lijst)
specifieke eindcompetenties
Kan cases en schrijfopdrachten kritisch analyseren |
Kan zich vlot en accuraat mondeling en schriftelijk in de beroepscontext uitdrukken. |
Kan de theorie in de praktijk toepassen (cases en schrijfopdrachten) |
Kan een project uitwerken |
Kan de juiste onderhandelstrategie kiezen en toepassen |
Kan de verschillende communicatiestrategieën toepassen naargelang de situatie |
Kan vlot teksten schrijven: offerte, verkoopbrief |
Kan een groepspresentatie voorbereiden en naar voren brengen |
Kan professionele e-mailberichten schrijven |
Kan een overtuigende salespitch houden |
Kan een verkoopgesprek voorbereiden en houden |
Kan zich op een professionele, nauwkeurige en stipte manier inzetten tijdens de colleges. |
Kan de 6 universele principes van overtuigen van R. Cialdini opsommen en uitleggen. |
Kan zichzelf of een product professioneel voorstellen |
Kan zich op een professionele, nauwkeurige en stipte manier inzetten. |
past zijn boodschap aan het communicatievermogen van het medium aan |
Leerinhoud
Bedrijfscommunicatie: mondelinge vaardigheden: communicatie: theorie, samenwerken en feedback formuleren, een groepswerk (project, bedrijf) presenteren, non-verbale communicatie, onderhandelen, overtuigen & argumenteren, salespitch, verkoopgesprek & schriftelijke vaardigheden: verkoopbrief, offerte, e-mail
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Het lesmateriaal wordt ter beschikking gesteld via Smartschool.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Portfolio | 40,00 | |
Academiejaar | Portfolio | 40,00 | |
Academiejaar | Portfolio | 40,00 | |
Academiejaar | Portfolio | 40,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 60,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 60,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 60,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 60,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Portfolio | 40,00 | |
Tweede examenperiode | Portfolio | 40,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets simulatie | 60,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets simulatie | 60,00 | |
Toetsing (tekst)
Permanente evaluatie van de mondelinge opdrachten en van het digitale portfolio. Geen examen, dus volledige deelname: alle taken moeten gemaakt worden en de deadlines moeten gerespecteerd worden. Peerevaluatie bij groepswerk telt mee in de eindbeoordeling. De lesgever behoudt de eindverantwoordelijkheid om af te wijken van of te beslissen geen rekening te houden met de peerevaluatiescores bij het bepalen van de cijfers per student voor het groepswerk..