Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Dodoens
Leopoldstraat 42 - 2800 Mechelen
mc@ap.be
Strategische ondernemingsbeleid31842/1771/1920/1/25
Studiegids

Strategische ondernemingsbeleid

31842/1771/1920/1/25
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat marketing (uitdovend - Mechelen)
    Afstudeerrichting:
    • marketingmanagement
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 10 studiepunten
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 120,00 uren

Korte omschrijving

De doelstelling van deze module bestaat erin (1) de studenten inzicht bij te brengen in het strategisch management en de bijdragen die de marketingstrategie daaraan kan leveren, (2) hen inzicht te verschaffen in de systemen en knelpunten van het managen van marketingactiviteiten voorafgaand aan het uitwerken van een strategisch marketingplan (3) hen inzicht te verschaffen in technieken ter ondersteuning van strategische beleidsbeslissingen zoals o.m. multicriteria-analyse en (4) hen in staat te stellen een business plan voor een bedrijf op te stellen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

specifieke eindcompetenties
Kan gebruikmakend van segmenteringsanalyse een intra-industrietakanalyse uitvoeren (K)
Kan het onderscheid tussen de begrippen 'business' ('strategische scope'), 'business definitie', 'business model' uitleggen (K)
Kan een aantal typlogieën voor het ontwikkelen van een competitief voordeel (inz. deze van Porter en deze van Miles & Snow) toelichten (K)
Kan van elke kracht uit het vijfkrachtenmodel van Porter de determinanten van deze kracht in detail verklaren (K)
Kan het onderscheid tussen ondernemingsstrategie (corporate strategy), concurrentiestrategie (business strategy) en functionele/tactische strategie verklaren (K)
Kan een aantal verschillende visies op het strategievormingsproces toelichten (K)
Kan de bronnen van kostenvoordelen identificeren en toelichten (K)
Kan, gebruikmakend van het vijfkrachtenmodel van Porter, een grondige industrietakanalyse uitvoeren (K)
Kan de verschillende stappen van het strategisch management noemen en toelichten (K)
Kan de beginselen van nieuwe tendensen op vlak van strategie (duurzaam ondernemen, kwaliteitszorg, enz.) verklaren (K)
Kan de verschillende motieven voor verticale integratie (overnames en fusies), alsook horizontale integratie verklaren (K)
Kan de verschillende manieren/stappen om de teloorgang van een concurrentieel voordeel tegen te gaan, toelichten (K)
Kan, binnen de differentiatiestrategie, de strategische rol van reclame verklaren (K)
Kan het strategisch karakter van reclamebestedingen verklaren (K)
Kan de nieuwe trends in het consumentengedrag toelichten (K)
Kan een aantal andere/alternatieve differentiatiestrategieën toelichten (K)
Kan de strategische hefboomwerking op marketinguitgaven toelichten (K)
Kan, op basis van de vraagzijde van de markt, het differentiatiepotentieel voor een product inschatten (K)
Kan de kostendrijvers in de waardeketen opsporen en toelichten (K)
Kan een bijdrage leveren aan de klassikale discussies over de taken die hij/zij en zijn/haar medestudenten dienen te maken en te presenteren
Kan rapporteren (schriftelijk en mondeling) over taken die hij/zij moet maken
Kan een strategisch marketingplan opstellen.
Kan het door hem/haar opgestelde strategisch marketingplan helder presenteren voor een publiek.
Kan het verschil tussen effectiviteit en efficiëntie verklaren

Leerinhoud

Lesinhouden 

Beknopte omschrijving leerinhouden 
In deze module worden diverse topics behandeld die kunnen worden ingedeeld in vier categorieën. Een eerste categorie ressorteert onder de noemer strategische analyse (industrietakanalyse, intra-industrietakanalyse, resource-based view). Een ander deel heeft betrekking op strategieformulering (bronnen van competitief voordeel, kostenvoordeel, differentiatievoordeel, diversificatie en groei). Nog een ander deel houdt verband met strategie-implementatie en met strategie-evaluatie. Ook aan de technieken ter ondersteuning van strategische beleidsbeslissingen (zoals multicriteria-analyse) en de wijze waarop wordt omgegaan met stakeholders en divergente belangen wordt aandacht besteed. De module wordt afgerond met het opstellen van een business plan. 

Uitgebreide inhoudsopgave* 
1. Begrippen van strategisch management en marketing 
2. Industrietakanalyse: vijfkrachtenmodel van Porter 
3. Intra-industrietakanalyse: segmenteringsanalyse 
4. Resource-based view m.b.t. strategie (‘strategy as stretch’) 
5. Bronnen van een competitief voordeel 
6. Nastreven van kostenvoordelen (incl. outsourcing) 
7. Nastreven van differentiatievoordelen 
8. Diversificatie en groei 
9. Typologieën van strategieën en technieken voor positionering en analyse 
10. Horizontale integratie en de implicaties ervan voor marketing 
11. Strategie-implementatie, controle en evaluatie 
12. Management en kwaliteitszorg 
13. Technieken ter ondersteuning van strategische beleidsbeslissingen: multicriteria-analyse (MCA) 
14. Opstellen van een business plan 
* De kans bestaat dat, in bepaalde gevallen (bijv. inspelend op de actualiteit), een aantal leerinhouden worden toegevoegd aan de cursus. Ook bestaat de kans dat (bijv. bij tijdsgebrek) bepaalde leerinhouden worden aangeboden via (begeleide) zelfstudie. 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Leermateriaal (+ extra kosten) 

Verplicht: 
- Houthood N. (2013 of recenter), Strategisch management, Academia Press, Gent (ISBN editie 2013: 978-90-382-2114-4) (ongev. €35) 
- Teksten en cases door de titularis ter beschikking gesteld via het elektronisch leerplatform (door de studenten af te printen op kosten van de student, max. 200 blz.). 
- Notities door de studenten te nemen gedurende de colleges (op papier en met inkt aan te kopen door de student, max. 60 blz.). 

Ander: 
- Heene A., J. Vanhaverbeke en S. Vermeylen (2012), Praktijkboek strategie, Lannoo campus, Leuven (ISBN editie 2012: 978-90-77432-53-2) 
- Jegers M., R. Moenaert en A. Verbeke (derde herziene uitgave of recenter), Begrippen van Management. Strategische Planning en Organisatie, Academic & Scientific Publishers, Brussel. (ISBN derde herziene uitgave : 978-90-5487-336-5) 
- Grant R.M. (2012), Contemporary Strategy Analysis, Wiley (ISBN editie 2012 : 978-1-1199-4188-0) 

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges60,00 uren
Practicum en/of oefeningen20,00 uren
Werktijd buiten de contacturen40,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets40,00
AcademiejaarProjectopdracht30,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off30,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets40,00
Tweede examenperiodeProjectopdracht30,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off30,00

Toetsing (tekst)

Permanente evaluatie: Er zijn twee categorieën van afstandstaken: cat. A heeft betrekking op de leerstof van K. De Brucker en cat. B heeft betrekking op de leerstof van M. Verwimp. Voor cat. A (K. De Brucker) geldt dat de inhoud van de afstandstaken (inclusief de klassikale discussies, ook deze m.b.t. de taken van andere studenten ) ook nog eens integraal tot de examenleerstof behoort en daarover wordt op het examen ondervraagd. Studenten die deze afstandstaken (van cat. A) niet hebben opgeladen, afstandstaken hebben opgeladen die niet aan de minimumvereisten voldoen, hun afstandstaak niet mondeling hebben gepresenteerd tijdens het afgesproken lesmoment of onvoldoende hebben geparticipeerd aan de klassikale discussies over de afstandstaken voldoen niet aan de voorwaarden om een examencijfer te bekomen. Om voor cat. B (M. Verwimp) een examencijfer te bekomen, dient de student simultaan aan volgende vier voorwaarden te voldoen: (1) de afstandstaken van cat. B zijn tijdig (dit is voor de afgesproken deadline) in de voorziene uploadzone in smartschool geplaatst, (2) minstens de helft van de afstandstaken voldoet aan de minimumvereisten zoals aangegeven tijdens de lesmomenten, (3) actieve participatie aan minstens 3/4 van de lesmomenten en (4) mondelinge presentatie van het businessplan op het afgesproken lesmoment. Berekening eindresultaat 

Eerste examenkans: De evaluatie bestaat uit twee grote delen. 
Deel I (K. De Brucker) omvat een traditioneel schriftelijk eindexamen, gesloten boek. Cat. A van de afstandstaken wordt verwerkt in dit eindexamen doordat de inhoud van de afstandstaken (inclusief de klassikale discussies, ook deze m.b.t. de taken van andere studenten) integraal tot de examenleerstof behoort. Daarover wordt op het eindexamen ondervraagd. Daarenboven kan het cijfer van dit eindexamen worden aangepast in positieve of negatieve zin met telkens max. 1 punt (van de 20) afhankelijk van de prestaties in het kader van de afstandstaken gedurende het semester. 
Deel II van de evaluatie (M. Verwimp) heeft enkel betrekking op cat. B van de afstandstaken (nl. het opstellen van een businessplan o.l.v. M. Verwimp). Voor de twee delen van de evaluatie (deel I en deel II) wordt een apart eindcijfer (eindscore) toegekend. Deze scores worden samengevoegd volgens het principe van het gewogen gemiddelde maar met één specifieke randvoorwaarde. Deze randvoorwaarde is dat men op elk deel afzonderlijk een eindscore moet hebben behaald van minstens 40% van het totaal aantal te verdienen punten voor dat deel. Indien aan deze voorwaarde niet is voldaan, wordt de regel van het gewogen gemiddelde niet toegepast en krijgt de student als finaal en definitief eindresultaat de laagste score van de twee onderdelen. De wegingscoëfficiënten – voor het geval de regel van het gewogen gemiddelde wel wordt toegepast – stemmen overeen met het aantal lestijden dat met de twee delen correspondeert (80 voor deel I en 40 voor deel II).
 
Tweedekansexamen: Volledig conform het eerstekansexamen. Voor deel B betekent dit het herwerken van het businessplan.