Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat marketing (uitdovend - Mechelen)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
5 studiepunten
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 60,00 uren
Korte omschrijving
Algemene doelstelling De doelstelling van deze module bestaat erin (1) de studenten inzicht te verschaffen in de financiële en vermogensstructuur van de onderneming en (2) hen in staat te stellen om bepaalde managementbeslissingen voor te bereiden en mede te evalueren anderzijds.
OLR-Leerdoelen (lijst)
specifieke eindcompetenties
Kan op basis van de jaarrekening van een onderneming diverse ratio's interpreteren (o.m. liquiditeitsratio's, solvabiliteitsratio's en rendabiliteitsratio's) |
Kan het begrip nettobedrijfskapitaal verklaren |
Kan op basis van de kasstroom (die een investeringsproject oplevert) en gebruikmakend van het juiste beslissingscriterium het rendement van het investeringsproject interpreteren |
Kan de operationele en financiële hefbomen in een onderneming grafisch illustreren |
Kan de operationele en financiële hefbomen in een onderneming berekenen |
Kan op basis van de jaarrekening van een onderneming diverse ratio's berekenen (o.m. liquiditeitsratio's, solvabiliteitsratio's en rendabiliteitsratio's) |
Kan op basis van de kasstroom (die een investeringsproject oplevert) en gebruikmakend van het juiste beslissingscriterium het rendement van het investeringsproject berekenen |
Kan de grootte van het nettobedrijfskapitaal evalueren |
Kan op basis van de jaarrekening van een onderneming diverse ratio's toelichten (o.m. liquiditeitsratio's, solvabiliteitsratio's en rendabiliteitsratio's) |
Kan de juiste beslissingscriteria om een investeringsproject (in een bepaalde context) te evalueren, selecteren |
Kan op basis van de kasstroom (die een investeringsproject oplevert) en gebruikmakend van het juiste beslissingscriterium het rendement van het investeringsproject toelichten |
De student moet een bijdrage kunnen leveren aan klassikale discussies over taken die hij en andere studenten heeft moet maken |
Kan rapporteren (schriftelijk en mondeling) over taken die hij moet maken |
Kan de kasstroom die een investeringsproject oplevert, opstellen |
Kan de operationele en financiële hefbomen in een onderneming interpreteren |
Kan de juiste beslissingscriteria om een investeringsproject (in een bepaalde context) te evalueren, toelichten |
Kan de keuze voor een bepaalde exportmethode argumenteren |
Leerinhoud
Beknopte omschrijving leerinhouden In een eerste deel wordt ingegaan op de structuur van de jaarrekening, het nettobedrijfskapitaal en ratioanalyse. Daarbij komen ook de operationele hefboom (breakevenanalyse) en de financiële hefboom (leverage) aan bod. Ook wordt aandacht besteed aan de verschillende financieringsmiddelen op lange termijn en de waarderingsmaatstaven voor een onderneming. In een laatste deel wordt aandacht besteed aan investeringsanalyse en de daarbij gebruikte criteria. Uitgebreide inhoudsopgave* 1. Structuur van de jaarrekening, het nettobedrijfskapitaal en ratioanalyse (liquiditeit, solvabiliteit, rentabiliteit, toegevoegde waarde) 2. Operationele hefboom (evenwichtspuntanalyse of “breakevenanalyse”), financiële hefboom (leverage) en totale hefboom 3. Financieringsmiddelen en –technieken op lange termijn (aandelen, obligaties) 4. Waarderingsmaatstaven voor een onderneming 5. Principes van intrestberekening en annuïteiten als voorbereiding op investeringsanalyse 6. Investeringsanalyse en de daarbij gebruikte beslissingscriteria (nettoactuele waarde, interne rentevoet, terugbetaalperiode, opbrengstratio). * De kans bestaat dat, in bepaalde gevallen (bijv. inspelend op de actualiteit), een aantal leerinhouden worden toegevoegd aan de cursus. Ook bestaat de kans dat (bijv. bij tijdsgebrek) bepaalde leerinhouden worden aangeboden via (begeleide) zelfstudie.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Leermateriaal (+ extra kosten) Verplicht: - Teksten en cases door de titularis ter beschikking gesteld via het elektronisch leerplatform (door de studenten af te printen op hun eigen kosten, max. 200 blz.). - Notities door de studenten te nemen gedurende de colleges (op papier en met inkt aan te kopen door de student, max. 50 blz.). - Van der Elst J. en A. Vanbergen (2015 of recenter), Financiële analyse. De onderneming doorgelicht, Uitgeverij De Boeck, Antwerpen (ISBN editie 2015: 978-90-455-5215-6) (€40) - Rekenmachine met geavanceerde functies (machten, wortels) (€20) Ander: • Eenvoudig - Jegers M. en H. Theunisse (2007 of recenter), Boekhouden en Analyse van Jaarrekeningen, Academic & Scientific Publishers (ISBN editie 2007 : 978-90-5487-096-8) - Buysse I. en M. Dekeyser (2011), Balanslezen voor niet-ingewijden, Roularta Media Groep (ISBN editie 2011 : 978-90-867-9263-4) - Poelaert L. (1999 of recenter), Financieel beheer voor managers, Garant, Leuven (ISBN 1999: 978-90-5350-788-9) - De Muynck H. (2005), Inleiding tot de bedrijfskunde, LannooCampus, Leuven (ISBN 2005:978-90-209-6206-2) • Moeilijker - Deloof M., S. Manigart, H. Ooghe en C. Van Hulle (2012 of recenter), Handboek Bedrijfsfinanciering, Intersentia, Antwerpen (ISBN editie 2012: 978-94-0000-304-0) - Laveren E., P.-J. Engelen, A. Limière en S. Vandemaele (2009), Handboek financieel beheer, Intersentia, Antwerpen (ISBN editie 2007 : 978-94-0000-467-2) - Ooghe H., H. Vander Bauwhede en Ch. Van Wymeersch (2012), Handboek Financiële analyse van de onderneming, Intersentia, Antwerpen (ISBN editie 2012: 978-94-0000-303-3)
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 40,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 60,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 40,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 60,00 | |
Toetsing (tekst)
Afstandstaken. De inhoud van de afstandstaken (inclusief de klassikale discussies, ook deze m.b.t. de taken van andere studenten ) behoren ook nog eens integraal tot de examenleerstof en daarover wordt op het examen ondervraagd. Studenten die de afstandstaken niet hebben opgeladen, afstandstaken hebben opgeladen die niet aan de minimumvereisten voldoen, hun afstandstaak niet mondeling hebben gepresenteerd tijdens het afgesproken lesmoment of onvoldoende hebben geparticipeerd aan de klassikale discussies over de afstandstaken voldoen niet aan de voorwaarden om een examencijfer te bekomen.