Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Dodoens
Leopoldstraat 42 - 2800 Mechelen
mc@ap.be
Verkooptechnieken31391/1771/1920/1/17
Studiegids

Verkooptechnieken

31391/1771/1920/1/17
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat marketing (uitdovend - Mechelen)
    Afstudeerrichting:
    • salesmanagement
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): Van den Broeck Peter
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Bijzondere maatregelen Coronacrisis

De hogeschool bevindt zich in een overmachtssituatie als gevolg van de maatregelen die door de overheid werden genomen om de verspreiding van het coronavirus in te dijken. Daardoor werd de hogeschool genoodzaakt om, naast de afwijkingen t.o.v. de voorziene werkvormen en studiematerialen in de ECTS-fiche, ook afwijkingen te voorzien t.o.v. de informatie over de toetsing in deze ECTS-fiche van dit opleidingsonderdeel. Voor de toetsing wordt/worden de volgende afwijking(en) voorzien:

Update voor de toetsing in de 2de examenperiode d.d. 29.06.20

Kennistoets 100% - mondeling (afstand)

Let op! Deze wijzigingen vervangen dus de informatie over de toetsing in deze ECTS-fiche.

Indien verdere maatregelen vanuit de overheid de hogeschool ertoe zouden noodzaken nog verdere afwijkingen te voorzien voor de toetsing, dan zal de student hier zo gauw mogelijk per e-mail van op de hoogte worden gebracht.

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 182,00 uren

Korte omschrijving

In deze cursus krijgen de studenten het verkopen in een business-to-business omgeving aangereikt. De verkoop wordt benaderd van zijn praktische en operationele kant, met veel aandacht voor de praktijk.

OLR-Leerdoelen (lijst)

specifieke eindcompetenties
Kan telefonisch afspraken maken
Kan de structuur van de entreefase beschrijven en toepassen
Kan een concreet script maken voor de entreefase
Kan de SPIN® Methode voor behoefteanalyse beschrijven
Kan de SPIN® Methode voor behoefteanalyse toepassen
Kan de verschillende manieren van demonstreren tijdens de verkoop bespreken
Kan de verschillende manieren van demonstreren tijdens de verkoop toepassen
Kan een ROI, een TVT, en NAW berekenen
Kan een financiële kaststroom actualiseren
Kan een TCO berekenen
Kan omgaan met bezwaren tijdens het verkoopproces
Kan de verschillende fases van het onderhandelingsproces toepassen
Kan verbale en non-verbale koopsignalen ontdekken
Kan de verschillende stappen van het afsluiten van de verkoop bespreken
Kan de verschillende stappen van het afsluiten van de verkoop toepassen
Kan de ‘Sociale stijlen’ (Disc-methode) beschrijven
Kan een commerciële offerte samenstellen en verdedigen
Kan zelfstandig de beroepsgerichte competenties die een verkoper/marketeer moet behaald hebben op het einde van de opleiding hanteren

Leerinhoud

1 Het verkoopproces

  • Wat is een proces?
  • De verschillende stappen van het verkoopproces
  • Situering van het verkoopproces binnen de bedrijfsprocessen.

2 Leren afspraken maken 

  • Telefonisch afspraken maken is niet verkopen
  • Het openingsscript

3 De entreefase

  • Doelstellingen van de entreefase
  • Manieren om het begin van een relatie te bevorderen
  • Structuur van de entreefase
  • Jezelf voorstellen bij het eerste prospectiebezoek
  • Valkuilen tijdens de entreefase

4 Behoeftenanalyse, de SPIN® Methode

  • De essentie van de behoefteanalyse
  • Soorten vragen
  • De SPIN® methodologie
  • Situatievragen
  • Probleemvragen
  • Implicatievragen
  • Need-payoff vragen
  • Fouten vermijden in de vraagstellingstechniek

5  Argumenteren en demonstreren

  • Analyse van de achtergronden
  • Doelstellingen van de demonstratie
  • Demonstratietechniek
  • Valkuilen tijdens het demonstreren
  • Verbale en non-verbale communicatie
  • Argumenteren

6 Financiële argumentatie

  • Vergelijken van investeringen op financieel vlak
  • De cashflow van een investering
  • R.O.I Return on Investment
  • De terugverdientijd (TVT)
  • De tijdswaarde van het geld. Actualiseren
  • De netto actuele waarde (NAW) van een investering
  • De Interne opbrengstvoet (IOV)
  • TCO of Total Cost of Ownership

7 Omgaan met bezwaren

  • Waarom opperen klanten bezwaren?
  • Wanneer komen bezwaren voor in het verkoopproces?
  • Methoden en technieken om bezwaren te behandelen

8 Succesvol negotiëren

  • De verschillende fases en stappen van het onderhandelingsproces

9 Ontdekken van koopsignalen

  • Non-verbale koopsignalen
  • Verbale koopsignalen
  • Koopsignalen provoceren
  • Koopsignalen gebruiken om af te sluiten

10 Leren afsluiten

  • Waarom gaat afsluiten de mist in?
  • Afsluiten
  • Twaalf manieren om nee te zeggen
  • Fouten bij het afsluiten
  • Fouten bij de offerteopvolging
  • Assertiviteit

11  Sociale stijlen
12
 Offertes

  • Waarom een offerte?
  • Wat staat er in een offerte?
  • Tips om een mooie offerte te maken

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Handboek (verplicht) Walter Spruyt & Liesbeth Huysmans . Operationele Verkoop. Uitgever: De Boeck. Editie: 4e druk. ISBN-10 9045542501 
Syllabus Verkoopstechnieken Peter Van den Broeck (beschikbaar via Digitap in PDF)

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
Practicum en/of oefeningen30,00 uren
Werkplekleren en/of stage6,00 uren
Werktijd buiten de contacturen116,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets25,00Mondelinge Proef Gesloten boek
AcademiejaarKennistoets25,00Mondelinge Proef Gesloten boek
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off25,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off25,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie50,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets55,00Mondeling Examen Gesloten boek
Tweede examenperiodeKennistoets55,00Mondeling Examen Gesloten boek
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off15,00Punten eerste zit blijven pro rata behouden
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off15,00Punten eerste zit blijven pro rata behouden
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on30,00Punten eerste zit blijven pro rata behouden
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on30,00Punten eerste zit blijven pro rata behouden

Toetsing (tekst)

Permanente evaluatie (75%) Mondeling examen (25%)