Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat marketing (uitdovend - Mechelen)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Co-titularis(sen): Van den Broeck Peter
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Bijzondere maatregelen Coronacrisis
De hogeschool bevindt zich in een overmachtssituatie als gevolg van de maatregelen die door de overheid werden genomen om de verspreiding van het coronavirus in te dijken. Daardoor werd de hogeschool genoodzaakt om, naast de afwijkingen t.o.v. de voorziene werkvormen en studiematerialen in de ECTS-fiche, ook afwijkingen te voorzien t.o.v. de informatie over de toetsing in deze ECTS-fiche van dit opleidingsonderdeel. Voor de toetsing wordt/worden de volgende afwijking(en) voorzien:
Update voor de toetsing in de 2de examenperiode d.d. 29.06.20
Kennistoets 100% - mondeling
Let op! Deze wijzigingen vervangen dus de informatie over de toetsing in deze ECTS-fiche.
Indien verdere maatregelen vanuit de overheid de hogeschool ertoe zouden noodzaken nog verdere afwijkingen te voorzien voor de toetsing, dan zal de student hier zo gauw mogelijk per e-mail van op de hoogte worden gebracht.
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren
Korte omschrijving
Deel 1 In deze cursus krijgen de studenten het verkopen in een internationale omgeving aangereikt. De verkoop wordt benaderd vanuit een internationaal perspectief, op individueel en bedrijfsvlak.
Deel 2 Dit opleidingsonderdeel richt zich op het aanleren en oefenen van bedrijfscommunicatie voor verkopers, voor Franstalige klanten, zowel mondeling als schriftelijk.
OLR-Leerdoelen (lijst)
specifieke eindcompetenties
Kan voor en nadelen van internationale handel bespreken |
Kan de wisselrisico’s voor de internationale handel bespreken |
Kan wisselkoersbeleid toelichten |
Kan voor en nadelen van globalisering bespreken |
Kan het belang van de internationale handel in België, in Europa en de wereld cijfermatig opzoeken en visueel voorstellen |
Kan uitleggen waarom een bedrijf internationaal moet ondernemen |
Kan uitleggen hoe een onderneming zich voorbereidt om internationaal te ondernemen |
Kent de organisatie(s) die een bedrijf kunnen helpen om internationaal te ondernemen |
Kan een directe marktbenadering of via tussenpersoon bespreken |
Kan de financiële gevolgen van internationaal ondernemen bespreken |
Kan de mogelijke subsidïeringsbronnen voor de internationale handel bespreken |
Kan het juridisch kader ivm internationaal ondernemen schetsen |
Kan de belangrijkste aspecten van transport en verpakking bij internationale handel bespreken |
Kan nuttige adressen en bronnen die het internationaal ondernemen kunnen bevorderen terugvinden en contacteren |
Kan de rol van de internationale verkoper toelichten |
Kan zichzelf of een product professioneel voorstellen in het Frans |
Kan een product of dienst voorstellen in een overtuigende salespitch in het Frans |
Kan een boodschap achterlaten op een antwoordapparaat in het Frans |
Kan een afspraak vastleggen, annuleren of verplaatsen in het Frans |
Kan een catalogus gebruiken en informatie vragen over prijzen in het Frans |
Kan een bestelling per telefoon afhandelen in het Frans |
Kan gepaste commerciële Franse woordenschat gebruiken in marketing context |
Kan gepaste Franse grammaticale structuren gebruiken om producten te vergelijken, om formele en informele emails te schrijven. |
Kan zich op een professionele, nauwkeurige en stipte manier inzetten tijdens de colleges |
Kan het verkoopproces beschrijven en situeren in het geheel van de bedrijfsprocessen |
generieke eindcompetenties
Kan korte boodschappen / telefoonnummers noteren |
Leerinhoud
DEEL 1
1 Internationale handel
- Wat is internationale handel?
- Hoe ontstaat internationale handel?
- Voor en nadelen van internationale handel
2 Wisselkoersen en vreemde valuta
- Korte monetaire geschiedenis van Europa
- Wisselkoersen en wisselkoersbeleid
- Het belang van wisselrisico’s voor de internationale handel
3 Globalisering
- Wat is globalisering?
- Voor en nadelen van globalisering
4 Belang van internationale handel voor België, Europa en de wereld
- Belang van de internationale handel in België
- De Europese internationale handel
- Internationale handel in de wereld
5 Internationaal ondernemen. Hoe begin ik eraan als onderneming?
- Waarom internationaal ondernemen?
- Internationaal ondernemen: hoe begin ik eraan?
- Welke diensten kunnen me helpen?
- Een goede voorbereiding is goud waard
- Directe marktbenadering of via tussenpersoon
- Het financiële plaatje
- Subsidies in verband met export
- BTW en export in Europa
- Juridische geschillen
- Transport en verpakking
- Intellectuele eigendom
- Nuttige adressen en bronnen
6 Internationaal ondernemen en verkopen vanuit een individueel standpunt
- De rol van de internationale verkoper
- Vaardigheden en competenties van de internationale verkoper
- Voor en nadelen van de job van internationale verkoper
DEEL 2
Frans
KENNIS
Er wordt uitgegaan van de specifieke Franse taalhandelingen die vereist zijn als verkoper/verkoopster voor Franstalige klanten. Hierrond worden de concrete structuren en standaardzinnen aangereikt, aangevuld met woordenschatoefeningen, zeer praktijkgericht. Er worden concrete simulaties in bedrijfscontext voorzien, waarin de structuren moeten worden toegepast. Zo leer je het verkoopgesprek ook in het Frans af te handelen. Bovendien wordt er aandacht besteed aan de correcte en efficiënte hantering van de telefoon en mailverkeer.
VAARDIGHEID
Een efficiënte en klantgerichte mondelinge face-to-face communicatie met de klant, vertrekkend van hun dagdagelijkse praktijk.
ATTITUDE
Doelmatig, ordelijk, nauwkeurig en punctueel werken en dit ook tijdens zelfstandige en groepsopdrachten. Permanente evaluatie van de mondelinge opdrachten tijdens de colleges, na inoefenen.
1 Se presenter
- Saluer quelqu'un
- Présenter sa profession
- Présenter son produit comme vendeur
2 La communication professionnelle
- Laisser un message sur un répondeur
- Fixer la date et l'heure d'un rendez-vous
- Fidéliser votre clientèle
3 La visite d'un client
- Accueillir un client
- Présenter un planning et communiquer les modifications
4 La commande
- Utiliser un catalogue
- Passer et prendre une commande par téléphone
- Communiquer les délais de livraison
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Syllabus Internationale Verkoop Peter Van den Broeck (beschikbaar via Smartschool in PDF)
- Pour parler affaires. Méthode de français commercial- nouvelle édition. Margaret Mitchell, Ariane Fleuranceau. Uitgeverij Intertaal ISBN 978 94 6030 3418
Verder materiaal wordt beschikbaar gesteld via Smartschool.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 25,00 | Deel 1 Mondeling Examen Gesloten boek |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 13,00 | Deel 1 |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands on | 27,00 | - Deel 1 : permanente evaluatie - Deel 2 : Vaardigheidstoets permanente evaluatie |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 35,00 | - Deel 2 : - Mondeling examen - Schriftelijk examen |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 25,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 13,00 | Deel 1 Punten eerste zit blijven pro rata behouden |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands on | 27,00 | Deel 1 en 2 : Punten eerste zit blijven pro rata behouden |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets simulatie | 35,00 | Deel 2 : Mondeling en schriftelijk examen |
Toetsing (tekst)
Deel 1 : Permanente evaluatie (25%) Mondeling examen (25%)
Deel 2 (Frans) : Permanente evaluatie (15 %) Schriftelijk en mondeling examen (35 %)
Permanente evaluatie van de mondelinge opdrachten tijdens de colleges, na inoefenen.