Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Dodoens
Leopoldstraat 42 - 2800 Mechelen
mc@ap.be
Internationale verkoop31844/1771/1920/1/93
Studiegids

Internationale verkoop

31844/1771/1920/1/93
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat marketing (uitdovend - Mechelen)
    Afstudeerrichting:
    • salesmanagement
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): Van den Broeck Peter
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Bijzondere maatregelen Coronacrisis

De hogeschool bevindt zich in een overmachtssituatie als gevolg van de maatregelen die door de overheid werden genomen om de verspreiding van het coronavirus in te dijken. Daardoor werd de hogeschool genoodzaakt om, naast de afwijkingen t.o.v. de voorziene werkvormen en studiematerialen in de ECTS-fiche, ook afwijkingen te voorzien t.o.v. de informatie over de toetsing in deze ECTS-fiche van dit opleidingsonderdeel. Voor de toetsing wordt/worden de volgende afwijking(en) voorzien:

Update voor de toetsing in de 2de examenperiode d.d. 29.06.20


Kennistoets 100% - mondeling

Let op! Deze wijzigingen vervangen dus de informatie over de toetsing in deze ECTS-fiche.

Indien verdere maatregelen vanuit de overheid de hogeschool ertoe zouden noodzaken nog verdere afwijkingen te voorzien voor de toetsing, dan zal de student hier zo gauw mogelijk per e-mail van op de hoogte worden gebracht.

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Korte omschrijving

Deel 1 In deze cursus krijgen de studenten het verkopen in een internationale omgeving aangereikt. De verkoop wordt benaderd vanuit een internationaal perspectief, op individueel en bedrijfsvlak.
Deel 2 Dit opleidingsonderdeel richt zich op het aanleren en oefenen van bedrijfscommunicatie voor verkopers, voor Franstalige klanten, zowel mondeling als schriftelijk. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

specifieke eindcompetenties
Kan voor en nadelen van internationale handel bespreken
Kan de wisselrisico’s voor de internationale handel bespreken
Kan wisselkoersbeleid toelichten
Kan voor en nadelen van globalisering bespreken
Kan het belang van de internationale handel in België, in Europa en de wereld cijfermatig opzoeken en visueel voorstellen
Kan uitleggen waarom een bedrijf internationaal moet ondernemen
Kan uitleggen hoe een onderneming zich voorbereidt om internationaal te ondernemen
Kent de organisatie(s) die een bedrijf kunnen helpen om internationaal te ondernemen
Kan een directe marktbenadering of via tussenpersoon bespreken
Kan de financiële gevolgen van internationaal ondernemen bespreken
Kan de mogelijke subsidïeringsbronnen voor de internationale handel bespreken
Kan het juridisch kader ivm internationaal ondernemen schetsen
Kan de belangrijkste aspecten van transport en verpakking bij internationale handel bespreken
Kan nuttige adressen en bronnen die het internationaal ondernemen kunnen bevorderen terugvinden en contacteren
Kan de rol van de internationale verkoper toelichten
Kan zichzelf of een product professioneel voorstellen in het Frans
Kan een product of dienst voorstellen in een overtuigende salespitch in het Frans
Kan een boodschap achterlaten op een antwoordapparaat in het Frans
Kan een afspraak vastleggen, annuleren of verplaatsen in het Frans
Kan een catalogus gebruiken en informatie vragen over prijzen in het Frans
Kan een bestelling per telefoon afhandelen in het Frans
Kan gepaste commerciële Franse woordenschat gebruiken in marketing context
Kan gepaste Franse grammaticale structuren gebruiken om producten te vergelijken, om formele en informele emails te schrijven.
Kan zich op een professionele, nauwkeurige en stipte manier inzetten tijdens de colleges
Kan het verkoopproces beschrijven en situeren in het geheel van de bedrijfsprocessen
generieke eindcompetenties
Kan korte boodschappen / telefoonnummers noteren

Leerinhoud

DEEL 1

1      Internationale handel

  • Wat is internationale handel?
  • Hoe ontstaat internationale handel?
  • Voor en nadelen van internationale handel


2
      Wisselkoersen en vreemde valuta

  • Korte monetaire geschiedenis van Europa
  • Wisselkoersen en wisselkoersbeleid
  • Het belang van wisselrisico’s voor de internationale handel


3
      Globalisering

  • Wat is globalisering?
  • Voor en nadelen van globalisering


4
      Belang van internationale handel voor België, Europa en de wereld

  • Belang van de internationale handel in België
  • De Europese internationale handel
  • Internationale handel in de wereld


5
      Internationaal ondernemen. Hoe begin ik eraan als onderneming?

  • Waarom internationaal ondernemen?
  • Internationaal ondernemen: hoe begin ik eraan?
  • Welke diensten kunnen me helpen?
  • Een goede voorbereiding is goud waard
  • Directe marktbenadering of via tussenpersoon
  • Het financiële plaatje
  • Subsidies in verband met export
  • BTW en export in Europa
  • Juridische geschillen
  • Transport en verpakking
  • Intellectuele eigendom
  • Nuttige adressen en bronnen


6
      Internationaal ondernemen en verkopen vanuit een individueel standpunt

  • De rol van de internationale verkoper
  • Vaardigheden en competenties van de internationale verkoper
  • Voor en nadelen van de job van internationale verkoper

DEEL 2

 
      Frans

KENNIS
Er wordt uitgegaan van de specifieke Franse taalhandelingen die vereist zijn als verkoper/verkoopster voor Franstalige klanten. Hierrond worden de concrete structuren en standaardzinnen aangereikt, aangevuld met woordenschatoefeningen, zeer praktijkgericht. Er worden concrete simulaties in bedrijfscontext voorzien, waarin de structuren moeten worden toegepast. Zo leer je het verkoopgesprek ook in het Frans af te handelen. Bovendien wordt er aandacht besteed aan de correcte en efficiënte hantering van de telefoon en mailverkeer. 

VAARDIGHEID

Een efficiënte en klantgerichte mondelinge face-to-face communicatie met de klant, vertrekkend van hun dagdagelijkse praktijk.
 
 ATTITUDE

Doelmatig, ordelijk, nauwkeurig en punctueel werken en dit ook tijdens zelfstandige en groepsopdrachten. Permanente evaluatie van de mondelinge opdrachten tijdens de colleges, na inoefenen. 


1      Se presenter

  • Saluer quelqu'un
  • Présenter sa profession
  • Présenter son produit comme vendeur

2      La communication professionnelle

  •  Laisser un message sur un répondeur 
  • Fixer la date et l'heure d'un rendez-vous
  • Fidéliser votre clientèle

3       La visite d'un client

  • Accueillir un client
  • Présenter un planning et communiquer les modifications

4      La commande

  • Utiliser un catalogue
  • Passer et prendre une commande par téléphone
  • Communiquer les délais de livraison




Studiematerialen (tekst): Verplicht

- Syllabus Internationale Verkoop Peter Van den Broeck (beschikbaar via Smartschool in PDF)

- Pour parler affaires. Méthode de français commercial- nouvelle édition. Margaret Mitchell, Ariane Fleuranceau. Uitgeverij Intertaal ISBN 978 94 6030 3418
Verder materiaal wordt beschikbaar gesteld via Smartschool. 

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges40,00 uren
Practicum en/of oefeningen26,00 uren
Werktijd buiten de contacturen90,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets25,00Deel 1 Mondeling Examen Gesloten boek
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off13,00Deel 1
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on27,00- Deel 1 : permanente evaluatie - Deel 2 : Vaardigheidstoets permanente evaluatie
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie35,00- Deel 2 : - Mondeling examen - Schriftelijk examen
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets25,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off13,00Deel 1 Punten eerste zit blijven pro rata behouden
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on27,00Deel 1 en 2 : Punten eerste zit blijven pro rata behouden
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie35,00Deel 2 : Mondeling en schriftelijk examen

Toetsing (tekst)

Deel 1              : Permanente evaluatie (25%) Mondeling examen (25%)
Deel 2 (Frans)   : Permanente evaluatie (15 %) Schriftelijk en mondeling examen (35 %)
                          Permanente evaluatie van de mondelinge opdrachten tijdens de colleges, na inoefenen.