Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Algemene didactiek31988/1786/1920/1/34
Studiegids

Algemene didactiek

31988/1786/1920/1/34
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Antwerpen provincie), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Turnhout) als Algemene didactiek
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): Claus Greet, De Belder Imke, De Beule Els, De Grave Hanne, De Laet Els, Goethals Kristin, Heylen Leen, Kustermans Stijn, Stevens Miek, Vermylen Paul
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 80,00 uren

Korte omschrijving

Algemene didactiek reikt basisprincipes aan om een goede les te ontwerpen en te geven. Een goede lesvoorbereiding is hiervoor het uitgangspunt. Elk hoofdstuk van de cursus representeert daarom telkens één aspect van deze lesvoorbereiding. De eindbetrachting en eindevaluatie is het maken van een lesvoorbereiding binnen het eigen vakgebied. Wij streven ernaar deze module zo praktisch mogelijk in te richten door alle theorie onmiddellijk in toepassingen om te zetten. 

Begincompetenties (tekst)

Competenties gerealiseerd in het secundair onderwijs

OLR-Leerdoelen (lijst)

2 De leraar als opvoeder
De studenten kunnen een realistische tijdsplanning maken in de lesvoorbereiding om een soepel en efficiënt lesverloop te garanderen. (BC 4.2)
4 De leraar als organisator
De studenten kunnen reflecteren over hun pedagogische en didactische aanpak. (BC 7.3)
1 De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
De studenten kunnen op basis van een leerplan een fictieve beginsituatie schetsen. (BC 1.1)
De studenten kunnen lesdoelen correct formuleren en classificeren op basis van een geselecteerd leerplan. (BC 1.2)
De studenten kunnen leerinhoud selecteren op basis van opgestelde lesdoelen. (BC 1.3)
De studenten kunnen leerinhoud vertalen in leeractiviteiten op verwervings-en verwerkingsniveau van de leerlingen. (BC 1.3, 1.4, 1.7)
De studenten kunnen werkvormen selecteren en integreren in de lesvoorbereiding. (BC 1.5, 1.6, 1.7)
De studenten kunnen media/didactisch materiaal selecteren en integreren in de lesvoorbereiding. (BC 1.6)
De studenten kunnen in Standaardnederlands een passende evaluatie opmaken op basis van een lesvoorbereiding. (BC 1.8, 1.11)
De studenten kunnen affectieve-dynamische lesdoelen formuleren met het oog op attitudevorming en een positief leefklimaat. (BC 2.1, 2.3)
7 De leraar als lid van een schoolteam
De studenten kunnen een beginsituatie omschrijven op basis van een reële observatie. (BC 1.1)

Leerinhoud

• Didactisch model van Van Gelder: onderwijsniveaus • Didactische Beginsituatie: leerling- , onderwijs- , omgevingskenmerken • Eindtermen, leerplandoelstellingen en lesdoelstellingen: lesdoelstellingen opstellen en juist formuleren • Didactische principes: onder meer ASA- en GAS-principe, inductief en deductief werken • Didactische werkvormen (20 verschillende werkvormen) • Leerinhouden: oorsprong, ordening, mogelijkheden om leerinhouden aan te bieden • Evaluatie: fases, opstellen van toetsen, van examens, van beoordelingsschalen, soorten vragen, bijkomende begrippen • Lesvoorbereiding maken: rekening houdend met beginsituatie, doelstellingen, principes, werkvormen, met evaluatie 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus ‘Algemene didactiek’ aangevuld met teksten. Al het beschikbare materiaal is terug te vinden op de elektronische leeromgeving Smartschool.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges40,00 uren
Werktijd buiten de contacturen40,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off100,00Het indienen van de gegeven opdrachten gedurende de lessenreeks is vereist om aan de examenzittijd te mogen deelnemen. De studenten maken een lesvoorbereiding en evaluatie bij de lesvoorbereiding die verbeterd wordt door de lector. Bij onvoldoende of twijfel wordt de student uitgenodigd voor een mondelinge toelichting en ondervraging van de lesvoorbereiding.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off100,00De studenten maken een lesvoorbereiding die verbeterd wordt door de lector. Bij onvoldoende of twijfel wordt de student uitgenodigd voor een mondelinge toelichting en ondervraging van de lesvoorbereiding.

Toetsing (tekst)

Een aanwezigheid van 70% is vereist.