Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Deelstage 1 (Observatiestage)31990/1786/1920/1/05
Studiegids

Deelstage 1 (Observatiestage)

31990/1786/1920/1/05
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Antwerpen provincie), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Claus Greet, De Belder Imke, De Beule Els, De Grave Hanne, De Laet Els, Goethals Kristin, Heylen Leen, Kustermans Stijn, Stevens Miek, Vanderavert Iris, Vermylen Paul
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 40,00 uren

Korte omschrijving

De student maakt in deze stagemodule voor de eerste keer kennis met het onderwijsveld, hetzij op een veilige manier. De student voert een aantal observatiestages uit en krijgt zo zicht op de didactische aanpak van de verschillende leerkrachten enerzijds en de omgang met hun leerlingen anderzijds. In een uitgebreid observatieverslag toont de student aan dat hij/zij de terminologie van Algemene Didactiek kan toepassen op een reële les en hierover kritisch kan reflecteren. Door ervaren leerkrachten aan het werk te zien, krijgt de student op deze manier bovendien zicht op wat zijn of haar leerkrachtstijl kan zijn. 
Daarnaast moet de student deelnemen aan een ministage, zoals huiswerkbegeleiding aan leerlingen van een secundaire school. 
Naast de observatieopdrachten neemt de student ook deel aan een vakdidactische workshop waarbij concrete tips gegeven worden over leerplannen, evaluatie, didactisch materiaal,…voor het eigen vakgebied. 
Om rekening te leren houden met de (talige) diversiteit van de leerlingen krijgt de student een inleiding in de didactiek van het Taalgericht Vakonderwijs. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

2 De leraar als opvoeder
De studenten kunnen de manier waarop de leerkracht de administratieve taken en de praktische organisatie uitvoert, kritisch analyseren. (BC 4.1, 4.2)
4 De leraar als organisator
De studenten kunnen a.h.v. concrete voorbeelden aangeven op welke manier zij tijdens hun lesmomenten al rekening houden met de principes van TVO en op welk vlak zij hierin nog verder kunnen groeien. (5.3)
1 De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
De studenten kunnen de lesdoelen van een geobserveerde les formuleren op basis van geselecteerde leerplandoelen. (BC 1.2)
De studenten kunnen de opbouw en de structuur van de les kritisch analyseren. (BC 1.4, 1.7)
De studenten kunnen de geobserveerde werkvormen en media/didactisch materiaal kritisch analyseren (BC 1.5, 1.6)
De studenten kunnen alle didactische principes kritisch analyseren aan de hand van een geobserveerde les. (BC 1.7)
De studenten kunnen de geobserveerde proces-en productevaluatie kritisch analyseren. (BC 1.9)
De studenten kunnen kritisch analyseren op welke manier de leerkracht omgaat met de diversiteit in de klas. (BC 1.12)
De studenten kunnen de interactie tussen de leerkracht en de leerlingen kritisch analyseren. (BC 2.1)
5 De leraar als innovator en onderzoeker
Verschillende preventieve en reactieve middelen bespreken waarmee zij de orde tijdens de lessen kunnen bewaren en een gestructureerd werkklimaat bevorderen; (BC 1.3 1.4 1.5 2.3 2.5 4.1 4.2 4.4 )

Leerinhoud

• Observatie van verschillende leerkrachten en bij verschillende vakken en klassen. Observatie in verschillende onderwijsniveaus en onderwijsvormen (binnen en buiten hun eigen bekwaamheidsbewijzen). • Taalgericht Vakonderwijs • Vakdidactische workshop en ministage.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Infobrochure ‘Deelstage 1’ en al het beschikbare materiaal op de elektronische leeromgeving Smartschool.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges4,00 uren
Werkplekleren en/of stage25,00 uren
Werktijd buiten de contacturen11,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht100,00Enkel mogelijk om observatieverslagen aan te vullen of uit te diepen.

Toetsing (tekst)

Alle opdrachten moeten ingediend worden om te kunnen slagen voor de module. 
Tweede zit enkel mogelijk om de observatieverslagen verder uit te diepen of te analyseren. De observaties moeten gebeurd zijn en de 'bewijzen van observatie' moeten voor de deliberatie ingediend worden om in aanmerking te komen voor tweede zittijd.