Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Deelstage 2 (Doestage)31991/1786/1920/1/39
Studiegids

Deelstage 2 (Doestage)

31991/1786/1920/1/39
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Antwerpen provincie), trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): Claus Greet, De Belder Imke, De Beule Els, De Grave Hanne, De Laet Els, Goethals Kristin, Heylen Leen, Kustermans Stijn, Stevens Miek, Vanderavert Iris, Vermylen Paul
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 80,00 uren

Korte omschrijving

In deze module zullen de studenten workshops uitwerken die kaderen binnen een project van een secundaire school. Ze voeren de workshops ook uit in groepjes van 2à3 studenten (co-teaching) en onder het toezicht van de leerkrachten van de secundaire school en van de lectoren van de SLO. De workshop wordt 3 keer herhaald, telkens voor een andere klasgroep. Op die manier krijgen studenten de kans om aandachtspunten bij te sturen en tips van de leerkrachten meteen in de praktijk om te zetten. 
Daarnaast bestaat deze module uit een aantal opdrachten en een reflectie. 

Begincompetenties (tekst)

Competenties gerealiseerd in het secundair onderwijs en de module algemene didactiek en praktijkinitiatie.

OLR-Leerdoelen (lijst)

2 De leraar als opvoeder
De studenten kunnen reflecteren over de gemaakte keuzes.
De studenten kunnen aantonen dat ze zich inhoudelijk in het onderwerp van de workshop hebben ingewerkt (BC3.1,3.2)
4 De leraar als organisator
De studenten kunnen samenwerken met de groepsleden en indien nodig met de leerkrachten van de school om de workshop tot een goed einde te brengen.
1 De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
De studenten kunnen leerinhouden en leerervaringen selecteren, structureren en vertalen in functie van de beginsituatie. (BC1.3,1.4,1.5,1.7)
De studenten kunnen media/didactisch materiaal selecteren en integreren in de lesvoorbereiding (BC1.6)
De studenten kunnen reflecteren over de noodzakelijke modaliteiten om een positief leefklimaat te creëren (BC 2.1)
De studenten kunnen, rekening houdend met de beginsituatie van de klas en met de algemene school-en jongerencultuur, een positief leef- en leerklimaat creëren (BC2.1,2.2)
3 De leraar als inhoudelijke expert
De studenten kunnen zorgen voor een efficiënt en gestructureerd lesverloop, met aandacht voor goed klasmanagement.(BC 4.1,4.2)
5 De leraar als innovator en onderzoeker
De studenten kunnen zich documenteren en reflecteren over de rechtspositie van de leerlingen. (BC7.4)
7 De leraar als lid van een schoolteam
De studenten kunnen in correct mondeling en schriftelijk Standaardnederlands het leerproces begeleiden, rekening houdend met het niveau en de talige achtergrond van de leerlingen.(BC1.11)
De studenten kunnen een interpersoonlijk conflict (en een mogelijke oplossing) analyseren op basis van aangereikte communicatietheorieën (BC 2.1, 2.2, 2.3, 2.5, 9.2, 10.1)

Leerinhoud

- observeren + observatieverslag
- opdracht storend gedrag
- opdracht vakoverschrijdende eindtermen (VOET)
- opdracht alternatieve werkvorm
- wiki aanvullen
- lesvoorbereiding
- reflectie

Studiematerialen (tekst): Verplicht

De infobrochure 'Deelstage 2' en al het beschikbare materiaal op Smartschool. 

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
Werkplekleren en/of stage20,00 uren
Werktijd buiten de contacturen30,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht80,00
AcademiejaarStage20,00

Toetsing (tekst)

Alle opdrachten moeten ingediend en/of uitgevoerd worden om te kunnen slagen voor de module. Tweede zittijd is niet mogelijk. Een aanwezigheid van 70% is vereist.