Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Deelstage 3 (Doestage)31992/1786/1920/1/73
Studiegids

Deelstage 3 (Doestage)

31992/1786/1920/1/73
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Antwerpen provincie), trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): Claus Greet, De Belder Imke, De Beule Els, De Grave Hanne, De Laet Els, Goethals Kristin, Heylen Leen, Kustermans Stijn, Stevens Miek, Vanderavert Iris, Vermylen Paul
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 80,00 uren

Korte omschrijving

Deelstage 3 omvat de pedagogische stage waarbij de vaardigheden van de cursisten getoetst worden aan de realiteit. De cursist observeert reële klassituaties, voert verschillende soorten oefeningen en opdrachten uit, ontwikkelt eigen lessen en voert deze uit.   Beoogd wordt dat de cursisten hun pedagogisch-didactische kwaliteiten beter leren kennen, tonen en verder ontwikkelen. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

2 De leraar als opvoeder
De studenten kunnen rekening houdend met de beginsituatie van de klas en met de algemene school- en jongerencultuur, een positief leef- en leerklimaat creëren en hierover reflecteren. (2.1, 2.2, 2.3 en 2.6)
4 De leraar als organisator
De studenten kunnen overleggen en samenwerken met de stageschool. (BC 7.1)
1 De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
De studenten kunnen leerinhouden, leermiddelen en leerervaringen selecteren, structureren, differentiëren en vertalen i.f.v. de beginsituatie en hierover reflecteren. (BC 1.3, 1.4, 1.5, 1.6, 1.7 en 1.12, 2.4, 3.1 en 3.2)
De studenten kunnen i.f.v. de gekozen lesdoelen en de beginsituatie, de eigen klaspraktijk praktisch en efficiënt managen. (BC 4.1, 4.2, 4.3 en 4.4)
De studenten kunnen leerinhouden, leermiddelen en leerervaringen selecteren, structureren, differentiëren en vertalen i.f.v. de beginsituatie en hierover reflecteren. (BC 1.3, 1.4, 1.5, 1.6, 1.7 en 1.12; 2.4; 3.1 en 3.2)
De studenten kunnen voorbeelden geven van ‘leren leren’, ‘leren kiezen’ en ‘leren leven’ binnen hun eigen vakgebied en ook vakoverschrijdend in overleg met collega’s, rekening houdend met de diversiteit en beginsituatie van de doelgroep (BC 1.1, 1.3, 1.7, 1.9, 1.12, 1.13)
3 De leraar als inhoudelijke expert
De studenten kunnen leerinhouden, leermiddelen en leerervaringen selecteren, structureren, differentiëren en vertalen i.f.v. de beginsituatie en hierover reflecteren. (BC 1.3, 1.4, 1.5, 1.6, 1.7 en 1.12, 2.4, 3.1 en 3.2)
De studenten kunnen rekening houdend met de beginsituatie van de klas en met de algemene school- en jongerencultuur, een positief leef- en leerklimaat creëren en hierover reflecteren. (2.1, 2.2, 2.3 en 2.6)
7 De leraar als lid van een schoolteam
De student kan de eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak bespreken in groep. (BC 7.3)
De student kan dialogeren en reflecteren over de eigen persoonlijkheid i.f.v. zijn plaats in de onderwijsgemeenschap en de samenleving. (BC 9.2)
9 De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap
De studenten kunnen proces- en productevaluatie voorbereiden en uitvoeren met oog op bijsturing, remediêring en differentiatie. (BC 1.8 en 1.9)

Leerinhoud

  • 4 uur observatiestage 
  • 20 of 24 uur doestage inclusief lesvoorbereidingen, reflecties en een eindevaluatie (a.d.h.v. het kernkwadrantenmodel van Daniël Ofman)
  • Kennismaken met het orde- en tuchtreglement  
  • Forumopdracht
  • Klassieke evaluatieopdracht
  • Digitale didactiek in een stageles
  • Keuzetaak zoals deelname aan een oudercontact, een vakoverleg, een klassenraad enz. 
  • Aanwezigheid op de intervisie  

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Infobrochure Deelstage 3 en al het beschikbare materiaal via de elektronische leeromgeving Smartschool.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges3,00 uren
Werkplekleren en/of stage30,00 uren
Werktijd buiten de contacturen47,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht10,00
AcademiejaarStage90,00

Toetsing (tekst)

Om te kunnen slagen voor deelstage 3 moet je alle opdrachten uitvoeren. Je moet ook minstens geslaagd zijn voor het gedeelte lesrealisatie. Elk van de vernoemde criteria in het ganse evaluatierapport waaraan niet voldaan wordt, kan een reden zijn om niet te slagen voor Deelstage 3. Herkansing voor deelstage 3 is niet mogelijk. Indien je tijdens het voorziene aantal stage uren nog onvoldoende groei doormaakte, kan de begeleider in overleg met de coördinator beslissen het aantal lesuren doestage te verhogen of een andere bijkomende opdracht te geven. 
Alle taken moeten ingediend worden drie weken na de laatste stageles.