Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Digitale didactiek31993/1786/1920/1/10
Studiegids

Digitale didactiek

31993/1786/1920/1/10
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Antwerpen provincie), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Claus Greet, De Belder Imke, De Beule Els, De Grave Hanne, De Laet Els, Goethals Kristin, Heylen Leen, Kustermans Stijn, Lahaye Michel, Stevens Miek, Vanderavert Iris, Vermylen Paul
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 40,00 uren

Korte omschrijving

In het vak digitale didactiek willen we de student op een praktische, doelgerichte en nuttige manier elektronisch leren inschakelen binnen/buiten de klas. We vertrekken telkens vanuit een gemeenschappelijk gekozen thema binnen het vakgebied van de studenten dat vervolgens in duo wordt uitgewerkt. Op basis van het didactische model van Van Gelder gaan de studenten aan de slag om relevante ICT-integraties te ontwerpen die aansluiten bij de doelstellingen en beginsituaties van de doelgroep. Op het einde hebben de studenten een volledige leeromgeving uitgewerkt, gevuld met interactieve oefeningen en toepassingen. De studenten presenteren tenslotte hun werk aan hun medestudenten op de eindpresentatie. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

4 De leraar als organisator
De studenten kunnen een vorm van differentiatie integreren in hun Xerte- opdracht. (BC 1.5)
De studenten kunnen op een kritisch manier reflecteren over het inschakelen van digitale leermiddelen en dit zowel op vakinhoudelijk niveau als op breder maatschappelijk niveau. (BC 9.2, BC 10.1)
10 De leraar als cultuurparticipant
De studenten kunnen een korte visuele presentatie voorstellen aan hun medestudenten (BC 1.11.)
1 De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
De studenten kunnen de vooropgestelde doelstellingen geformuleerd in het lesconceptformulier bereiken door telkens een digitale aanpak te kiezen die het meeste leerwinst oplevert. (BC 1.2, 1.5, 1.6)
De studenten kunnen de verschillende opdrachten inhoudelijk logisch, helder en gefaseerd opbouwen. (BC 4.2, BC 1.11)
De studenten kunnen een vorm van differentiatie integreren in hun Xerte- opdracht. (BC 1.5)
De studenten kunnen vanuit hun domeinkennis zelf een relevant digitaal leermiddel selecteren om de vooropgestelde doelstellingen uit het lesconceptformulier te bereiken. (BC 3.2)
De studenten kunnen een korte evaluatie ontwerpen aan de hand van een online quiz- tool. (BC 4.3)
De studenten kunnen de beginsituatie in kaart brengen van concrete jongeren (BC 1.1)
3 De leraar als inhoudelijke expert
De studenten kunnen op een vernieuwende en creatieve manier ICT-toepassingen ontwerpen en integreren. (BC 5.1)
5 De leraar als innovator en onderzoeker
De studenten kunnen de elektronische leeromgeving en de bijhorende ICT-toepassingen ontwerpen in Standaardnederlands. (BC 7.5)
7 De leraar als lid van een schoolteam
De studenten kunnen op een correcte en professionele manier in team samenwerken en overleggen (via het duowerk). (BC 1.13, 7.3)
De studenten kunnen een korte evaluatie ontwerpen aan de hand van een online quiz- tool. (BC 4.3)
9 De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap
De studenten kunnen een korte visuele presentatie voorstellen aan hun medestudenten (BC 1.11.)

Leerinhoud

  • Kritische inleiding in het gebruik van elektronisch leren in de klas en op school 
  • Gebruik van het model van Van Gelder voor het ontwerpen en relevant integreren van e- materiaal 
  • Werken met én opzetten van een elektronische leeromgeving (ELO)
  • Inschakelen van presentatietools
  • Maken van interactieve oefeningen
  • Ontwerpen van een instructiefilmpje en YouTube- kanaal
  • Ontwerpen van een vakspecifieke opdracht

Een aanwezigheid van 70% is vereist. 


Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus ‘digitale didactiek’ en al het beschikbare materiaal op de elektronische leeromgeving Smartschool.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges40,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off100,00

Toetsing (tekst)

Om te slagen voor deze module dien je tenminste 50% scoren op de uitgewerkte duo-opdracht (leeromgeving + digitale toepassingen). Een aanwezigheid van 70% is ook vereist.