Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Klasmanagement31997/1786/1920/1/49
Studiegids

Klasmanagement

31997/1786/1920/1/49
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Antwerpen provincie), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Mechelen) als Klasmanagement
  • Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Turnhout) als Klasmanagement
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
Co-titularis(sen): Claus Greet, De Belder Imke, De Beule Els, De Grave Hanne, De Laet Els, Goethals Kristin, Hendrickx Ann, Heylen Leen, Kustermans Stijn, Stevens Miek, Vanderavert Iris, Verheyen Karolien, Vermylen Paul
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 125,00 uren

Korte omschrijving

Vaardig worden in het managen van een klas door belangrijke kaders hieromtrent toe te passen

OLR-Leerdoelen (lijst)

De student herkent in een casus signalen van moeilijk interpreteer-baar gedrag en reageert hier constructief op
De student omschrijft zijn eigen leiderschapsstijl
De student past de principes van groepsdynamica toe op een klasgroep
De student past principes van leidinggeven toe op casussen
De student past strategieën van grenzenstellend optreden toe op casussen
De student werkt een organisatorisch efficiënt leerklimaat uit
De student zet algemene leerkrachtvaardigheden constructief in

Leerinhoud

De studenten werken rond volgende leerinhouden: 

* Principes van groepsdynamica: fasen van groepvorming, kenmerken klasgroep ...
* Organisatorisch efficiënt leerklimaat: regels en afspraken, organisatievermogen, participatie leerlingen, procedures, timemanagement...
* Principes van leidinggeven: situationeel leiderschap, roos van Leary, nieuwe autoriteit ...
* Strategieën van grenzenstellend optreden: gedragsverandering, sociale bekrachtiging, interventietechnieken ... 
* Omgaan met moeilijk interpreteerbaar gedrag:frustratie- en instrumentele agressie, motivatieproblemen, communicatietechnieken ... 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Reader 

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Werktijd buiten de contacturen105,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets50,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets50,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off50,00