Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Antwerpen provincie), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Mechelen) als Klasmanagement
-
Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Turnhout) als Klasmanagement
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
Co-titularis(sen): Claus Greet, De Belder Imke, De Beule Els, De Grave Hanne, De Laet Els, Goethals Kristin, Hendrickx Ann, Heylen Leen, Kustermans Stijn, Stevens Miek, Vanderavert Iris, Verheyen Karolien, Vermylen Paul
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 125,00 uren
Korte omschrijving
Vaardig worden in het managen van een klas door belangrijke kaders hieromtrent toe te passen
OLR-Leerdoelen (lijst)
De student herkent in een casus signalen van moeilijk interpreteer-baar gedrag en reageert hier constructief op |
De student omschrijft zijn eigen leiderschapsstijl |
De student past de principes van groepsdynamica toe op een klasgroep |
De student past principes van leidinggeven toe op casussen |
De student past strategieën van grenzenstellend optreden toe op casussen |
De student werkt een organisatorisch efficiënt leerklimaat uit |
De student zet algemene leerkrachtvaardigheden constructief in |
Leerinhoud
De studenten werken rond volgende leerinhouden:
* Principes van groepsdynamica: fasen van groepvorming, kenmerken klasgroep ...
* Organisatorisch efficiënt leerklimaat: regels en afspraken, organisatievermogen, participatie leerlingen, procedures, timemanagement...
* Principes van leidinggeven: situationeel leiderschap, roos van Leary, nieuwe autoriteit ...
* Strategieën van grenzenstellend optreden: gedragsverandering, sociale bekrachtiging, interventietechnieken ...
* Omgaan met moeilijk interpreteerbaar gedrag:frustratie- en instrumentele agressie, motivatieproblemen, communicatietechnieken ...
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 50,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 50,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 50,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 50,00 | |