Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Antwerpen provincie), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Antwerpen stad) als Leerlingenbegeleiding
-
Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Turnhout) als Leerlingenbegeleiding
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
Co-titularis(sen): Claus Greet, De Belder Imke, De Beule Els, De Grave Hanne, De Laet Els, Goethals Kristin, Goethals Sofie, Hendrickx Ann, Heylen Leen, Hicketick Anja, Kustermans Stijn, Stevens Miek, Vanderavert Iris, Verheyen Karolien, Vermylen Paul
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 100,00 uren
Korte omschrijving
Kaders concretiseren rond brede zorg en zorg op maat
OLR-Leerdoelen (lijst)
de student legt de rol en de plaats van de verschillende actoren binnen en buiten de school uit; met oog voor de deontologische code van deze partners |
De student (h)erkent specifieke noden en behoeften van de leerling en legt uit hoe hij, indien nodig, gepast kan doorverwijzen |
De student benoemt de domeinen van geïntegreerde zorg. |
De student creëert een betekenisvolle leercontext met oog voor de leerbehoeften van de leerlingen |
De student creëert een betekenisvolle leercontext met oog voor de socio-emotionele behoeften van de leerlingen |
De student herkent verschillende perspectieven en kan deze innemen |
De student past principes van verbindende communicatie toe in diverse pedagogische contexten met een leerling |
Leerinhoud
De studenten werken rond volgende leerinhouden:
* Multiperspectief : referentiekaders, diversiteit, stereotypen denken, identiteit
* Kaders en principes van geïntegreerde zorg: zorgcontinuüm, HGW, UDL
* Actoren binnen en buiten de school, met hun deontologisch code: zorgcoördinatie, CLB, ondersteuningsteams
* Noden en behoeften van de leerling:
- socio-emotioneel:bijv. welbevinden, pesten, faalangst, kansarmoede, schoolmoeheid...
- leerzorg: leerstrategieën; ondersteunen van cognitieve, executieve functies,...
- studie- en beroepskeuze: model van talentontwikkeling, onderwijskiezer, ...
* Verbindende communicatie met een leerling: gesprekstechnieken en -houding, oplossingsgericht werken, ...
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Cursusmateriaal via digitap
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Projectopdracht | 70,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 30,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Projectopdracht | 70,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets simulatie | 30,00 | |