Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Leerlingenbegeleiding31998/1786/1920/1/83
Studiegids

Leerlingenbegeleiding

31998/1786/1920/1/83
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Antwerpen provincie), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
  • Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Antwerpen stad) als Leerlingenbegeleiding
  • Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Turnhout) als Leerlingenbegeleiding
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
Co-titularis(sen): Claus Greet, De Belder Imke, De Beule Els, De Grave Hanne, De Laet Els, Goethals Kristin, Goethals Sofie, Hendrickx Ann, Heylen Leen, Hicketick Anja, Kustermans Stijn, Stevens Miek, Vanderavert Iris, Verheyen Karolien, Vermylen Paul
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 100,00 uren

Korte omschrijving

Kaders concretiseren rond brede zorg en zorg op maat

OLR-Leerdoelen (lijst)

de student legt de rol en de plaats van de verschillende actoren binnen en buiten de school uit; met oog voor de deontologische code van deze partners
De student (h)erkent specifieke noden en behoeften van de leerling en legt uit hoe hij, indien nodig, gepast kan doorverwijzen
De student benoemt de domeinen van geïntegreerde zorg.
De student creëert een betekenisvolle leercontext met oog voor de leerbehoeften van de leerlingen
De student creëert een betekenisvolle leercontext met oog voor de socio-emotionele behoeften van de leerlingen
De student herkent verschillende perspectieven en kan deze innemen
De student past principes van verbindende communicatie toe in diverse pedagogische contexten met een leerling

Leerinhoud

De studenten werken rond volgende leerinhouden: 

* Multiperspectief : referentiekaders, diversiteit, stereotypen denken, identiteit 
* Kaders en principes van geïntegreerde zorg: zorgcontinuüm, HGW, UDL 
* Actoren binnen en buiten de school, met hun deontologisch code: zorgcoördinatie, CLB, ondersteuningsteams
*  Noden en behoeften van de leerling: 
- socio-emotioneel:bijv. welbevinden, pesten, faalangst, kansarmoede, schoolmoeheid...
- leerzorg: leerstrategieën; ondersteunen van cognitieve, executieve functies,...
- studie- en beroepskeuze: model van talentontwikkeling, onderwijskiezer, ...
* Verbindende communicatie met een leerling: gesprekstechnieken en -houding, oplossingsgericht werken, ... 
 


Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursusmateriaal via digitap

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges17,00 uren
Werktijd buiten de contacturen83,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht70,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie30,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht70,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie30,00