Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Leraar en verantwoordelijkheden31999/1786/1920/1/20
Studiegids

Leraar en verantwoordelijkheden

31999/1786/1920/1/20
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Antwerpen provincie), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
  • Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Antwerpen stad) als Leraar en verantwoordelijkheden
  • Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Mechelen) als Leraar en verantwoordelijkheden
  • Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Turnhout) als Leraar en verantwoordelijkheden
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Claus Greet, De Belder Imke, De Beule Els, De Grave Hanne, De Laet Els, Goethals Kristin, Heylen Leen, Kustermans Stijn, Stevens Miek, Vanderavert Iris, Vermylen Paul
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 40,00 uren

OLR-Leerdoelen (lijst)

2 De leraar als opvoeder
De student kan informatiebronnen over de leraar en zijn verantwoordelijkheden in hun actuele context , kritisch analyseren, met inbegrip van het sociaal-politieke, het sociaal-economische en het levensbeschouwelijke domein. BC 5.1.3b en BC 10.1.1(zonder cultureel-esthetische en cultuur-wetenschappelijke domein)
De student kan de algemene principes van de rechtspositie van de leerlingen adequaat gebruiken in concrete orde- en tuchtsituaties voor leerlingen. BC 2.5.2
De student kan de administratieve verplichtingen van de leraar, alsook het doel ervan, beschrijven. BC 4.3.1
4 De leraar als organisator
De student kan de algemene principes van de rechtspositie van de leerlingen adequaat gebruiken in concrete situaties van evaluatie en advisering van leerlingen. BC 7.4.2
6 De leraar als partner van de ouders/verzorgers
De student kan de algemene principes van de rechtspositie van de leerlingen adequaat gebruiken in concrete orde- en tuchtsituaties voor leerlingen. BC 2.5.2
1 De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
De student kan informatiebronnen over de leraar en zijn verantwoordelijkheden in hun actuele en juridische context raadplegen. BC 7.4.1
5 De leraar als innovator en onderzoeker
De student kan informatiebronnen over de leraar en zijn verantwoordelijkheden in hun actuele en juridische context raadplegen. BC 7.4.1
7 De leraar als lid van een schoolteam
De student kan functioneel communiceren in Standaardnederlands in concrete klas- en schoolsituaties. BC 7.5.3
De student kan debatteren over recente maatschappelijke en onderwijskundige thema’s. BC 9.1
De studenten kunnen ICT-toepassingen ontwerpen en integreren die rekening houden met de didactische beginsituatie van de leergroep (BC 1.1, 1.3, 1.4, 1.6, 1.7, 1.13 ).
9 De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap
De student kan in dialoog gaan over zijn beroep en zijn maatschappelijke relevantie. BC 9.2
De student kan de verplichtingen i.v.m. het ambtsgeheim in concrete situaties correct hanteren. BC 2.1.3 en BC 6.1

Leerinhoud

- deontologische verplichtingen van een leerkracht

- evaluatieprocedure van leerkrachten

- beroepsmogelijkheden van een leerling tegen een beslissing van de delibererende klassenraad

- orde- en tuchtmaatregelen t.a.v. leerkrachten

- orde- en tuchtmaatregelen t.a.v. leerlingen

- burgerlijke aansprakelijkheid

- administratieve verplichtingen van een leerkracht

- bekwaamheidsbewijzen en de prestatieregeling van leerkrachten in het secundair onderwijs

- loopbaan van een leerkracht

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursusmateriaal via Digitap

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Werktijd buiten de contacturen20,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets50,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets50,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off50,00

Toetsing (tekst)

Er kan enkel aan het examen deelgenomen worden als de opdrachten dan uitgevoerd en ingeleverd werden, zowel via Smartschool als in papieren versie.
Bij laattijdig inleveren van de opdrachten verlies je de helft van de punten. Een aanwezigheid van 70% is vereist.
Om te kunnen slagen moet de student de workshop EHBO gevolgd hebben. Dit onderdeel wordt verder niet geëvalueerd.