Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Oefenlessen32000/1786/1920/1/54
Studiegids

Oefenlessen

32000/1786/1920/1/54
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Antwerpen provincie), trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): Claus Greet, De Belder Imke, De Beule Els, De Grave Hanne, De Laet Els, Geens Leen, Goethals Kristin, Heylen Leen, Kustermans Stijn, Stevens Miek, Vanderavert Iris, Vermylen Paul
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 80,00 uren

Korte omschrijving

De hoofddoelstelling van deze module is dat de student in staat is alle eerder opgedane theoretische en praktische kennis uit de vorige module én zijn vakkennis, te integreren tot een zinvolle les. Een goede keuze van doelstellingen, selectie van leerinhouden en leerervaringen, met uitdagende en geschikte methodes, bijpassende media, in een ondersteunend en motiverend relationeel kader, bepalen de zinvolheid. De student reflecteert kritisch over de door hem uitgevoerde lessen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

2 De leraar als opvoeder
De studenten kunnen de didactische oefeningen van zichzelf en anderen evalueren (BC 1.9, 1.13, 3.1, 5.3)
De studenten kunnen door hun manier van omgaan een veilige, stimulerende leeromgeving scheppen met oog voor de eigenheid van de leerlingen (BC 1.12, 2.1, 2.2, 2.3, 2.4 )
De studenten tonen betrokkenheid bij de opdracht
4 De leraar als organisator
De studenten kunnen een didactisch verantwoorde les uitvoeren rekening houdend met alle aspecten van het didactische model (BC 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.5, 1.6, 1.7, 1.9, 1.11, 1.12, 2.1, 2.2, 2.3, 3.2, 4.1, 4.2, 4.4)
De studenten kunnen de didactische oefeningen van zichzelf en anderen evalueren (BC 1.9, 1.13, 3.1, 5.3)
1 De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
De studenten kunnen een didactisch verantwoorde les uitvoeren rekening houdend met alle aspecten van het didactische model (BC 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.5, 1.6, 1.7, 1.9, 1.11, 1.12, 2.1, 2.2, 2.3, 3.2, 4.1, 4.2, 4.4)
De studenten kunnen de didactische oefeningen van zichzelf en anderen evalueren (BC 1.9, 1.13, 3.1, 5.3)
De studenten kunnen een passende leerlingentekst ontwikkelen in Standaardnederlands (BC 1.6, 1.11 )
De studenten kunnen een passende evaluatie opstellen (BC 1.8, 1.9)
De studenten kunnen een spelvorm ontwikkelen (BC 1.13, 5.1)
De studenten zijn bereid te reflecteren over kwaliteiten en verbeterpunten en zijn bereid aan de verbeterpunten te werken (BC 1.9, 3.1, 5.3)
De studenten krijgen voeling met inhouden en werkwijzen van (vroegere) vakoverschrijdende eindtermen (BC 2.4, 5.1)
De studenten tonen verantwoordelijkheidszin en materiële zorg
De studenten kunnen in Standaardnederlands mondeling opdrachten geven en schriftelijk vragen en opdrachten formuleren
De studenten kunnen de Vlaamse onderwijsorganisatie toepassen om advies te geven bij de schoolloopbaan van een leerling. (BC 1.9)
3 De leraar als inhoudelijke expert
De studenten kunnen de didactische oefeningen van zichzelf en anderen evalueren (BC 1.9, 1.13, 3.1, 5.3)
De studenten kunnen een passende leerlingentekst ontwikkelen in Standaardnederlands (BC 1.6, 1.11 )
De studenten krijgen voeling met inhouden en werkwijzen van (vroegere) vakoverschrijdende eindtermen (BC 2.4, 5.1)

Leerinhoud

• Herhaling van het didactisch model met nadruk op de aandachtspunten voor het maken en uitvoeren van een les (met bordschema, gebruik van media, leerlingentekst en evaluatie). • Praktijkoefeningen. • Opstellen lesvoorbereidingen, evaluatie, leerlingentekst, spelvorm. • Reflecteren. 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus ‘Oefenlessen’ en al het beschikbare materiaal op de elektronische leeromgeving Smartschool.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen40,00 uren
Werktijd buiten de contacturen40,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off33,00Geen herkansing mogelijk
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie67,00Geen herkansing mogelijk

Toetsing (tekst)

Om te kunnen slagen voor oefenlessen moet je alle opdrachten uitgevoerd hebben. Je moet ook minstens geslaagd zijn voor het gedeelte praktijk (minimaal 50% in totaal voor de 2 lesmomenten). Tweede zit is niet mogelijk. Een aanwezigheid van 70% is vereist.