Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Onderwijs en maatschappij32001/1786/1920/1/88
Studiegids

Onderwijs en maatschappij

32001/1786/1920/1/88
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Antwerpen provincie), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Antwerpen stad) als Onderwijs en maatschappij
  • Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Mechelen) als Onderwijs en maatschappij
  • Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Turnhout) als Onderwijs en maatschappij
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Claus Greet, De Belder Imke, De Beule Els, De Grave Hanne, De Laet Els, Goethals Kristin, Heylen Leen, Kustermans Stijn, Stevens Miek, Vanderavert Iris, Vermylen Paul, Verstockt Inge
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 40,00 uren

OLR-Leerdoelen (lijst)

2 De leraar als opvoeder
De studenten kunnen de werking, functie en samenstelling van de verschillende raden binnen de school in eigen woorden bespreken. (BC 2.3 en 7.1)
De studenten kunnen het onderscheid tussen scholen op vlak van inrichtende macht, financiering en ideologisch karakter in eigen woorden bespreken. (BC 7.1)
10 De leraar als cultuurparticipant
De studenten kunnen de beginsituatie van de klasgroep formuleren (1.1)
1 De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
De studenten kunnen de elementen van het CIPO-model en de drie mogelijke uitslagen van een onderwijsinspectie verduidelijken aan de hand van een inspectieverslag. (BC 1.9)
De studenten kunnen de begrippen watervalsysteem, verborgen curriculum, pygmalion-effect, matteus-effect, inclusie en zittenblijfproblematiek verduidelijken aan de hand van de Vlaamse onderwijscontext. (BC 2.3 en 9.1)
7 De leraar als lid van een schoolteam
De studenten kunnen het onderscheid tussen scholen op vlak van inrichtende macht, financiering en ideologisch karakter in eigen woorden bespreken. (BC 7.1)
De studenten kunnen in eigen woorden (op minstens vier verschillende manieren) illustreren hoe de vrijheid van onderwijs in het Vlaams onderwijs tot uiting komt. (BC 7.4 en 9.1)
De studenten kunnen internationale en nationale rechtsbronnen die van belang zijn voor het Vlaams onderwijs hiƫrarchisch ordenen met voorbeelden. (BC. 7.4)
De studenten kunnen de bevoegdheden van de gemeenschappen inzake onderwijs beschrijven inclusief de uitzonderingen. (B.C 9.1)
9 De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap
De studenten kunnen de werking, functie en samenstelling van de verschillende raden binnen de school in eigen woorden bespreken. (BC 2.3 en 7.1)
De studenten kunnen internationale en nationale rechtsbronnen die van belang zijn voor het Vlaams onderwijs hiƫrarchisch ordenen met voorbeelden. (BC. 7.4)
De studenten kunnen verduidelijken hoe men vanuit het beleid gelijkheid en diversiteit (M-decreet) in ons onderwijs wil ondersteunen. (BC 9.1)
De studenten kunnen het onderwijsbeleid op verschillende niveaus (macro-, meso-, microniveau) in eigen woorden bespreken. (BC 9.2)
De studenten kunnen een verband leggen tussen de grondwet, de vrijheid van onderwijs en de structurele ongelijkheid in ons onderwijssysteem. (BC 10.1)

Leerinhoud

-Vlaamse onderwijsstructuur
-werking van het Vlaamse onderwijsbeleid op verschillende niveaus
-onderwijsstructuur gerelateerde begrippenkader
-leerplicht
-samenstelling, werking, functie en beslissingen van de verschillende raden
-inspectie
-CLB
-vrijheid van onderwijs
-ondersteuning vanuit het beleid mbt. gelijkheid en diversiteit
-bevoegdheden van de overheid inzake onderwijs

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursusmateriaal via Digitap

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Werktijd buiten de contacturen20,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets50,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets50,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off50,00

Toetsing (tekst)

Om deel te nemen aan het examen moeten alle opdrachten (individuele opdrachten en presentatieopdracht) uitgevoerd zijn. Voor de presentatieopdracht kan desnoods, in overleg met de lector, een vervangende individuele opdracht gegeven worden. Om in aanmerking te komen voor een tweede examenkans moeten eveneens alle opdrachten (individuele en presentatieopdracht) uitgevoerd zijn.