Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Praktijkinitiatie32002/1786/1920/1/25
Studiegids

Praktijkinitiatie

32002/1786/1920/1/25
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Antwerpen provincie), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): Claus Greet, De Belder Imke, De Beule Els, De Grave Hanne, De Laet Els, Geens Leen, Goethals Kristin, Hendrickx Ann, Heylen Leen, Kustermans Stijn, Stevens Miek, Vanderavert Iris, Vermylen Paul
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 80,00 uren

Korte omschrijving

Het doel van deze module is een eerste kennismaking met de praktijk; je zal twee korte lesmomenten geven voor je medecursisten. Je maakt een grondige lesvoorbereiding en vervolgens voer je deze uit in de praktijk. Vervolgens stel je een reflectieverslag op waarbij je de situatie beschrijft, analyseert en alternatieven voor een volgend lesmoment formuleert. Daarnaast komen er nog twee andere opdrachten aan bod: een bezoek brengen aan docAtlas (een documentatiecentrum in Antwerpen) en een trimesterplan opstellen. Ter afronding van de module en in navolging van ‘Algemene Didactiek’ zal je ook een algemeen reflectieverslag uitwerken waarbij je reflecteert via het kernkwadrantenmodel van Ofman. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

2 De leraar als opvoeder
De studenten kunnen inspelen op de leefwereld en de actualiteit om de leerlingen te motiveren en de betrokkenheid te vergroten (2.4)
De studenten kunnen de inhoud logisch en geleidelijk aanbrengen waarbij de vooropgestelde timing gerespecteerd wordt (3.2, 4.2)
4 De leraar als organisator
De studenten kunnen inspelen op de leefwereld en de actualiteit om de leerlingen te motiveren en de betrokkenheid te vergroten (2.4)
De studenten kunnen een trimesterplan opstellen waarbij doelstellingen, leerinhouden en evaluatie realistisch gespreid worden (1.2, 1.3, 4.9, 4.10)
De studenten kunnen vernieuwende elementen zowel binnen het eigen vakgebied als vakoverschrijdend integreren in de les (5.1, 5.2)
8 De leraar als partner van externen
De studenten kunnen op basis van feedback van medestudenten het eigen handelen en dat van leerkrachten in het algemeen kritisch bespreken (5.3, 7.3, 9.2)
1 De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
De studenten kunnen de leerplannen opzoeken en op basis daarvan de inhoud en doelstellingen en vakoverschrijdende eindtermen bepalen(1.2, 1.13)
De studenten kunnen leerinhouden en leerervaringen selecteren, rekening houdend met de beginsituatie en de doelstellingen (1.3, 3.1)
De studenten kunnen leerinhouden en leerervaringen selecteren, rekening houdend met de beginsituatie en de doelstellingen waarbij de vooropgestelde timing gerespecteerd wordt (1.3, 3.1, 3.2, 4.2))
De studenten kunnen rekening houden met de diversiteit van de groep (1.7, 1.11)
De studenten kunnen op een gepaste manier feedback geven aan de leerlingen tijdens het uitvoeren van opdrachten of tijdens het voeren van een onderwijsleergesprek (1.9)
De studenten kunnen een vlot en veilig lesverloop realiseren voor de leerlingen (2.1, 4.1, 4.4)
De studenten kunnen vernieuwende elementen zowel binnen het eigen vakgebied als vakoverschrijdend integreren in de les (5.1, 5.2)
3 De leraar als inhoudelijke expert
De studenten kunnen gevarieerde, interactieve en activerende werkvormen gebruiken, in functie van de lesdoelstellingen en daarbij geschikte leermiddelen selecteren(1.5, 1.6)
5 De leraar als innovator en onderzoeker
De studenten kunnen voorbeelden geven van hoe materialen gericht op de diverse, multiculturele maatschappij geïntegreerd kunnen worden binnen het eigen vakgebied (8.3)
De studenten kunnen kritisch reflecteren over hun persoonlijke evolutie in de rol van leerkracht (9.2)
7 De leraar als lid van een schoolteam
De studenten kunnen kritisch reflecteren over hun persoonlijke evolutie in de rol van leerkracht (9.2)
9 De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap
De studenten kunnen kritisch reflecteren over hun persoonlijke evolutie in de rol van leerkracht (9.2)
De studenten kunnen doelstellingen kiezen en formuleren i.f.v. de onderzochte beginsituatie en het leerplan. (BC 1.1, 1.2, 3.1 en 3.2)

Leerinhoud

Tijdens het contactonderwijs start je lector met een kennismakende les om de afspraken te overlopen, de opdrachten te verduidelijken en een planning op te stellen voor het geven van de twee lesmomenten. Vervolgens geeft iedere cursist twee korte lesmomenten; een motiverende lesinleiding (duur: 10 à 15 minuten) en een eerste lesmoment met verwerkingsfase (duur: 20 à 25 minuten). Daarna volgt een feedbackronde waarbij zowel de medestudenten als de lector positieve punten en verbeterpunten op een constructieve manier bespreken. Uitbreiding van lesmomenten is mogelijk wanneer de groepsgrootte dit toelaat. Een extra oefenmoment (derde lesmoment) wordt dan ingelast waarbij de cursist maximum +2/20 punten kan verkrijgen (er worden geen punten afgetrokken). Tijdens het afstandsonderwijs bereid je de lessen voor (lesvoorbereiding), werk je na het geven van je lesmoment een reflectieverslag uit en werk je aan de bijkomende opdrachten (trimesterplan, DocAtlas en reflectie leerlijn). 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

De cursus ‘Algemene Didactiek’ vormt de basis voor het uitwerken van de lesvoorbereiding. De cursus ‘Praktijkinitiatie’ verduidelijkt de concrete vormgeving en inhoud van de opdrachten gelinkt aan deze module. Daarnaast vind je er informatie over de bijkomende opdrachten; het opstellen van een trimesterplan, een reflectieverslag uitwerken volgens de reflectiecyclus van Korthagen en het bezoek aan DocAtlas met een bijhorend verslag. Via het elektronisch leerplatform Smartschool stelt je lector bijkomende documenten ter beschikking. Bijvoorbeeld het sjabloon voor het opstellen van het trimesterplan, een PowerPoint met de afspraken, enzovoort. 

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges4,00 uren
Practicum en/of oefeningen32,00 uren
Werktijd buiten de contacturen44,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht20,00Opdracht 'docAtlas'. Opdracht 'Trimesterplan'. Tweede zittijd niet mogelijk. Een herwerking van opdracht ?DocAtlas? en ?Trimesterplan? is wel mogelijk bij een score onvoldoende. Deze herwerking dient ingediend te worden voor de deliberatieperiode.
AcademiejaarReflectieopdracht10,002 reflectieverslagen na het lesmoment volgens 'Korthagen'. Op het einde van de module de 'Reflectie-leerlijn' volgens Ofman.
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie70,00Lesvoorbereiding en lesuitvoering eerste lesmoment. Lesvoorbereiding en lesuitvoering tweede lesmoment.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00

Toetsing (tekst)

Het indienen van alle opdrachten is vereist om te kunnen slagen voor de module. Het slagen op de twee lesmomenten is noodzakelijk om te kunnen slagen voor de module. Als je niet slaagt op één van de twee lesmomenten, heb je recht op een herkansing waarbij een tweede lector mee beoordeelt. We nemen het gemiddelde van de eerste kans en de tweede kans. In totaal moet je minimum 50% behalen op de praktijk (twee lesmomenten en mogelijke herkansing) om te kunnen slagen voor de module. 70% aanwezigheid tijdens de contactmomenten is vereist. Tweede zit is niet mogelijk.