Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Dodoens
Leopoldstraat 42 - 2800 Mechelen
ot@ap.be
Communicatie en overleg31989/1788/1920/1/54
Studiegids

Communicatie en overleg

31989/1788/1920/1/54
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Lier)
  • Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Mechelen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Antwerpen provincie) als Communicatie en overleg
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): Bernaert Ilse, Bisschops Patrick, Geens Leen, Geuvens Liesbeth, Goethals Kristin, Grosemans Melissa, Hancké Tom, Heuvelmans Rony, Kerff Karen, Lahaye Michel, Verstockt Inge
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 150,00 uren

OLR-Leerdoelen (lijst)

De student gebruikt aangepaste gesprekstechnieken in diverse onderwijsgerelateerde gesprekssituaties.
De student spreekt voor een groep in een onderwijscontext met aandacht voor verbale-, non-verbale en paraverbale communicatie- en stemtechnieken.
De student geeft effectieve schriftelijke en mondelinge feedback.
De student communiceert verbindend in zijn/haar rol als leerkracht in een context van diversiteit.
De student past het communicatieschema toe op zijn rol als leerkracht
De studenten kunnen de principes van taalontwikkelend lesgeven (context, interactie, taalsteun) toepassen op een lesvoorbereiding uit hun eigen vakgebied.
De studenten kunnen taalontwikkelende handvaten aanreiken om hun leerlingen te laten lezen, schrijven, spreken en luisteren in functie van een optimale verwerving van de vakinhouden.
legt het gebruik en nut van Standaardnederlands en andere registers in een meertalige onderwijscontext in eigen woorden uit
De studenten kunnen de taaldoelen in eigen lesdoelstellingen herkennen en benoemen.
De studenten kunnen bewust omgaan met vak- en schooltaal binnen hun vakgebied.

Leerinhoud

Communicatieve vaardigheden:

Het communicatieschema toepassen op onderwijs
Gesprekstechnieken verkennen: het geven en ontvangen van mondelinge en schriftelijke feedback, actief luisteren, verbindend communiceren, non-verbale communicatie en stemtechnieken
Gesprekstechnieken inoefenen: gesprekken met leerlingen/studenten/cursisten, ouders, collega’s en andere onderwijsparticipanten: kennismakingsgesprek, helpend gesprek, slechtnieuwsgesprek, …
Inzicht krijgen in interculturele communicatie en ontwikkelen van diversiteitscompetenties

Taalontwikkelend lesgeven:

Het debat verkennen rond het taalgebruik van de leerkracht in de meertalige onderwijscontext.
Het kader en de toepassingsmogelijkheden van taalontwikkelend lesgeven verkennen met het oog op de talige diversiteit in de klas; een beknopt lesscenario analyseren en opstellen aan de hand van de pijlers van taalontwikkelend lesgeven.
Voorbeelden verkennen en opmaken van toegankelijk lesmateriaal.
Leerbevorderende vragen, duidelijke mondelinge en schriftelijke instructies, opdrachten en feedback verkennen en formuleren.
De inzetbaarheid van online tools in de lespraktijk verkennen met het oog op taalontwikkelend lesgeven.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursusmateriaal via digitap

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Practicum en/of oefeningen4,00 uren
Werktijd buiten de contacturen122,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht35,00Taalontwikkelend lesgeven
AcademiejaarReflectieopdracht15,00Taalontwikkelend lesgeven
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on15,00Communicatieve vaardigheden
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie35,00Communicatieve vaardigheden
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht35,00
AcademiejaarReflectieopdracht15,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on15,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie35,00