Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Dodoens
Leopoldstraat 42 - 2800 Mechelen
ot@ap.be
Didactische competentie stage32045/1788/1920/1/18
Studiegids

Didactische competentie stage

32045/1788/1920/1/18
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Lier)
  • Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Mechelen), trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Co-titularis(sen): Bernaert Ilse, Geuvens Liesbeth, Goethals Kristin, Grosemans Melissa, Hancké Tom, Heuvelmans Rony, Kerff Karen, Verstockt Inge, Vertommen Kristien
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 225,00 uren

Onderwijsorganisatie (tekst)

70% verplichte aanwezigheid voor supervisiemomenten.

OLR-Leerdoelen (lijst)

voert (klas)administratieve taken correct uit
ontwerpt een krachtige leeromgeving met duidelijk oog voor differentiatie
hanteert een interactiestijl die gelijkwaardigheid vooropstelt
creëert een leer- en leefklimaat waarbij er sprake is van een hoge betrokkenheid bij alle leerlingen
gaat in gesprek over de rol van onderwijs binnen de samenleving
reflecteert over de eigen leerkrachtstijl
creëert een klasklimaat waarbinnen er sprake is van een hoog welbevinden bij alle leerlingen
managet zijn klas op een weloverwogen en gepaste wijze
gaat gericht en kritisch om met feedback van medestudenten, lectoren en mentoren
gaat gericht op zoek naar leerkansen om het eigen kennen en kunnen te verbreden of verdiepen
profileert zich als beginnend leerkracht
geeft gericht feedback aan leerlingen
evalueert het proces en product bij leerlingen op een gepaste manier
zet principes van taalontwikkelend lesgeven bewust in bij het uitwerken en uitvoeren van lessen
integreert praktijkelementen en theorie in een lesontwerp en -uitvoering
omschrijft de algemene en specifieke beginsituatie van de klasgroep en individuele leerlingen en integreert deze op een voor hem functionele wijze
gaat gepast om met verwachtingen vanuit de stageschool
selecteert en concretiseert leerplandoelen en integreert deze in een functionele lesvoorbereiding

Leerinhoud

In deze stage werk en voer je volledige lessen uit. Je integreert al je opgedane kennis en ervaring. Je documenteert je stage en de bijhorende synthese-opdracht in een portfolio. Je neemt deel aan supervisie en reflecteert over de eigen groei en werkpunten.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

digitaal materiaal op digitap

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren10,00 uren
Werkplekleren en/of stage26,00 uren
  • Omschrijving: (minimaal) 6u observatiestage & 20u doestage
Werktijd buiten de contacturen189,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio20,00
AcademiejaarStage80,00