Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Dodoens
Leopoldstraat 42 - 2800 Mechelen
ot@ap.be
Professioneel handelen in de onderwijspraktijk 132040/1788/1920/1/42
Studiegids

Professioneel handelen in de onderwijspraktijk 1

32040/1788/1920/1/42
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Mechelen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Antwerpen stad) als Professioneel handelen in de onderwijspraktijk 1
  • Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Turnhout) als Professioneel handelen in de onderwijspraktijk 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 12 studiepunten
Co-titularis(sen): Bernaert Ilse, Bisschops Patrick, Geuvens Liesbeth, Goethals Kristin, Grosemans Melissa, Hancké Tom, Heuvelmans Rony, Hicketick Anja, Kerff Karen, Van Heukelom Gretel, Verstockt Inge
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 300,00 uren

Korte omschrijving

Deze module ondersteunt en begeleidt startende leerkrachten bij het behalen van de basiscompetenties van de leerkracht. Aan het einde van de module toont de cursist aan dat hij/zij op de 10 functionele gehelen van de leerkracht de vastgelegde basiscompetenties heeft bereikt.

Onderwijsorganisatie (tekst)

70% verplichte aanwezigheid voor supervisiemomenten.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Situeert zichzelf als aspirant leraar, rekening houdend met de schoolbrede activiteiten
Formuleert voor zichzelf groeipunten en koppelt hieraan realistische acties
leeft afspraken stipt na
voert administratieve taken voor praktijk correct uit
selecteert en concretiseert leerplandoelen en integreert deze in een functionele lesvoorbereiding
creëert tijdens het uitvoeren van onderwijsactiviteiten een veilig leefklimaat
hanteert een gepast taalgebruik bij spreken en schrijven
stimuleert gepast en vakgericht taalgebruik bij de leerlingen tijdens het uitvoeren van lessen
licht toe hoe hij in zijn ontwerp en tijdens de uitvoering van lesactiviteiten gericht aan een groeipunt werkt en gewerkt heeft
ontwerpt een functionele lesvoorbereiding voor de hele klasgroep
voert de uitgewerkte les doelgericht uit
bewaart het overzicht over de klasgroep tijdens het uitvoeren van de lessen
verbreedt en verdiept de eigen kennis en vaardigheden nodig om activiteiten te verrijken
voert klasadministratie correct uit
geeft gericht feedback aan leerlingen
Omschijft de algemene en specifieke beginsituatie van de klasgroep en individuele leerlingen
Gaat gericht en kritisch om met feedback van studenten, lectoren en mentoren
gaat gepast om met verwachtingen vanuit de stageschool

Leerinhoud

Gedurende je stage op de eigen werkplek verwerf je de nodige competenties om je eigen pedagogisch en didactisch handelen te optimaliseren. Je integreert de opgedane kennis en ervaring in je werksituatie. De focus ligt op de klascontext. Je vervult ook de administratieve taken die bij de rol van leerkracht horen. Je stuurt je eigen leerproces door middel van feedback van je mentor en je stagebegeleider.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

cursusmateriaal op dgitiap

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren9,00 uren
Werkplekleren en/of stage35,00 uren
Werktijd buiten de contacturen256,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio30,00
AcademiejaarStage70,00