Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Mechelen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Antwerpen stad) als Professioneel handelen in de onderwijspraktijk 2
-
Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Turnhout) als Professioneel handelen in de onderwijspraktijk 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
12 studiepunten
Co-titularis(sen): Bernaert Ilse, Bisschops Patrick, Geuvens Liesbeth, Goethals Kristin, Grosemans Melissa, Hancké Tom, Heuvelmans Rony, Kerff Karen, Tanghe Els, Van Heukelom Gretel, Verstockt Inge, Vertommen Kristien
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 300,00 uren
Korte omschrijving
Deze module ondersteunt en begeleidt startende leerkrachten bij het behalen van de basiscompetenties van de leerkracht. Aan het einde van de module toont de cursist aan dat hij/zij op de 10 functionele gehelen van de leerkracht de vastgelegde basiscompetenties heeft bereikt.
Onderwijsorganisatie (tekst)
70% verplichte aanwezigheid voor supervisiemomenten.
OLR-Leerdoelen (lijst)
ontwerpt een krachtige leeromgeving met duidelijk oog voor doorgedreven differentiatie |
reflecteert over de eigen leerkrachtstijl |
creëert een klasklimaat waarbinnen er sprake is van een hoog welbevinden bij alle leerlingen |
gaat gericht op zoek naar leerkansen om het eigen kennen en kunnen te verbreden of verdiepen |
profileert zich als beginnend leerkracht |
integreert vernieuwende ontwikkelingen bij het uitwerken en uitvoeren van lessen |
geeft op een coachende manier feedback aan leerlingen |
Vertrekt vanuit een duidelijk omschreven beginsituatie om een krachtige leeromgeving te creëren |
Gaat gepast om met de verwachtingen van de werkplek |
Hanteert een interactiestijl die gelijkwaardigheid vooropstelt |
creëert een leer- en leefklimaat waarbij er sprake is van een hoge betrokkenheid bij alle leerlingen |
Creëert een veilige en overzichtelijke klasorganisatie |
Stimuleert vak- en schooltaal bij leerlingen |
Vertaalt leerinhouden in een samenhangend aanbod |
werkt doelgericht bij het ontwerpen en uitvoeren van lessen |
evalueert het proces en product bij leerlingen op een gepaste manier |
voert diverse leraarsrollen gepast uit |
gaat gericht en kritisch om met feedback van medestudenten, lectoren en mentoren |
voert (klas)administratieve taken correct uit |
Leerinhoud
Tijdens deze stageperiode op je eigen werkplek zet je verdiepend in op klasmanagement, vormen van differentiatie, ... Je neemt bewust de leraarsrollen buiten je klascontext op. Denk hierbij aan het voeren van oudergesprekken, deelname aan vakgroepen, personeelsvergaderingen… Je integreert de opgedane kennis en vaardigheden in je onderwijspraktijk. Je stuurt je eigen leerproces door middel van feedback van je mentor en je stagebegeleider.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
cursusmateriaal op digitap
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Portfolio | 30,00 | |
Academiejaar | Stage | 70,00 | |