Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Dodoens
Leopoldstraat 42 - 2800 Mechelen
ot@ap.be
Professioneel handelen in de onderwijspraktijk 232041/1788/1920/1/76
Studiegids

Professioneel handelen in de onderwijspraktijk 2

32041/1788/1920/1/76
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Mechelen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Antwerpen stad) als Professioneel handelen in de onderwijspraktijk 2
  • Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Turnhout) als Professioneel handelen in de onderwijspraktijk 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 12 studiepunten
Co-titularis(sen): Bernaert Ilse, Bisschops Patrick, Geuvens Liesbeth, Goethals Kristin, Grosemans Melissa, Hancké Tom, Heuvelmans Rony, Kerff Karen, Tanghe Els, Van Heukelom Gretel, Verstockt Inge, Vertommen Kristien
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 300,00 uren

Korte omschrijving

Deze module ondersteunt en begeleidt startende leerkrachten bij het behalen van de basiscompetenties van de leerkracht. Aan het einde van de module toont de cursist aan dat hij/zij op de 10 functionele gehelen van de leerkracht de vastgelegde basiscompetenties heeft bereikt.

Onderwijsorganisatie (tekst)

70% verplichte aanwezigheid voor supervisiemomenten.

OLR-Leerdoelen (lijst)

ontwerpt een krachtige leeromgeving met duidelijk oog voor doorgedreven differentiatie
reflecteert over de eigen leerkrachtstijl
creëert een klasklimaat waarbinnen er sprake is van een hoog welbevinden bij alle leerlingen
gaat gericht op zoek naar leerkansen om het eigen kennen en kunnen te verbreden of verdiepen
profileert zich als beginnend leerkracht
integreert vernieuwende ontwikkelingen bij het uitwerken en uitvoeren van lessen
geeft op een coachende manier feedback aan leerlingen
Vertrekt vanuit een duidelijk omschreven beginsituatie om een krachtige leeromgeving te creëren
Gaat gepast om met de verwachtingen van de werkplek
Hanteert een interactiestijl die gelijkwaardigheid vooropstelt
creëert een leer- en leefklimaat waarbij er sprake is van een hoge betrokkenheid bij alle leerlingen
Creëert een veilige en overzichtelijke klasorganisatie
Stimuleert vak- en schooltaal bij leerlingen
Vertaalt leerinhouden in een samenhangend aanbod
werkt doelgericht bij het ontwerpen en uitvoeren van lessen
evalueert het proces en product bij leerlingen op een gepaste manier
voert diverse leraarsrollen gepast uit
gaat gericht en kritisch om met feedback van medestudenten, lectoren en mentoren
voert (klas)administratieve taken correct uit

Leerinhoud

Tijdens deze stageperiode op je eigen werkplek zet je verdiepend in op klasmanagement, vormen van differentiatie, ... Je neemt bewust de leraarsrollen buiten je klascontext op. Denk hierbij aan het voeren van oudergesprekken, deelname aan vakgroepen, personeelsvergaderingen… Je integreert de opgedane kennis en vaardigheden in je onderwijspraktijk. Je stuurt je eigen leerproces door middel van feedback van je mentor en je stagebegeleider.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

cursusmateriaal op digitap

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren9,00 uren
Werkplekleren en/of stage35,00 uren
Werktijd buiten de contacturen256,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio30,00
AcademiejaarStage70,00