Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Antwerpen stad), trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
9 studiepunten
Co-titularis(sen): Claus Greet, De Belder Imke, De Beule Els, De Grave Hanne, De Laet Els, Goethals Kristin, Heylen Leen, Kustermans Stijn, Stevens Miek, Vanderavert Iris, Vermylen Paul
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Korte omschrijving
De olods (opleidingsonderdelen) Praktijk Oriëntatie en Praktijk Experiment zijn de eerste van vier P-olods. Studenten van het regulier traject nemen 2 van deze P-olods per semester op, te beginnen met PO en PE, studenten van het versneld traject nemen de 4 P-olods in 1 semester op:
P-olod 1 en 2: PO/PE (Praktijk Oriëntatie en Praktijk Experiment) = observatie- en participatiestage
P-olod 3 en 4: PV/PI (Praktijk Verdieping en Praktijk Integratie) = meso- en actieve stage
Praktijk Integratie
1) Examenles
● Didactische aspecten van lesgeven bewijzen
● Omgang met de leerlingen – verbinding maken met de leefwereld van een klasgroep
● Wordt er een krachtige leeromgeving gecreëerd?
Het lesevaluatieformulier van AP (zie digitap) wordt gebruikt ter evaluatie van je examenles.
2) Portfolio
Het portfolio is een bewijsmap waarmee je jouw competenties aantoont. Je linkt wat je gedaan hebt in je lespraktijk aan de beroepscompetenties.
Volgende aspecten zijn aanwezig in jouw portfolio:
- PI: een omschrijving van je lespraktijk
- PV: een omschrijving van de door jou uitgewerkte activiteit (meso-stage), doelstellingen en verloop van deze activiteit, terugkoppeling/evaluatie (“wat vonden de leerlingen ervan?”)
Leerinhoud
Is regelmatig aanwezig op de coachingsbijeenkomsten
Communiceert stage-uren aan coach
Staat open voor feedback
Geeft constructief feedback aan medestudenten, coach en anderen
Benoemt eigen sterktes en zwaktes
Communiceert gedurende stageperiode regelmatig eigen leerdoelen aan coach
Communiceert gedurende stageperiode regelmatig concrete acties die hij/zij ondernomen heeft aan coach
Reflecteert samen met medestudenten en coach over ondernomen acties tijdens stageperiode
Kiest doelen in stageperiode op klasniveau en schoolniveau
Evolueert gedurende het coachingsproces op verschillende competenties van het beroepsprofiel van leraar secundair onderwijs
Staat open voor andere visies en ideeën
Gebruikt evaluatie, reflectie en feedback om zich verder te ontwikkelen
Stelt zichzelf, project(en) en lespraktijk voor
Motiveert keuze voor de geselecteerde competenties in het portfolio
Levert bewijsmateriaal voor didactische competenties
Levert bewijsmateriaal voor agogische competenties
Het portfolio is aantrekkelijk om te lezen: gestructureerd, aantrekkelijke vorm, goed leesbaar (eenvoudige zinnen, precieze weergave van de info, beknopt, levendig,…
Er is een lesvoorbereiding met lesdoelstellingen, lesverloop en evaluatie
aanwezig (doelgericht werken) tijdens de examenles
Scoort voldoende op de rubriek lesrealisatie (zie lesevaluatieformulier)
Scoort voldoende op de rubriek relationele en communicatieve aspecten (zie lesevaluatieformulier)
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Alle informatie staat in de studiewijzer die terug te vinden is op Digitap!