Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Antwerpen stad), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Claus Greet, De Belder Imke, De Beule Els, De Grave Hanne, De Laet Els, Goethals Kristin, Heylen Leen, Kustermans Stijn, Stevens Miek, Vanderavert Iris, Vermylen Paul
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Korte omschrijving
De olods (opleidingsonderdelen) Praktijk Oriëntatie en Praktijk Experiment zijn de eerste van vier P-olods. Studenten van het regulier traject nemen 2 van deze P-olods per semester op, te beginnen met PO en PE, studenten van het versneld traject nemen de 4 P-olods in 1 semester op:
P-olod 1 en 2: PO/PE (Praktijk Oriëntatie en Praktijk Experiment) = observatie- en participatiestage
P-olod 3 en 4: PV/PI (Praktijk Verdieping en Praktijk Integratie) = meso- en actieve stage
Praktijk Oriëntatie
a) Vorm
Individueel, schriftelijk verslag van ongeveer 6 pagina’s. Maak hierbij gebruik van het format dat je op digitap kan vinden (‘format reflectieverslag observatiestage’)
b) Onderwerp
Samenvattend verslag over de minimum 10 lesuren die je geobserveerd hebt. Meer tips over de inhoud van dit verslag vind je verder in dit document (zie punt d en f hieronder). Een format en voorbeeldverslag vind je op Digitap.
c) Te bereiken doelstellingen
● Lessen die je observeerde objectief kunnen bespreken op didactisch én pedagogisch vlak.
● Een persoonlijke visie kunnen geven op een les op didactisch én pedagogisch vlak.
● De sterktes en zwaktes van de lessen/projecten die je observeerde kunnen formuleren en toelichten, op didactisch én pedagogisch vlak..
● Op basis van je observaties voornemens voor de eigen stagelessen/projecten kunnen formuleren, op didactisch én pedagogisch vlak.
Leerinhoud
Bespreekt op een objectieve manier de observaties op didactisch vlak. Heeft aandacht voor de volgende didactische aspecten: doelstellingen, werkvormen, media, evaluatie, differentiatie en andere didactische principes
Geeft een persoonlijke visie op de observaties op didactisch vlak. Heeft aandacht voor de volgende didactische
aspecten: doelstellingen, werkvormen, media, evaluatie, differentiatie en andere didactische principes
Bespreekt op een objectieve manier de observaties op pedagogisch vlak. Heeft aandacht voor de volgende pedagogische aspecten: houding van de leerkracht, omgang met de leerlingen, klasmanagement, klasklimaat, medewerking van de leerlingen.
Geeft een persoonlijke visie op de observaties op pedagogisch vlak. Heeft aandacht voor de volgende pedagogische aspecten: houding van de leerkracht, omgang met leerlingen, klasmanagement, klasklimaat,
medewerking van de leerlingen.
Beschrijft concreet minimum 2 sterktes van de geobserveerde lessen.
Beschrijft concreet 2 minimum zwaktes van de geobserveerde lessen.
Formuleert en geeft toelichting bij sterktes en zwaktes op didactisch en pedagogisch vlak.
Formuleert minimum 4 eigen voornemens op didactisch en pedagogisch vlak.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Alle informatie staat in de studiewijzer die terug te vinden is op Digitap!