Academiejaar
                  2019-20
               
               Komt voor in:
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen)
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen)
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout)
 
               
             
            
               
                  Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
               
               
                  Studieomvang: 
                  6 studiepunten
               
               
               
               
             
         Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een  examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
Titularis: De Belder Imke
Andere co-titularis(sen): Bernaert Ilse, Bisschops Patrick, Geuvens Liesbeth, Goethals Kristin, Hancké Tom, Hendrickx Ann, Heuvelmans Rony, Kerff Karen, Kustermans Stijn, Lugghe Luc, Stevens Miek, Van Bogaert Eveline, Vanderavert Iris, Van Heukelom Gretel, Vertommen Kristien
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
 
         Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 150,00 uren
Korte omschrijving
In dit opleidingsonderdeel leer je, hoe je vanuit een aangeboden kader, een goede les vorm kan geven. Belangrijk hierbij is om meteen rekening te houden met de diversiteit binnen je klasgroep.
OLR-Leerdoelen (lijst)
leerbevordering: doelgericht werken
	
		| kadert doelstellingen binnen macro-, meso-, micro- en nano-niveau | 
		| operationaliseert leerplandoelen tot concrete lesdoelen | 
		| selecteert, vertrekkende vanuit een beginsituatie, gepaste leerplandoelen | 
leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
	
		| koppelt geschikte leerinhouden aan doelstellingen | 
leerbevordering: de beginsituatie bepalen
	
		| past de aspecten van de beginsituatie toe op een casus | 
leerbevordering: talentgericht differentiëren
	
		| koppelt aan doelstellingen geschikte onderwijsactiviteiten (werkvormen, didactische principes en media) | 
		| legt de didactische principes uit en illustreert deze met voorbeelden | 
		| legt differentiatiemogelijkheden uit en geeft aan waar hij wanneer voor kiest | 
		| selecteert gepaste werkvormen in functie van de te bereiken doelen en de beginsituatie | 
		| selecteert geschikte leermiddelen en motiveert zijn keuze | 
		| stemt de leerinhouden af op de beginsituatie | 
leerbevordering: gevarieerd evalueren
	
		| selecteert de gepaste evaluatievorm en motiveert zijn keuze | 
Leerinhoud
Aan de hand van een didactisch kader zet je de eerste stappen in het ontwerpen van een goede les. Je leert welke elementen hierbij belangrijk zijn en maakt de vertaling naar een eenvoudige lesvoorbereiding.
Je leert hoe je de beginsituatie van je klasgroep kan bepalen, hoe je doelen formuleert, welke werk- en groeperingsvormen je kan inzetten, welke leermaterialen je kan gebruiken,  hoe je kan evalueren en differentiëren.
We hebben steeds oog voor de diversiteit van de klasgroep.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
	
		| Moment | Vorm | % | Opmerking | 
		| Academiejaar | Kennistoets | 50,00 |  | 
		| Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 50,00 |  | 
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
	
		| Moment | Vorm | % | Opmerking | 
		| Tweede examenperiode | Kennistoets | 50,00 |  | 
		| Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 50,00 |  |