Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen)
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen)
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
Titularis: Verstockt Inge
Andere co-titularis(sen): Bernaert Ilse, Bisschops Patrick, De Beule Els, De Grave Hanne, De Laet Els, Geens Leen, Geuvens Liesbeth, Goethals Kristin, Grosemans Melissa, Hancké Tom, Hendrickx Ann, Heuvelmans Rony, Heylen Leen, Hicketick Anja, Kustermans Stijn, Ruttens Inge, Schits Barbra, Stevens Miek, Van Bogaert Eveline, Vanderavert Iris, Van Heukelom Gretel, Vermylen Paul, Vertommen Kristien
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 100,00 uren
Korte omschrijving
Kennismaken met de school; participatief observeren; opstart portfolio ahv onder meer supervisie
Onderwijsorganisatie (tekst)
80% aanwezigheid is verplicht. Als je afwezig bent dan moet je deze wettigen. De klassenraad kan, bij een te ruime afwezigheid, beslissen dat je niet kan deelnemen aan de evaluatie van het onderdeel portfolio.
OLR-Leerdoelen (lijst)
G: interactie: taal ontwikkelen
Hanteert een gepast taalgebruik tegen collega's en leerlingen |
M: zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
Formuleert voor zichzelf groeipunten en koppelt hieraan realistische acties |
Observeert een onderwijsactiviteit met een groep leerlingen en reflecteert over het proces en product |
Situeert zichzelf als aspirant leraar, rekening houdend met de schoolbrede activiteiten |
O: zelfontwikkeling: planmatig handelen
bouwt een portfolio op volgens een bepaalde structuur |
Leeft afspraken stipt en nauwkeurig na |
voert administratieve taken voor praktijk correct uit |
P: zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
analseert meerdere schoolsituaties op meso-, micro- of nananiveau. |
C: leerbevordering: talentgericht differentiëren
Analyseert een les vanuit een aangereikt didactisch referentiekader |
Leerinhoud
Je maakt kennis met je rol als leraar binnen de school. Dit doe je door gericht in verschillende situaties te observeren. Je observeert aan de hand van een aangereikt referentiekader.
Observeren doe je participatief. Je ondersteunt waar je kan, maar hoeft zelf geen (klas)situaties over te nemen.
In groep wordt het portfolio opgestart en worden ervaringen over deze stage uitgewisseld.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Cursus via digitap
Stagereglement
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Portfolio | 50,00 | |
Academiejaar | Stage | 50,00 | |