Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen)
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen)
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
5 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
Titularis: Kustermans Stijn
Andere co-titularis(sen): Bernaert Ilse, De Grave Hanne, De Laet Els, Hendrickx Ann, Kerff Karen, Ruttens Inge, Stevens Miek, Van Bogaert Eveline, Vanderavert Iris, Van Heukelom Gretel, Vermylen Paul, Verstockt Inge
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 125,00 uren
Korte omschrijving
Inzetten op eigen digitale en taal-vaardigheid. Omdat het belangrijk is om jouw leerlingen leerstrategieën aan te leren worden deze aangeleerd zodat ook jij ze kan inzetten tijdens deze opleiding.
OLR-Leerdoelen (lijst)
interactie: taal ontwikkelen
| gebruikt internettoepassingen en mailing op een gepaste manier |
| geeft met schriftelijke ondersteuning een korte, heldere uiteenzetting. |
| hanteert een passend(e) en correct(e) taalgebruik en uitspraak |
| schrijft een heldere tekst, gebruik makend van de correcte spelling en Nederlandse grammatica |
| verwoordt de betekenis van de 13 taaldoelen voor zijn onderwijspraktijk |
zelfontwikkeling: planmatig handelen
| kan softwarepaketten gebruiken (word, excel) om administratieve taken correct te volbrengen |
| ontwerpt een wordtekst met een aan de context aangepaste lay-out |
| Zet plannings- en leerstrategieën functioneel in |
interactie: constructief samenwerken
| verwoordt wat in een professionele context al dan niet gezegd kan worden |
zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
| raadpleegt betrouwbare bronnen |
leerbevordering: talentgericht differentiëren
| kan PowerPoint (Prezi, webquest, …) gebruiken om zijn lespraktijk gepast te ondersteunen
|
Leerinhoud
In dit opleidingsonderdeel werk je aan je eigen digitale en taalvaardigheden. Wat jij nodig hebt om digitaal en taalvaardig optimaal te functioneren in de opleidings- en schoolcontext staat centraal. Er wordt stilgestaan bij spelling, grammatica, het schrijven van korte teksten, het functioneel gebruik van microsoftpaketten en belangrijke onderwijsgerelateerde sites.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
| Moment | Vorm | % | Opmerking |
| Academiejaar | Kennistoets | 50,00 | |
| Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 50,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
| Moment | Vorm | % | Opmerking |
| Tweede examenperiode | Kennistoets | 50,00 | |
| Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets simulatie | 50,00 | |