Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen)
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen)
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
5 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
Titularis: Schits Barbra
Andere co-titularis(sen): Bernaert Ilse, Bisschops Patrick, Geens Leen, Goethals Kristin, Grosemans Melissa, Hendrickx Ann, Heuvelmans Rony, Heylen Leen, Hicketick Anja, Van Bogaert Eveline, Vanderavert Iris, Van Heukelom Gretel, Verheyen Karolien
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 125,00 uren
Korte omschrijving
Vaardig worden in het managen van een klas door belangrijke kaders hieromtrent toe te passen
OLR-Leerdoelen (lijst)
I: interactie: de klas managen
De student herkent in een casus signalen van moeilijk interpreteer-baar gedrag en reageert hier constructief op |
De student past de principes van groepsdynamica toe op een klasgroep |
De student past principes van leidinggeven toe op casussen |
De student past strategieën van grenzenstellend optreden toe op casussen |
De student werkt een organisatorisch efficiënt leerklimaat uit |
M: zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
De student omschrijft zijn eigen leiderschapsstijl |
H: interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
De student zet algemene leerkrachtvaardigheden constructief in |
Leerinhoud
De studenten werken rond volgende leerinhouden:
* Principes van groepsdynamica: fasen van groepvorming, kenmerken klasgroep ...
* Organisatorisch efficiënt leerklimaat: regels en afspraken, organisatievermogen, participatie leerlingen, procedures, timemanagement...
* Principes van leidinggeven: situationeel leiderschap, roos van Leary, nieuwe autoriteit ...
* Strategieën van grenzenstellend optreden: gedragsverandering, sociale bekrachtiging, interventietechnieken ...
* Omgaan met moeilijk interpreteerbaar gedrag:frustratie- en instrumentele agressie, motivatieproblemen, communicatietechnieken ...
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 50,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 50,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 50,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 50,00 | |