Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen)
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen)
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
Titularis: Schits Barbra
Andere co-titularis(sen): Beine Ann, Bernaert Ilse, Grosemans Melissa, Heylen Leen, Van Bogaert Eveline, Van Heukelom Gretel, Verheyen Karolien
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 100,00 uren
Korte omschrijving
Kaders concretiseren rond brede zorg en zorg op maat
OLR-Leerdoelen (lijst)
K: interactie: diversiteit hanteren
De student (h)erkent specifieke noden en behoeften van de leerling en legt uit hoe hij, indien nodig, gepast kan doorverwijzen |
De student creëert een betekenisvolle leercontext met oog voor de socio-emotionele behoeften van de leerlingen |
De student herkent verschillende perspectieven en kan deze innemen |
L: interactie: inspirerend coachen
De student past principes van verbindende communicatie toe in diverse pedagogische contexten met een leerling |
J: interactie: constructief samenwerken
de student legt de rol en de plaats van de verschillende actoren binnen en buiten de school uit; met oog voor de deontologische code van deze partners |
C: leerbevordering: talentgericht differentiëren
De student benoemt de domeinen van geïntegreerde zorg. |
De student creëert een betekenisvolle leercontext met oog voor de leerbehoeften van de leerlingen |
Leerinhoud
De studenten werken rond volgende leerinhouden:
* Multiperspectief : referentiekaders, diversiteit, stereotypen denken, identiteit
* Kaders en principes van geïntegreerde zorg: zorgcontinuüm, HGW, UDL
* Actoren binnen en buiten de school, met hun deontologisch code: zorgcoördinatie, CLB, ondersteuningsteams
* Noden en behoeften van de leerling:
- socio-emotioneel:bijv. welbevinden, pesten, faalangst, kansarmoede, schoolmoeheid...
- leerzorg: leerstrategieën; ondersteunen van cognitieve, executieve functies,...
- studie- en beroepskeuze: model van talentontwikkeling, onderwijskiezer, ...
* Verbindende communicatie met een leerling: gesprekstechnieken en -houding, oplossingsgericht werken, ...
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Cursusmateriaal via digitap
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Projectopdracht | 70,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 30,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Projectopdracht | 70,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets simulatie | 30,00 | |