Academiejaar
                  2019-20
               
               Komt voor in:
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen)
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen)
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout)
 
               
             
            
               
                  Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
               
               
                  Studieomvang: 
                  7 studiepunten
               
               
               
               
             
         Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een  examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
Titularis: Schits Barbra
Andere co-titularis(sen): Bernaert Ilse, Bisschops Patrick, Goethals Kristin, Lahaye Michel, Lugghe Luc, Van Bogaert Eveline, Van Heukelom Gretel, Verheyen Karolien
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
 
         Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 175,00 uren
Korte omschrijving
Aanreiken van kaders die leren en ontwikkelen bij adolescenten beïnvloeden.
OLR-Leerdoelen (lijst)
interactie: de klas managen
	
		| De student past, vertrekkend vanuit een casus, de opvoedingsprincipes toe. | 
leerbevordering: doelgericht werken
	
		| De student herkent en benoemt middelen om jongeren burgerzin bij te brengen. | 
interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
	
		| De student herkent en benoemt de theoretische inzichten die nodig zijn voor het creëren van een relationeel veilig leer- en klasklimaat. | 
interactie: inspirerend coachen
	
		| De student beschrijft hoe hij kan reageren op gedrag van adolescente leerlingen. | 
		| De student stelt, vertrekkend vanuit een casus, maatregelen voor om een motiverend leerklimaat te creëren. | 
leerbevordering: de beginsituatie bepalen
	
		| De student analyseert de pedagogische visie van scholen en brengt deze in verband met pedagogische stromingen en visies over leren en ontwikkelen | 
		| De student duidt de executieve functies in verband met leervaardigheden en sociaal-emotioneel functioneren. | 
		| De student herkent en benoemt leerlingenkenmerken die het leren beïnvloeden | 
		| De student ondersteunt effectief leren vanuit de kennis over geheugenwerking en aandacht. | 
leerbevordering: talentgericht differentiëren
	
		| De student herkent en benoemt voor het eigen vakgebied hoe hij didactisch materiaal kan uitwerken om werkattitudes te stimuleren bij jongeren. | 
Leerinhoud
- Pedagogische stromingen en visies op leren
- Adolescentiepsychologie
- Individuele leerlingenkenmerken die het leerproces beïnvloeden
- De rol van executieve functies bij het leren
- Aandacht & geheugen als leervoorwaarden
- Het creëren van een veilig en motiverend leerklimaat
- Opvoedingsprincipes
- Leermiddelen uitwerken in verband met burgerzin & werkattitudes bij leerlingen
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
	
		| Moment | Vorm | % | Opmerking | 
		| Academiejaar | Kennistoets | 40,00 |  | 
		| Academiejaar | Projectopdracht | 10,00 |  | 
		| Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 50,00 |  | 
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
	
		| Moment | Vorm | % | Opmerking | 
		| Tweede examenperiode | Kennistoets | 50,00 |  | 
		| Tweede examenperiode | Projectopdracht | 10,00 |  | 
		| Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 40,00 |  | 
Toetsing (tekst)
De module wordt op het einde geëvalueerd aan de hand van een schriftelijk examen dat bestaat uit kennisvragen en casusopdrachten. Tenslotte is er ook nog een projectopdracht.