Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen)
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen)
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
7 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
Titularis: Schits Barbra
Andere co-titularis(sen): Bernaert Ilse, Bisschops Patrick, Goethals Kristin, Lahaye Michel, Lugghe Luc, Van Bogaert Eveline, Van Heukelom Gretel, Verheyen Karolien
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 175,00 uren
Korte omschrijving
Aanreiken van kaders die leren en ontwikkelen bij adolescenten beïnvloeden.
OLR-Leerdoelen (lijst)
I: interactie: de klas managen
De student past, vertrekkend vanuit een casus, de opvoedingsprincipes toe. |
B: leerbevordering: doelgericht werken
De student herkent en benoemt middelen om jongeren burgerzin bij te brengen. |
H: interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
De student herkent en benoemt de theoretische inzichten die nodig zijn voor het creëren van een relationeel veilig leer- en klasklimaat. |
L: interactie: inspirerend coachen
De student beschrijft hoe hij kan reageren op gedrag van adolescente leerlingen. |
De student stelt, vertrekkend vanuit een casus, maatregelen voor om een motiverend leerklimaat te creëren. |
A: leerbevordering: de beginsituatie bepalen
De student analyseert de pedagogische visie van scholen en brengt deze in verband met pedagogische stromingen en visies over leren en ontwikkelen |
De student duidt de executieve functies in verband met leervaardigheden en sociaal-emotioneel functioneren. |
De student herkent en benoemt leerlingenkenmerken die het leren beïnvloeden |
De student ondersteunt effectief leren vanuit de kennis over geheugenwerking en aandacht. |
C: leerbevordering: talentgericht differentiëren
De student herkent en benoemt voor het eigen vakgebied hoe hij didactisch materiaal kan uitwerken om werkattitudes te stimuleren bij jongeren. |
Leerinhoud
- Pedagogische stromingen en visies op leren
- Adolescentiepsychologie
- Individuele leerlingenkenmerken die het leerproces beïnvloeden
- De rol van executieve functies bij het leren
- Aandacht & geheugen als leervoorwaarden
- Het creëren van een veilig en motiverend leerklimaat
- Opvoedingsprincipes
- Leermiddelen uitwerken in verband met burgerzin & werkattitudes bij leerlingen
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 40,00 | |
Academiejaar | Projectopdracht | 10,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 50,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 50,00 | |
Tweede examenperiode | Projectopdracht | 10,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 40,00 | |
Toetsing (tekst)
De module wordt op het einde geëvalueerd aan de hand van een schriftelijk examen dat bestaat uit kennisvragen en casusopdrachten. Tenslotte is er ook nog een projectopdracht.