Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen)
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen)
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
5 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
Titularis: Bernaert Ilse
Andere co-titularis(sen): Van Bogaert Eveline, Van Heukelom Gretel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 125,00 uren
Korte omschrijving
Thematisch stilstaan bij: differentiatie, digitaal leren, breed evalueren, vakoverschrijdende eindtermen, gericht en coachend geven van feedback (bv stagebegeleiding); ervaringen uit vakdidactische ateliers integreren
Onderwijsorganisatie (tekst)
70% aanwezigheid is verplicht. Als je geen 70% aanwezig bent wettig je je afwezigheden. De klassenraad kan bij een te ruime afwezigheid beslissen dat je niet mag deelnemen aan de evaluatie.
OLR-Leerdoelen (lijst)
G: interactie: taal ontwikkelen
ontwerpt een leermiddel waarin de principes van taalontwikkelend lesgeven duidelijk en zichtbaar aan bod komen |
L: interactie: inspirerend coachen
geeft op een coachende manier feedback aan leerlingen |
integreert Leren Leren en Leren Kiezen binnen zijn vakgebied |
P: zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
licht zijn visie op de wijze waarop zijn vak het meest effectief en efficiënt gegeven wordt toe. |
C: leerbevordering: talentgericht differentiëren
integreert specifieke vakdidactische elementen in zijn lesvoorbereiding |
integreert verschillende differentiatievormen in zijn lesvoorbereiding |
ontwikkelt een ICT-toepassing in functie van zijn vakgebied |
selecteert vanuit vakoverschrijdende eindtermen geschikte leerinhouden, werkvormen en media |
Leerinhoud
Je werkt een aantal thema’s (evaluatie, vakoverschrijdende eindtermen…) verdiepend uit en transfereert de inhouden vanuit algemene didactiek naar je eigen vak.
Je integreert de opgedane kennis vanuit vakdidactische ateliers in je lesontwerpen.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Projectopdracht | 20,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 40,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands on | 40,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Projectopdracht | 20,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 40,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands on | 40,00 | |