Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen)
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen)
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
15 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
Titularis: Verstockt Inge
Andere co-titularis(sen): Bernaert Ilse, De Belder Imke, De Beule Els, De Grave Hanne, Hendrickx Ann, Heuvelmans Rony, Heylen Leen, Lahaye Michel, Lugghe Luc, Van Bogaert Eveline, Van Heukelom Gretel, Vermylen Paul
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 375,00 uren
Korte omschrijving
Ontwerpen en uitvoeren van lessen; verschillende leraren rollen integreren; verdere uitwerking van portfolio
Onderwijsorganisatie (tekst)
80% aanwezigheid is verplicht. Als je afwezig bent dan moet je deze wettigen. De klassenraad kan, bij een te ruime afwezigheid, beslissen dat je niet kan deelnemen aan de evaluatie van het onderdeel portfolio.
OLR-Leerdoelen (lijst)
interactie: taal ontwikkelen
| zet principes van taalontwikkelend lesgeven bewust in bij het uitwerken en uitvoeren van lessen |
interactie: diversiteit hanteren
| hanteert een interactiestijl die gelijkwaardigheid vooropstelt |
interactie: de klas managen
| managet zijn klas op een weloverwogen en gepaste wijze |
zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
| gaat gericht en kritisch om met feedback van medestudenten, lectoren en mentoren |
| profileert zich als beginnend leerkracht |
| reflecteert over de eigen leerkrachtstijl |
zelfontwikkeling: planmatig handelen
| voert (klas)administratieve taken correct uit |
leerbevordering: doelgericht werken
| selecteert en concretiseert leerplandoelen en integreert deze in een functionele lesvoorbereiding |
| zet bewust in op arbeidsmarktgericht attitudevorming en maatschappelijke participatie tijdens het uitwerken en uitvoeren van (praktijk)lessen |
leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
| integreert "leren leren" tijdens zijn lessen |
| integreert praktijkelementen en theorie in een lesontwerp en -uitvoering |
leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
| integreert vernieuwende ontwikkelingen bij het uitwerken en uitvoeren van lessen |
| speelt in op actuele thema's tijdens lesmomenten |
interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
| creëert een klasklimaat waarbinnen er sprake is van een hoog welbevinden bij alle leerlingen |
| creëert een leer- en leefklimaat waarbij er sprake is van een hoge betrokkenheid bij alle leerlingen |
interactie: inspirerend coachen
| geeft gericht feedback aan leerlingen |
interactie: constructief samenwerken
| gaat actief op zoek naar manieren om ouderbetrokkenheid te verhogen binnen een schoolcontext |
| gaat in gesprek over de rol van onderwijs binnen de samenleving |
| motiveert het belang van contact met externen |
| voert diverse schoolbrede activiteiten gepast uit |
zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
| gaat gepast om met verwachtingen vanuit de stageschool |
zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
| gaat gericht op zoek naar leerkansen om het eigen kennen en kunnen te verbreden of verdiepen |
| geeft weer hoe klasadministratie moet worden uitgevoerd en hoe de school hiermee omgaat |
| bakent een contextgebonden, realistische leervraag af op basis van reflectie en relevante literatuur |
| toont het verband tussen hun vaardigheidstraject en de eigen competentieontwikkeling aan |
| illustreert de verschillende fasen van het vaardigheidstraject |
| rapporteert over de belangrijkste inzichten van het vaardigheidstraject |
leerbevordering: de beginsituatie bepalen
| omschrijft de algemene en specifieke beginsituatie van de klasgroep en individuele leerlingen op en integreert deze een voor hem functionele wijze |
leerbevordering: talentgericht differentiëren
| ontwerpt een krachtige leeromgeving met duidelijk oog voor differentiatie |
leerbevordering: gevarieerd evalueren
| evalueert het proces en product bij leerlingen op een gepaste manier |
Leerinhoud
In deze stage werk en voer je volledige lessen uit. Je integreert al je opgedane kennis en ervaring. Je neemt een aantal ruimere leraarsrollen (bv teamgericht, klasadministratie) in je stageschool op zodat je inzicht in de ruimere context van leraarschap nog kan worden versterkt.
Je werkt verder aan je portfolio door middel van supervisie en persoonlijke ontwikkelingsplannen.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Cursus via digitap
Stagereglement
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
| Moment | Vorm | % | Opmerking |
| Academiejaar | Portfolio | 25,00 | |
| Academiejaar | Stage | 75,00 | |